Mezinárodní kosmická stanice
|
Po několika dlouhých měsících odkladů, způsobených zejména špatnou ekonomickou situací v Rusku, bude příští týden
konečně zahájeno sestavování Mezinárodní kosmické stanice (International Space Station - ISS), někdy také
nazývané Alfa (proti tomuto názvu však protestují Rusové, protože jsou přesvědčeni, že jim upírá prvenství ve vypouštění
kosmických stanic). Účastí 16 států se tento projekt stane jedním z největších nevojenských projektů v historii. Kromě Spojených
států a Ruska se na výstavbě budou podílet také Kanada, Japonsko, Brazílie a státy sdružené v Evropské kosmické agentuře
(ESA) - Belgie, Dánsko, Francie, Německo, Itálie, Nizozemí, Norsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie.
Na projektu bude pracovat více než 100 000 lidí v kosmických agenturách a stovkách různých firem. Během let 1998 až
2004 odstartují celkem 45x americké raketoplány a ruské rakety, aby vynesly na oběžnou dráhu více než 100 komponent
kosmické stanice. Výsledkem jejich úsilí bude 460 tun vážící kolos.
Průběh výstavby
Oficiality
První dohoda o výstavbě společné kosmické stanice byla podepsána mezi USA, Kanadou, Japonskem a Evropskou kosmickou
agenturou v roce 1988. Po skončení studené války se k projektu významnou částí připojilo i Rusko. V roce 1993 byl podepsán
"jízdní řád" celého projektu a o rok později zahájeno budování prvního modulu. Další klíčový dokument byl podepsán 29. ledna
letošního roku ve Washingtonu. Jednalo se o dohodu stanovující rámec spolupráce mezi účastníky při vývoji, sestavování,
řízení a užívání stanice. Zároveň byl upřesněn i program jednotlivých letů. Ten ale musel být kvůli průtahům na ruské straně
způsobeným ekonomickou krizí pozměněn. Podle lednové smlouvy měl být první modul vypuštěn již v červnu. I nynější start
20. listopadu byl ohrožen, ale nakonec Rusové slíbili, že plán dodrží. V americkém Kongresu se již objevily i návrhy na
vyloučení Ruska z projektu. NASA dokonce požádala Kongres o finanční výpomoc Ruské kosmické agentuře ve výši
600 miliónů US$ a "odkoupila" část ruského vědeckého času a hardwaru na stanici za dalších 60 miliónů US$.
Fáze 1
44.89 Kb 481 x 600
|
V únoru 1994 byla zahájena první část programu tzv. Phase 1 neboli také Shuttle-MIR program. V rámci této
fáze se uskutečnila série setkání a spojení amerických raketoplánů s ruskou orbitální stanicí MIR, sedm Američanů pobývalo na
MIRu a devět Rusů absolvovalo lety raketoplánem. Prvním Rusem letícím raketoplánem byl Sergei Krikalev při letu
Discovery STS-60. V únoru 1995 se raketoplán Discovery STS-63 přiblížil k MIRu na vzdálenost 300 metrů.
Historickým datem je 29. červen 1995, kdy se raketoplán Atlantis STS-71 poprvé spojil s MIRem. Raketoplán
posloužil k výměně posádky MIRu a zpět na Zemi se vrátil první Američan na MIRu, Norman E. Thagard (strávil zde 115 dnů).
Po něm se na stanici vystřídali další astronauté a k poslednímu spojení došlo v červnu letošního roku. Raketoplán
Discovery STS-91 vzal zpět na Zemi astronauta Andrew S. W. Thomase. Během 4 let strávilo sedm Američanů na
MIRu celkem 975 dnů, což je více, než celkový součet strávených dnů v kosmu od začátku programu Space Shuttle
v roce 1981. NASA tak dostala možnost provádět dlouhodobé experimenty v prostředí mikrogravitace, což jí lety raketoplánů
trvající maximálně 14 dní neumožňují. V průběhu této fáze bylo provedeno více než 140 experimentů z nejrůznějších oborů,
které připravili vědci z řady států. (na obrázku je raketoplán Atlantis STS-71 startující z Cap Canaveral k prvnímu spojení
s MIRem).
