.
.
|
* Nejdříve bych se tě zeptal, jestli je
pravda, že ještě stále používáš ZX Spectrum.
Ne. Už je to hodně let, co jsem prodal
Spectrum, všechny programy i literaturu za slušné peníze člověkovi, který
si to asi někde vystavil jako "Fukovo Spectrum".
* Nepustíš si někdy, jen tak z nostalgie,
alespoň emulátor?
Ale jistě. Občas hraju TETRIS 2 a občas
si z nostalgie poslouchám své staré hudby.
* Kdy a jak jsi se pospektřil?
Můj první vlastní počítač byl VIC 20 (předchůdce
Commodore 64). V té době jsem znal ZX80, ZX81 a potom úžasné zázračné Spectrum,
které jsem samozřejmě chtěl. A vydupal jsem si je na rodičích, pokud se
nepletu, někdy v roce 1986.
* Co tě drželo u ZXS? Vždyť Atari nebo
Commodore byli v té době technologický mnohem dál (co se týče zvuku a obrazu
docela určitě).
Prostě jsem uviděl Spectrum mnohem dřív,
než Atari nebo Commodore. A všichni kolem mě měli Spectrum. Všechny ty
počítače měly svoje plusy a mínusy. Jediná věc, kterou jsem ataristům a
commodoristům záviděl, byl jejich zvukový chip.
|
.
|
* Jak jsi se vlastně stal neoficiálním
králem českých spektristů?
Jak to mám sákryš vědět?
A jaká je vůbec definice "krále českých spektristů"? Možná to bylo těmi
textovkami, ale fakt nevím.
* Jaké to bylo být vzorem pro celou generaci
počítačových maniaků? Není ti někdy tvá minulost na obtíž, nebo je to naopak
výhoda, být tím Františkem Fukou? Nečekají někdy lidé kteří tě znají
podle tvé pověsti vtipného génia, že budeš jiný než jsi ve skutečnosti?
Tohle je asi opravdu přehnané. Samozřejmě
mi dělalo dobře, když si lidi říkali "To je TEN Fuka!", ale na ulici mě
nezastavovali a autogramy většinou nechtěli.
Jakého mě lidé očekávají, to bohužel netuším. Stejně tak nevím (a docela
by mě to zajímalo) jaké pověsti o mě kolovaly/kolují. Jasným záporem byl
fakt, že jsem do her psal svůj telefon, takže mi domů volala spousta lidí
s otázkami jako "Jak jste, prosím vás, udělal, že při nahrávání máte jinak
barevné pruhy?" - "Prostě jsem si naprogramoval vlastní loader." - "Aha,
děkuju, nashledanou."
|
.
|
* Kdy se přestali ozývat lidé, kteří v
Indiana Jonesovi II nepochopili "šifru" 2S1J1Z?
Intenzita klesá. Zpočátku volali několikrát
týdně, dneska jednou za půl roku. A mimochodem - je to 2Z1S1V.
* Když se podíváš zpátky, jaký máš pocit
z té doby, kdy byly osmibity na vrcholu?
1. Kdo měl počítač, ten byl většinou programátor
a rozuměl tomu počítači.
2. Všechno to připomínalo spíš umění,
nebo aspoň vzrušující zkoumaní něčeho nového. Dneska je to byznys.
* Myslím, že tvou hlavní doménou byly
textovky. Když jsi nějakou programoval, dělal jsi před tím precizní přípravu,
nebo jsi začal psát program a nechal tomu volný průběh?
Předem jsem si nakreslil mapu, nebo aspoň
její větší část, a rozmístil do ní předměty. Při programování jsem to pak
všechno upravoval. Nejvíce u Indiana Jonese 3, při jehož programování mi
bohužel došla paměť, takže jsem ho musel zkracovat.
|
.
|
* Tužka, čtverečkovaný papír a optimalizace
doslova bajt po bajtu. Nechybí ti to dneska?
