Část druhá - Ve zlé víře
     Co je důležité
     Možná jste nyní zklamáni.  Přečetli jste už hezkých pár stránek a nedozvěděli se  vlastně jedinou konkrétní techniku manipulace.
     Skutečně jsem se zatím o  žádné nezmínil. A přesto jsem už vše  důležité řekl. Popsal jsem  kořeny, základy, z nichž naše potřeba manipulovat  vyrůstá. Všechno konkrétní vychází z nich a  ukáže se vám s  křišťálovou jasností, budete-li si jich vědomi.
     Manipulace není něco, co stojí mimo nás, něco, bez čeho bychom se  dokázali obejít. Schopnost  a potřeba manipulovat druhými  je  součástí  lidské  podstaty. Nepřekonáme-li tuto podstatu, jinými slovy, nestaneme-li  se svatými, budeme své známé  nevyhnutelně  využívat  a  zneužívat  a  oni  nám  to přirozeně budou oplácet. Manipulace je neoddělitelným prvkem Lidské  komedie, mohl  by říci  s mírně  povzneseným úsměvem cynik.
     Proč tomu tak je?
     Člověk  je   tvor,  který  má  potřeby.   Snaží  se  je uspokojit,  v  co  největší  míře,  co  nejrychleji  a  s co nejmenší námahou.
     Jednou  z nich  je  potřeba  získat maximum  zdrojů pro ukojení vlastních nároků. Potrava, sex, životní prostor.
     Další potřeba  zůstat sám sebou, vydělit  se od druhých a stanovit hranice: Toto jsem já, toto vy; to je moje, tohle vaše.
     Dále harmonické  soužití s lidmi,  kteří jej obklopují. Klid,  bezpečí,  pozornost,  kterou  mu  věnuje  okolí, jeho vlídná péče.
     Potřebu  mít maximum  zdrojů lze  uspokojit těžko. Vždy zbývá něco,  co bych rád  získal. Vyšší plat.  Lepší zdraví. Sousedova žena.
     Získat vyšší  plat je v  mém zájmu, ale  už ne v  zájmu mého  zaměstnavatele. Lepší  zdraví je  v mém  zájmu, ale ne v zájmu  farmaceutického  průmyslu.  Mít  sousedovu  ženu je v zájmu mého  souseda stejně jako mém.  Své vlastní zájmy má i žena. Když něco získám, dost pravděpodobně někdo jiný něco ztratí.  To však  není můj  bezprostřední problém.  A tak se snažím  získat  to,  co  chci  a  obětuji  na  to  tolik sil a důvtipu, kolik  považuji za vhodné. Bojuji  se svým šéfem, s cholesterolem, se sousedem, s jeho ženou. A oni se mnou.
     Budu-li to považovat za  účinné, použiji fyzickou sílu. Jindy se uchýlím k delikátnějším metodám.
     K manipulaci.
     Hnacím  motorem většiny  našich činů,  možná všech,  je sobectví. Cokoli děláme, děláme proto,  že máme dojem, že se tak budeme cítit lépe.
     Nezištná pomoc druhým? Cítíme  se lépe, když vidíme, že druzí netrpí. Charitativní činnost  nám pomáhá více si vážit sebe samých. A také  vylepší naši pověst nezištného člověka. Znáte ten vtip?  "Za vaši pověst bych dal  milion. Mohl bych na ní totiž vydělat deset milionů."
     Je  to  s  námi  skutečně  tak  špatné? Nemyslím si, že bychom  měli  k  pocitu  marnosti  dostatečné důvody. Peklo, které  čeká hříšníky,  by nemělo  smysl, kdyby  neexistovalo i nebe.
     Mám obrovskou vzpruhu ve  vědomí, že se cítím doopravdy dobře,  pomáhám-li  někomu   potřebnému.  Skutečně  pociťuji štěstí, když pro někoho -  třeba jen opuštěné zvíře - udělám něco  dobrého  a  v  jeho  očích  vidím vděčnost. V takových chvílích nekalkuluji, nečekám  od budoucnosti nějaký revanš. Prostě prožívám hlubokou správnost svého jednání.