Fáze 2 a 3
51.34 Kb 540 x 421
|
31.54 Kb 240 x 360
|
Startem prvního modulu stanice do vesmíru začně přístí týden 20. listopadu druhá část programu tzv. Phase II. V tento
den by měla ruská raketa Proton vynést z kosmodromu Bajkonur modul nazvaný Zarja (také FCB - Functional
Cargo Block). Následovat bude americký modul Unity, který vynese raketoplán Endeavour STS-88. Modul
bude připojen k Zariji během tří výstupů posádky do volného prostoru. Tento let bude prvním z celkového počtu 36 letů
amerických raketoplánů plánovaných pro výstavbu stanice.
Dalším modulem, který bude ke stanici připojen, bude v Rusku vyrobený a Ruskem vlastněný servisní modul - Service
Module. Na oběžnou dráhu jej vynese opět raketa Proton z Bajkonuru v červenci příštího roku. V příštím roce
se uskuteční také dva lety raketoplánu, které přivezou ke stanici náklad, gyroskopy a sluneční panely. A konečně v lednu
roku 2000 by se na stanici měla nastěhovat první tříčlenná posádka. Američan Bill Shepherd a Rusové Jurij Gidzenko a Sergei
Krikalev přiletí na stanici v kosmické lodi Sojuz a stráví zde asi 5 měsíců. Od té doby by měla být stanice trvale obydlená.
Druhá fáze skončí připojením a uvedením do provozu amerického laboratorního modulu. Během Phase III se bude
stanice postupně dokompletovávat a vybavovat laboratorními moduly vyrobenými v USA, Japonsku, Evropě a Rusku a
také robotickým manipulačním ramenem vyrobeným v Kanadě. V té době bude moci na stanici žít posádka o počtu až sedm
lidí. (horní snímek ukazuje modul Zarja v Chruniščevových závodech v Moskvě, kde byl sestavován, dolní snímek pak modul
Unity během jeho testování v Kennedy Space Center (KSC)).
První moduly
14.29 Kb 424 x 192
|
|
Modul Zarja (FCB) je financován americkou stranou a prostřednictvím firmy Boeing byl postaven v Chruniščevově výzkumném
a výrobním kosmickém centru v Moskvě. Zpočátku bude sloužit pro zásobování modulu Unity energií a palivem a zprostředkovávat
komunikaci. Později jeho funkce převezme servisní modul a FCB bude použit zejména jako sklad a zásobník pohonných hmot.
Modul je také vybaven porty pro připojení lodí Sojuz a Progress. Jedná se o 14 m dlouhý a 4,5 m široký modul, který je
pomocí dvou slunečních panelů o rozměrech 12 x 3,5 m schopen zajistit energii 3 kW. Jeho hmotnost je přes 21 tun.
|
27.35 Kb 640 x 480
|
Název modulu Unity (jednota) vystihuje mezinárodní spolupráci při výstavbě stanice. Modul je také někdy označován jako
Node 1. Je základem americké části stanice, protože na něj budou připojeny další americké moduly. K tomu je
vybaven celkem šesti porty. Spolu se dvěmi spojovacími adaptéry váží 12,5 tuny a jeho rozměry činí 11 x 5 metrů.
|
31.14 Kb 640 x 480
|
Servisní modul je prvním zcela ruským modulem na stanici. Bude základem její ruské části a zpočátku bude sloužit jako obytná
část pro posádku. Kromě toho bude v prvních letech zajišťovat životní prostředí, navigaci, palivo, komunikaci a další funkce
pro celou stanici. Je vybaven portem pro připojení zásobovacích lodí Progress.
|
Schéma stanice jak by měla vypadat po jejím dokončení v roce 2004 je
zde. Obrázek má rozměry 629 x 476 px a velikost 70 kB.