Ne že by mi chyběl konkrétně papír a optimalizace
po bajtu, ale stýská se mi po té době, kdy mohl jediný člověk vytvořit
vynikající (a třeba i komerčně úspěšnou) hru.
* Když uvážím kolik jsi toho naprogramoval
a jak rychle to na Spektru šlo, musel jsi prosedět u počítače spoustu času.
To bych neřekl. Dejme tomu, že jsem naprogramoval
10 her a každou z nich jsem dělal 2-3 týdny. Ale spoustu času jsem u počítače
samozřejmě proseděl a hrál jsem si.
* Co se týče her - pamatuješ si nějaké
osvědčené pecky, u kterých jsi vydržel zvlášť dlouho?
Asi nejradši jsem měl Academy (TAU CETI
2). Potom Knight Lore, Green Beret, StarQuake, Laser Squad, textovky od
Level 9... Bylo jich hodně, ale už je to opravdu hodně let a určitě jsem
na nějaké hrozně důležité zapomněl.
|
. |
* Byly ty hry lepší, nebo horší než současné?
Myslím tím množství zábavy, které si člověk užije.
To se nedá srovnávat. Tenkrát byla kolem
her jiná atmosféra, já byl o 10 let mladší. Ale když dneska vidím hry na
PC, tak mám z většiny z nich dojem, že autorům šlo hlavně o úžasnou grafiku,
o efektní stínování a light-sourcing v reálném čase, a potom k tomu všemu,
aby se neřeklo, přidali ještě nějakou hru. To je jenom můj osobní názor
a samozřejmě i na Spectru existovaly vyloženě hnusné hry. Ale teď jsem
si koupil Nintendo 64 a na něm mě ty hry zase baví a zase chodím spát až
k ránu! Takže se ty PC hry asi opravdu vydaly nějakým jiným směrem, než
by se mi líbilo...
* Na Amize se svého času objevily kompilace
tvých skladeb ze Spektra. Kdy jsi zjistil, že máš počítačově-hudební schopnosti?
Já chodil od 6 let do Lidové školy umění
a otec je hudebník z povolání. Takže jsem si muzicíroval už od dětství
(na klavír). A když jsem chtěl udělat hru, tak jsem do ní potřeboval hudbu.
Ta je hrozně důležitá a často se to podceňuje i dneska. Tu kompilaci pro
Amigu naprogramoval Patrik Rak, který byl dlouho předtím Spectrista (a
shodou okolností si říkal RAXOFT).
|
. |
.* Jaké to je, psát program, kreslit grafiku
a zároveň dělat hudbu?
Zábava. Kdyby to nebyla zábava, tak bych
to nedělal. Peníze jsem si tím tenkrát vydělat nemohl.
* Děláš hodně věcí jen tak pro zábavu?
To je jednoduché. U každé činnosti/nápadu/zakázky/nabídky
se zamyslím nad tím, jak namáhavé to bude, jak mě to bude bavit a kolik
z toho budu mít peněz (nebo něčeho podobného). Podle toho do té věci buď
jdu nebo nejdu. Například mi nebývalo nijak proti srsti přeložit přes víkend
pár pornokazet (člověk se navíc poučil) a mít za to dost peněz, abych se
příští týden mohl věnovat výhradně nevýdělečným věcem, které dělám pro
zábavu. Samozřejmě, nejlepší je, když můžu dělat něco, co mě baví, a ještě
za to mít peníze.
* Myslíš, že se ještě může objevit nějaký
osamělý génius, který naprogramuje něco převratného, nebo dnes mají šanci
už jen týmy programátorů podepřené obrovským kapitálem?
Myslím, že klidně někdo může přijít s
novým Tetrisem nebo něčím podobným, co je geniálně jednoduché a originální.
Budu hrozně rád, když to budu já.
|
. |
.* A co pirátsví? Viděl jsem několik her,
které byly cracknuty Fuxoftem (tuším, že jsem to viděl u Nebuluse). Byla
to opravdu tvá práce, nebo se někdo přiživil na tvém jméně?