     Je to  znamení Boží jiskry nekonečné  dobroty, která je v každém z  nás, jak tvrdí mnohá  náboženství? Nebo evoluční adaptace  druhu, který  se  naučil,  že je  výhodné odplácet dobro   dobrem  a   zlo  zlem   a  realizuje   toto  poznání prostřednictvím  emocí  soucitu  a  spravedlivého hněvu, jež jsou vyvolány  biochemicky podle pravidel  daných genetickým kódem převzatým od rodičů?
     Myslím, že na tom příliš nezáleží. Tak jako tak chceme, aby nám bylo  dobře. Jisté jednání nám k  tomu dopomáhá více než  jiné. V  zájmu osobního  pohodlí a  dostatku se  zřejmě neobejdeme  bez vzájemných  zápasů  a  bojů. Jsme  jací jsme a nezbývá nám než se s tím naučit žít.
     Ale  můžeme se  snažit nepůsobit  více bolesti,  než je nutné. Sobě  i druhým. Najít svou  míru. Míru svobody toužit a míru přání mít víc. Pěstovat schopnost vzdát se něčeho, co druzí  potřebují více  než  my.  Schopnost nebýt  slepí. Žít v souladu sami  se sebou, s  lidmi, světem. Umění  laskavého přijímání i dávání.
     Je jedno,  zda působí Boží  jiskra nebo genetický  kód. Důležité  je  vědomí,  že  štěstí  celku  závisí  na  štěstí jednotlivce - a naopak.
     Dobro a zlo
     Působit bolest je špatné.  Rozdávat radost je dobré. To jsou základní předpoklady, které se většině z nás vtiskly do paměti  v době  prvních her.  V tom  čase, kdy  pro nás bylo slovo  individualita  zvukem  beze  smyslu  a  smích či slzy ostatních jsme cítili jako své vlastní.
     Pocity druhých lidí sdílíme do jisté míry dodnes a jsou to právě ony, které způsobují,  že se při uspokojování svých potřeb chováme ohleduplně - v mezích možností a v závislosti na závažnosti našich přání.
     Snažíme se být dobří.
     Co je však dobro? Co je zlo?
     Nadpis této  části - Ve  zlé víře -  obsahuje slovíčko, které se  často používá, o  jehož skutečném významu  se však příliš nepřemýšlí. Podívejme se  trochu podrobněji na to, co se v něm skrývá.
     Slova  jsou  totiž  jen  pomůcky,  kterými zjednodušeně shrnujeme   naše  chápání   reality  a   mohou  tak  svědčit o způsobu,  jakým vidíme  svět. "Jména  jsou důsledky věcí," říká  v  knížce  Umberta  Eca  Jméno  růže učený františkán, arciže  latinsky.  Slova  jsou  zároveň  to  jediné,  co mám k dispozici, abych se vám pokusil předat svůj díl poznání.
     "Někdejší růže je  tu už jen co jméno,  jen pouhá jména držíme ve  své moci." Co  tedy popisuje jméno  dobra a jméno zla?
     Běžně je používáme k označení významu jednotlivých činů a událostí. Je to sice poněkud redukovaný smysl, ale protože se nechci  trápit obtížným filosofickým  hloubáním, přidržím se ho.
     Když někomu  řeknu "Jsi zlý  kluk." nebo "Je  dobře, že jsi  to  udělala.",  známkuji.   Zapisuji  černý  puntík  či usměvavé sluníčko do pomyslné žákovské knížky.
     Toto hodnocení  však spočívá na  vratkém podkladu -  na základních předpokladech.  Proč je nějaká  věc dobrá a  jiná zlá? Protože  se ke mně,  mému životu a  mým přáním vztahuje určitým způsobem. Díky ní je mi lépe nebo naopak hůře.
     Je tedy dobro a zlo věcí relativní?
     Ano, ano, tisíckrát ano.
     A přece.
