Chtěl bych tu uvést jen pár mých zkušeností s PointCastem, který mám už delší dobu na svém počítači a porovnat je s názory autorů článku "Kill Your Browser" v časopise Wired (viz "Konec prohlížečů", zkrácený překlad téhož článku v jednom z minulých číslech Amberzinu).
Především k PointCastu: většinou je nainstalován přímo jakožto "screensaver", t.j. okupuje si vaši obrazovku v době vaší nečinnosti, tak jako to dělají ony programy, co tam třeba ukazují akvaria s čilými rybkami a podobně. Pro PointCast je tento termín ovšem nesprávný: screensaver má totiž hlavně zabránit vypalování (či vyčerpání) obrazovky při statickém displeji, tj. obrazu, který se po delší dobu nemění. Zapne-li se PointCast sám od sebe a vy ho jinak nepoužíváte, pak jeho displej zůstavá stejný, až tedy na malý reklamní roh, kde se cosi pohybuje. Pokud se nepoužívají ještě jiné, mně neviditelné triky, obrazovka se tedy zrovna moc nešetří.
Menu pro PointCast je široké: máte tam zprávy z novin, počasí (mapa Severni Ameriky - jeden obrázek ze satelitu a jeden je z radaru), zprávy z Internetu, burzu, technické novinky, zprávy velkých firem, novinky z kultury i módy a dokonce jsem si tam nedávno nainstaloval novinky z časopisu Wired (ano, to je ten, odkud je uvedený článek). Menu se dá personalizovat - vyberete si jen ty "své" informace a zprávy se dají hned vytisknout. A ještě je tam mnoho dalších, užitečných věcí a hlavně REKLAMY.
1) Tohle vše řečeno, vrátím se teŁ zase k lamentům pánů redaktorů o snaze bysnysu změnit internetový Cyberspace na Cyber-byznys. Tato snaha je ovšem pochopitelná, protože byznys se přece týká dělání peněz a tak když už pan Byznys hodně dotoho Internetu investoval, jistě si od něj i hodně slibuje. Jedná se tady hlavně o nové technologie, které vyrábí, přenášejí a dodávají informace. Jejich oblastí zájmu je především inzerce, prodejnost informace a konečně to hlavní: samotný prodej informace.
Tou informací ovšem musíme chápat prakticky všecko, co na WEBu je, od textů po filmy, od technických specifikací až po magické, lépe řečeno demagogické kulty. Vše se dá podle jejich názoru prodat. Proto vám také telefonní a jiné firmy nabízejí loni ještě nemyslitelné t.j. malé poplatky za používání sítě. Byl jsem nedávno v jedné malé vesničce na severu Ontaria, kde měli takovou malinkatou show, nazvanou "Home and Garden" a o zájem internetistů tam soutěžilo hned pět firem: jedna nabízela neomezený čas na síti za pouhých 10 dolarů měsíčně (severoamerická rodina utratí měsíčně asi tak 100 dolarů jen za telefon!), jiná dokonce neomezeně za 50 dolarů na celý rok!
Proč to všecko dělají? Staré české přísloví o ptáčkovi, kterého lapají, platí i tady, pochopitelně. To jen do slovníku si musíme zapsat nové významy: vedle slova "vysílání" si dosaďte slovo "prodej" a místo "přijem" si napiště "koupě". Pravda, s tou koupí to není tak jednoduché, ale to už tak u reklamy bývá, ovšem nakonec to někdo vždycky zaplatí. Ano, je to vcelku smutné, specielně pro nás, kteří jsme v Internetu viděli něco víc než jen kopulaci nabídky s poptávkou...Ale jak říkal můj strýc - a on to říkal pořád - "to se holt dalo čekat"...
2) Na druhé straně to ale nevidím tak černě jako autoři uvedeného článku, kteří se domnívají, že to bude znamenat konec browserům, tedy prohlížečům. Ano, informace se budou na nás hrnout ze všech stran, budou se nám i vnucovat, ale to se přece děje v menší míře už teŁ. A nemylme se, většina nás informace rozhodně chce, ať už pro svou práci, či ukojit svoji zvědavost, jinak řečeno své informační libido. Pochopitelně, většina informace bude komerční a jistá část bude i pouhý brak. Ale "možnost vybrat si" tu bude pořád, stejně jako tu bude "potřeba vybrat si".
Úvaha autorů - stejně jako firem, které s tím zřejmě kalkulují - že někdo bude moci předem rozhodovat, co jsou naše potřeby, ta úvaha je pouze spekulativní. I politická hnutí, která chtěla určovat, co jsou naše potřeby a dát "každému podle jeho potřeb" nakonec zcela nutně zkrachovala. Volný trh a konkurence brzy poučí každého, že zákazník se sice dá značně oblbovat, ale nedá se mu poroučet.
Pochopitelně, internetová síťovina bude vypadat jinak, než vypadá teŁ a možná i jinak, než si ji my (včetně pánů redaktorů z Wiredu) vůbec umíme představit. Rozhodně si nemyslím, že Internet bude někdy nástroj, zaměřený vyloženě na manipulaci názorů, tak jako je například televize, tisk anebo volební guláš.
3) Naopak, já vidím v nových technologiích velké možnosti a to hned v několika směrech. Použití "hledačů informace" (search engines), zatím ještě velmi primitivních (typicky jen AND či OR hledání) má velkou výhodu ve své rychlosti, jednoduchosti a velké kapacitě. To už je vidět v tom, jak se jejich počet poslední dobou rozšířil. Pochopitelně, inteligentní hledače by měly být příštím logickým krokem ve směru získávání informací. Rovněž inteligentní blokování nežádané informace (ale ne pomocí firewallu, což je vlastně jen obyčjná cenzura) bude asi nutně personalizované, t.j. úmyslně filtrované a jen příjemce rozhodne, co vlastně chce a co nechce. Tohle ovšem nebude už vůbec tak snadné prosadit a inzerenti se tomu jistě budou zuby nehty bránit...
Podobně jako inteligentní sekretářka, inteligentní hledač informace bude schopen najít a zaznamenat potřebné info, a navíc i o tom sepsat solidní a zajímavou zprávu, poslat vám ho emajlem; pak napsat podle vašich připomínek nahrubo článek (třeba jako tenhle) a poslat kopii BVerovi do AmberZinu :).
4) Já to prostě všecko vidím asi takto: ano, informační aplikace, které budou užitečné, se prosadí a budou se prodávat a ty, co se budou prodávat, ty se zase dobře prosadí. To je ovšem teorie. Je jasné, že se v tomto začarovaném kruhu objeví nejen pár hlavních čarodějů a mágů, ale i kouzelníci amatéři a dokonce i pěkná řádka šarlatánů. Ale o zbytek historie se postará už Darwin.
A PointCast? Nainstalovali mi ho přímo na "scrensaver" a to zadarmo, což byla pro mě velmi rozumná cena, protože jsem si ho zase odtamtud brzo odinstaloval. Já ho totiž používám málo: jednak, že mám jiné, "zajímavější" zájmy, a jednak , že vypadá podobně jako jiné stránky z Netu. Ono to má totiž svoji nevýhodu, protože v pauzách, kdy nepracuji na počítači (ano, občas také "jen tak" přemýšlím), by mi stále vyskakoval na obrazovku. Tak často, že nakonec by si můj šéf mohl ještě myslet, že pořád jen serfuju na Netu a nic nedělám. A pak by i na mě mohl přijít pan Darwin ...:)