Ano, kontaktoval jsem se s piráty ze Slovenska,
kteří mi posílali nejnovější hry (akusticky zkopírované) a já jim je crackoval
- takže jsem měl přísun nejnovějšího softwaru. Tenkrát se samozřejmě crackování
nebralo zdaleka tak seriózně jako dneska. Ale měl jsem jisté zásady a i
když jsem kopíroval na všechny strany, nikdy v životě jsem nikomu žádný
cracknutý program neprodal.
* Nechával sis ode všeho kopie? Kolik
jsi měl maximálně kazet se softwarem?
Ne. Nahrával jsem si výhradně věci, které
se mi líbily. Nikdy jsem si nenahrával hru (třeba i "slavnou") jenom proto,
abych ji mohl s někým vyměnit. Když jsem Spectrum prodával, tak jsem měl
tuším něco přes 50 devadesátiminutových kazet.
|
. |
.* Jaká byla česká osmibitová scéna? Pořádaly
se nějaké hromadné akce, nebo jste se scházeli v malých skupinkách někde
v temných koutech počítačových klubů?
Byli "veteráni" jako Draxler nebo Hanke
a pak nastoupila "nová generace", což jsem byl já, Fídler a Rylek - scházeli
jsme se v Městské stanici mladých techniků pod juliskou a pořádali jsme
i různé společné výlety, návštěvy kina atd. Prostě jsme spolu kamarádili.
Samozřejmě existovaly i jiné "buňky", ale já se s nikým jiným moc nestýkal
(kromě výměny her).
* Můžeš to nějak datovat?
Velice obtížně. Nejintenzivnější to asi
bylo koncem gymnázia a začátkem vysoké... Takže dejme tomu 1986-1989.
* Potkáváte se dneska ještě?
Jenom velice nárazově, pokud vůbec. Spousta
jich už je ženatá nebo rozvedená a mají dost svých starostí.
|
. |
.* Zdá se, že kino tě tak nějak přitahuje.
Hodně tvých textovek bylo podle filmů, píšeš do Cinemy, děláš k filmům
titulky. Jak probíhal vývoj od Fuky-diváka k Fukovi-titulkovači/recenzentovi ?
Já odjakživa chodil do rád kina. Až do
revoluce jsem chodil prakticky na všechny premiéry, které se v našich kinech
objevily. A často i víckrát. Na "Adéla ještě nevečeřela" jsem tenkrát byl
asi desetkrát. Dokonce jsem si nosil do kina magnetofon, nahrával jsem
si zvuk a pak jsem si ho doma pouštěl.
* Co říkáš současnému vývoji výpočetní
techniky?
Nebudeme si zastírat, že současná výpočetní
technika rovná se PC a Windows. Je mi z toho smutno, že se neprosadil lepší
systém, jako byla třeba Amiga, ale co se dá dělat - samozřejmě musím mít
PC taky. Je hrůza, že každé PC je vlastně jiný počítač, takže nemá smysl
programovat něco, co by využilo potenciál PC naplno - protože by to pak
fungovalo jenom na tvém PC. Úžasná věc je Internet. Ten nám určitě ještě
přinese nejedno překvapení...
|
. |
.* Zdá se, že k produktům Velkého Billa
máš tak trochu odpor (pozn.: František mi v mailu, ve kterém jsem se domlouvali
na tomto rozhovoru, napsal, že mu mám otázky poslat jako rawtext, že má
jen Notepad ). Jak se ti líbilo
jeho představení nových W98?