     Výsledek  tohoto  relativního  hodnocení  je  u většiny z nás tak podobný, že jej lze do značné míry absolutizovat.
     Jak  lze  s  takovými  názory  odpovědět  na otázku: Je určitý čin dobrý nebo zlý?
     Nijak. Dotaz je nutno doplnit: Vzhledem ke komu? Krádež je  dobrá  z  hlediska  zloděje,  zlá  z hlediska okradeného a společnosti.
     Ne však  za každých okolností.  Je něco jiného  odcizit celoživotní  úspory  bezmocné  stařence  a  něco jiného vzít samopal teroristovi vyhrožujícímu střelbou.
     Je manipulace zlá či dobrá?
     Jaká manipulace? Z jakého hlediska?
     Ačkoli posuzuji,  snažím se nesoudit.  Je příliš snadné nechat se  strhnout spravedlivým hněvem  či slepým nadšením. Manipuluji a jsem manipulován. Jsem ale přitom dobrý či zlý? Je to, co dělám, dobré či zlé?
     Asi jste si všimli,  že postupně zabředáváme do obtížně řešitelných etických  problémů. Budeme-li v  tom pokračovat, zákonitě  skončíme v  pasivní letargii,  protože ať  uděláme cokoli, s největší pravděpodobností někomu uškodíme.
     Máme tedy zaujmout pozici  lotosového květu a snažit se oprostit od všech světských činností? Nepochybně to je jedna z cest. Neodpovídá  však Manifestu individuality:  Mám právo až do krajnosti využít možnosti  a schopnosti, které jsou mi dány. Mám právo na omyl.  Působení bolesti je průvodní efekt existence nešťastných či nenaplněných lidí.
     Mohu působit bolest, mám na  to právo - neboť mám právo jednat jak  uznám za vhodné.  Jsem však povinován  chovat se nejohleduplněji, jak jsem schopen.
     Tato povinnost  vychází z kritérií  dobra a zla,  která jsou  relativní.  Mnohá  z  nich  -  právě ta nejzákladnější - jsou  však přijímána  shodně většinou  členů naší kultury. Svým způsobem zavazují nás všechny.
     Máte pravdu,  a Manifest vám  to přiznává, namítáte-li: Závazek nabývá platnosti teprve jeho přijetím stranou, která je zavazována.
     Já osobně jsem tento závazek přijal. Z této pozice píšu i tuto knížku a chápu pojem "zlé víry", který jsem vložil do názvu druhé části:
     Ve zlé víře jedná  člověk, který porušuje toto pravidlo Manifestu: Nikdo nemá právo záměrně škodit druhému za účelem vlastního prospěchu.
     Takové jednání považuji za zlé a proti takovému člověku se postavím,  budu-li to považovat za  smysluplné a najdu-li v sobě dost odvahy.
     Prospěch
     Opět  jsem  použil  pojem,  který  si zaslouží zvláštní zamyšlení.
     Co je to prospěch?
     Mohl bych se pokusit  říci to objektivně. Jenomže (opět Manifest): Každé hodnocení lidí a jejich činů je subjektivní a relativní.  Hovořím-li  o  objektivitě  (hovoří-li kdokoli kdykoli o  jakékoli objektivitě), jde  vlastně o subjektivní názor. Uvědomujete si, jak se motáme stále dokolečka?
     Takže  subjektivně:  Prospěšné  je  pro  mě  to,  co mi pomáhá.
     Pomáhá s čím? V čem? K čemu?
     Dostáváme se k zajímavému bodu.
     Nikdo  z  nás  ve  skutečnosti  neví,  co  je  pro  něj doopravdy prospěšné,  stejně jako si nikdo  z nás nemůže být jistý tím, co je dobré a co zlé.
     Máme  o  prospěchu  nějakou  představu,  která  se však s realitou vůbec nemusí překrývat.  Tím ztrácí na závaznosti diskutovaná  věta  z  Manifestu:  Nikdo  nemá  právo záměrně škodit druhému za účelem vlastního prospěchu.