První starty
Ttabulka ukazuje starty věnované výstavbě stanice v následujících dvou letech. U dalších letů dosud nebyly upřesněny
podrobnosti:
Datum | Označení letu | Nosič | Komponenty |
20. 10. 1998 | 1A/R | Proton | Zarja (FGB) |
3.12. 1998 | 1A | Raketoplán STS-88 | Unity Node
2 Pressurized Mating Adapters |
květen 1999 | 2A.1 | Raketoplán STS-96 | Spacehab Double Cargo Module |
červenec 1999 | 1R | Proton | Service Module |
srpen 1999 | 2A.2 | Raketoplán STS-101 | Spacehab Double Cargo Module |
říjen 1999 | 3A | Raketoplán STS-92 | Integrated Truss Structure (ITS) Z1
PMA-3 Ku-band Communications System Control Moment Gyros (CMGs) |
prosinec 1999 | 4A | Raketoplán STS-97 | Integrated Truss Structure P6
Photovoltaic Module Radiators |
leden 2000 | 2R | Sojuz | První posádka |
únor 2000 | 5A | Raketoplán STS-98 | U.S. Laboratory Module |
březen 2000 | 5A.1 | Raketoplán STS-102 | Logistics and Resupply; Lab Outfitting
Multi-Purpose Logistics Module (MPLM) |
duben 2000 | 6A | Raketoplán STS-100 | Leonardo MPLM
Ultra High Frequency (UHF) antenna Space Station Remote Manipulating System |
červen 2000 | 7A | Raketoplán STS-104 | Joint Airlock
High Pressure Gas Assembly |
První posádky
Prozatím byly jmenovány první 4 posádky pro mezinárodní stanici. Jejich přehled je zde:
První posádka
Start: let 2R - Sojuz (leden 2000), návrat: let 6A - STS 100 (duben 2000)
William M. Shepherd (kapitán, US Navy), velitel expedice
Jurij Gidzenko (plukovník, Russian Air Force), velitel lodi Sojuz
Sergei Krikalev, palubní inženýr.
Druhá posádka
Start: let 6A - STS 100 (duben 2000), návrat: let 7A.1 - STS 102
Jurij Jusačev, velitel expedice
James S. Voss (plukovník, US Air Force)
Susan S. Helms (podplukovník, US Air Force)
Třetí posádka
Start: let 7A.1 - STS 102, návrat: let 4A - STS 105
Kenneth D. Bowersox (velitel, US Navy), velitel expedice
Vladimir Dezhurov (podplukovník, Russian Air Force), velitel lodi Sojuz
Michail Turin, palubní inženýr.
Čtvrtá posádka
Start: let 8A - STS 105, návrat: let 9A - STS 109
Jurij Onifurenko (plukovník, Russian Air Force), velitel expedice
Carl E. Walz (podplukovník, US Air Force)
Daniel Bursch (velitel, US Navy).
Zajímavá fakta
- vzdálenost od jednoho konce stanice ke druhému bude 120 metrů
- obytné a pracovní prostory budou mít objem 1 700 m krychlových, což je ekvivalentní
vnitřnímu prostoru letadla Boeing 747 Jumbo Jet
- energií budou stanici zásobovat 4 americké moduly, každý z nich bude mít dva panely slunečních článků o rozměrech
37 x 13 metr
- každý modul bude dodávat energii 23 kW
- panely se budou otáčet směrem ke Slunci, aby dodaly maximální množství energie.
- energii bude rozvádět 14 km kabelů
- elektrické a elektronické části obsahují 1900 různých typů odporů, 500 typů kondenzátorů a 150 typů transistorů
- stanice bude mít 4 okna pro pozorování Země
- 42 počítačů bude kontrolovat systémy na stanici pomocí 2000 senzorů
- palubní software má 1,7 miliónu řádek kódu
- 18m robotické rameno s nosností 125 tun bude připojeno ke stanici pro pomoc při sestavování a údržbě stanice
Základním zdrojem informací pro napsání tohoto článku o mezinárodní kosmické stanici byla stránka
[http://station.nasa.gov].
Pavel -NewI'm- Koten
12. listopadu 1998 |
Počet návštěv -
|
Zpět na ASTRO