Spravilo mi náladu po jinak nepříliš úspěšném
dni. Ale tady nejde o nějakou
osobní nenávist k Billu Gatesovi. Jde o to, že se mi vždycky líbilo, že
můžu efektivně a krátce naprogramovat přesně to, co pořebuju, že přesně
vím, co se v počítači děje a že ho mám plně pod kontrolou. Tohle všechno
Windows naprosto popírají.
|
. |
.* Myslíš, že se s Internetem časem stane
to co s televizí? U té taky byly ze začátku velké ideály o klavírních koncertech
pro celý svět, a jak to dopadlo můžeme vidět každý večer na TV Nova. Myslíš,
že se z Internetu může stát jen další reklamní médium?
Ono je to všechno velice jednoduché -
všechno je záležitost nabídky a poptávky. TV Nova není "evil empire", ale
pouze se přizpůsobuje. Pokud chce nějaká firma dát milióny za to, aby se
diváci dozvěděli, že jejich vložka je ta pravá svěžest, tak proti tomu
nemůže nikdo nic dělat. Když se ti Nova nelíbí, nedívej se na ni. Vadí
mi pouze kdyby Nova nedodržovala zákony (což je pravděpodobné, ale opravdu
se o to moc nezajímám). S Internetem je to úplně stejné. Ty desetitisíce
pornoserverů a "circle jerk-offs" existují proto, že lidé hledají na netu
porno a současně jsou dost blbí, aby nepochopili jak ten systém bannerů
funguje. A inzerentům připadá rozumné dávat peníze do toho, aby tihle idioti
viděli jejich reklamy. Prostě nabídka a poptávka. Na Internetu je ovšem
zajímavé, že se pořád bouřlivě vyvíjí a nikdo nemůže tušit, jak to s ním
nakonec dopadne.
|
.. |
.* Chci se tě zeptat, co si myslíš o různých
snahách o cenzurování Internetu?
Naprostý nesmysl. Nejen, že se mi ta myšlenka
hluboce příčí, ale je to technicky neproveditelné, pokud by na to nepřistoupily
současně všechny státy světa (jinak by stačilo přestěhovat server třeba
do Rumunska a všechno může jet dál). Ale ani pak si nedokážu představit,
jak by to mohlo fungovat. Navíc si v obecnější rovině myslím, že pokud
si rodiče myslí, že by se jejich děti neměly dívat na pornografii, tak
by s tím měli něco dělat oni sami. A ještě v obecnější rovině si nemyslím,
že by sledování pornografie bylo závadnější než sledování "Discopříběhu",
ale to už jsme někde jinde...
* Vraťme se ale k Amize. Souhlasíš s prohlášeními,
typu "Amiga is the best home computer in the world!!!!"? Co se na Amize
líbilo (líbí) tobě?
Jde o to, jak definujeme "lepší". Hodnotíme
hardware, nebo i operační systém a software? Rozhodně byla Amiga nejlepší
v době, kdy vznikla. Bohužel, v tomhle byznysu nefunguje evoluce a nepřežívá
ten nejlepší.
|
. |
.* Slyšel jsem, že jsi na Amize programoval
nějakou geniální textovku. Jak to dopadlo?
Je nedokončená na harddisku u Amigy, to
všechno schované ve skříni (mimo jiné proto, že ve svém bytečku nemám Amigu
kam dát).
* Ještě programuješ?
Ano. Dělal jsem textovku pro PC, ale teď
se mi konečně podařilo zprovoznit "vývojové prostředí", ve kterém můžu
zkusit udělat nějakou internetovou hru. Snad to někdy dotáhnu do konce,
ale nikomu nic neslibuju.
* Pokud se dobře pamatuji, naprogramovali
hoši ze Sybily hru FUXOFT, ve které je potřeba tě zachránit před bídnou
smrtí (pikantní bylo, že hlavní hrdina se shodou okolností jmenoval Timothy
Coleman ). Co jsi na to říkal?
Nedokázal jsem sám sebe zachránit a bídně
jsem zahynul.
.
Faktická poznámka:
Doprovodné foto vyhotovilo studio Lunatic Asylum pro rozhovor v časopise
Internet. Ta strašná čepice byl jejich nápad, normálně nic takového na
hlavě nenosím!!!
František Fuka
|
|