     Řídíme-li  se  totiž  vlastním  prospěchem,  řídíme  se vlastně  tím, co  za vlastní  prospěch považujeme.  Každý má přitom právo na omyl a tak  dále. Když mám hodnotit z tohoto hlediska  něčí jednání,  měl bych  nejprve vědět,  jaké jsou motivy, které  jej k němu  vedly. Mohu však  pracovat jen se svou představou o jeho motivech.
     Řekněte, nebyl by už lepší ten jogínský lotosový sed?
     Máte-li  na něj  tak  jako  já příliš  neohebné klouby, vyzkoušejte  si  radši  další  cvičeníčko.  Odpovězte  si na otázky: Co je pro vás  prospěšné? Co je prospěšné pro někoho z vašich známých? A pokud ještě nemáte dost: Co je prospěšné lidstvu jako celku?
     Všimněte  si  odlišnosti  od  cvičení,  ve  kterém jste orientovali vektorové pole vašich  přání. To, co si přejete, nemusí být to, co vám prospívá.
     Zaznamenejte, prosím, také skutečnost,  že váš názor na to, co prospívá vašemu příteli, se může lišit od toho, co si myslí on (schválně se ho zeptejte), a také od toho, co by mu prospělo ve skutečnosti.
     Pokud  vás těší  lámat si  hlavu nad  etikou, zkuste se zamyslet:  Co má  v takovém  případě přednost?  Napovím vám: odpověď  vyplývá  z  vašeho  seznamu základních předpokladů. A přirozeně může být mylná.
     Věci lidí
     Jednání ve  zlé víře, které tady  tolik kritizuji, tedy vůbec  není  jednoduchá  věc.  Vždyť  podle  mých definic je klidně  možné, že  se dva  lidé budou  chovat úplně  stejně, přičemž víra  jednoho z nich  bude dobrá a  druhého zlá. Kde jsou tedy hranice, podle kterých bychom se měli řídit?
     V hlavách a srdcích těch, kdo jednají.
     A  to je  základní dilema,  které se  jako červená  nit táhne  touto knížkou.  Měl bych  podporovat dobro  a potírat zlo. Ale skutečná kvalita lidských  činů vězí v mysli jejich vykonavatelů.  Většinou je  dobře uzamčena  a skryta,  často i před  nimi samými.  Jak tedy  mohu rozlišovat  dobro a zlo v lidech?
     Odpověď je překvapivá. Začíná konstatováním, že už sama otázka je  zavádějící. Je totiž  výsledkem určitého přístupu ke světu. Takže správnou odpovědí je protiotázka:
     A proč je chceš rozlišovat?
     Ano, jak jsem přišel na to, že bych měl posuzovat druhé podle mých  vlastních měřítek a v  závislosti na výsledku je odměňovat a trestat? Vracíme se o kousek zpět. Do místa, kde jsem dovozoval,  že dobro a  zlo je tu  pro mě, že  události měřím podle jejich vlivu na  můj život. Proto chci hodnotit, proto odměňovat a trestat - abych se měl lépe.
     Takže  počátkem  manipulace  je  už  samotné posuzování lidí?
     Neměli  bychom na  sebe být  až tak  moc přísní.  Vždyť vědomé posuzování  našeho okolí a z  toho plynoucí plánování vlastního  chování je  jednou z  věcí, které  dělají člověka člověkem. Nemohu  být ničím jiným než  lidským tvorem a bylo by  tedy  pokrytecké,  kdybych  pranýřoval  něco,  co k tomu neoddělitelně patří.
     Nicméně červ v tomhle jablku přece jen je.
     Samotná  představa, že  budu určitý  způsob chování  či myšlení odměňovat  nebo trestat skutečně  znamená, že hodlám manipulovat.  Odměnou a  trestem své  okolí usměrňuji. Lákám nebo hrozím. Říkám: "Chovej  se dál tímhle způsobem." "Tohle už nedělej."
     Jádro pudla  ale není v  tom, že se  rozhoduji, zda mám nebo  nemám  manipulovat.  Manipulace  není  něco, co bychom dělali  jen  občas  a  dejme  tomu  v  neděli ji pověsili do šatníku  vedle  zašpiněných  montérek.  Manipulace přirozeně vyplývá  z  určitého  náhledu  na  svět,  z určitého způsobu života.
     A teprve tento světový názor je zlou vírou.
     Co je to za názor?
     Je to  nevyslovený předpoklad, že  svět je tu  pro nás, naše  pohodlí a  prospěch. A  že pokud  v tomto  smyslu není úplně  dokonalý,  je  na  místě  jej  pozměnit  tak, aby nám vyhovoval. Pardon - aby vyhovoval mně.
     Je  to  vztah  ke  světu  jako  ke  hračce,  automobilu a surfovacímu prknu. Co nevyhovuje, upravím. Vady reklamuji. Po opotřebení vyhodím a pořídím si nový model.
     A takto se nechovám jenom  k automobilu, ale i k lidem. Ke svým nejbližším.
     Jsou  tu pro  mě a  aby byli  skutečně pro  mě, musí mi dokonale vyhovovat.
     Jinak je opravím  či vyměním. Zmanipuluji. Přinejmenším se o  to pokusím, protože, a  to je skutečně k  vzteku, svět nechce být znásilňován.
     Ani vy nechcete být znásilňováni.
     A tak  si teď v  duchu proberte, jaká  je vaše skutečná víra. Tady  už nejde o  nějaké drobné cvičeníčko,  ale o to, kdo skutečně  jste. Je důležité, abyste  to věděli. Nenechte se omezit mými  nálepkami dobrá víra a zlá  víra. Je to vaše víra a, jak jsem říkal, známkování je počátkem manipulace.
     Nebo spíš nadměrný význam, který známkování přikládáme.
     Běžte do lesa nebo do parku a vezměte do ruky kámen. Je to váš kámen?
     Na  své zahrádce  se podívejte  na keř.  Je to  váš keř a nikdo vám neupře právo nakládat  s ním podle svého. Budete mu však  zapalovačem opalovat nalité  jarní pupeny? Vykopete ho  a zasadíte  nohama vzhůru,  větvemi do  hlíny? Bože, jak často  děláme  podobné  věci  lidem  kolem  nás  a ani si to neuvědomíme!
     A oni to přežijí a znovu rozkvetou. Většinou.
     Ale s bolestí a ne tak bohatě.
     Myslím,  že to  byl Karel  Čapek, kdo  napsal, že  jsme správci  a opatrovateli  toho, co  nám bylo  svěřeno, ne jen prostými majiteli a uživateli.
     Svěří-li  nám  někdo  něco  -  nebo  dokonce  sám  sebe - vkládá na  nás zároveň velký  závazek brát ohled  nejen na prospěch  svůj,  ale  i  na  prospěch  svěřeného.  Nejsme-li ochotni převzít závazek, neměli bychom přijímat nic. Já vím, Manifest: Závazek  nabývá platnosti teprve  ... Ale nemůžete přece přijmout  důvěru bez toho,  že byste zároveň  převzali i závazek  nezklamat  ji.  Slova  a  věty  mají  svá omezení a Manifest (tedy to z něj, co jsem dokázal přenést na papír) se koneckonců  skládá právě z nich.  Kde končí práva jedince a začíná  bezohledné sobectví?  Kdo  z  vás se  někdy dlouze podíval do očí opuštěné kočce nebo psovi, ví, o čem mluvím.
     Máte  pravdu,  je  vaše   věc,  jak  se  budete  chovat a myslet.  Mějte však,  prosím,  na  paměti, že  důsledky se nebudou týkat jenom vás.
     A  tak,  až  zase  uvidíte  nějaký  kámen,  strom  nebo člověka, od  kterého byste mohli  něco získat, zamyslete  se nad tím, jakým způsobem k němu přistoupíte.
     I člověk  se totiž může stát  vaší věcí a kámen  si vás může přivlastnit.