Proč ?
nemám rád slovo "tolerance"?
      Začnu kontrolní otázkou: je "Cikán"
vlastnost dobrá, nebo špatná?
      Ano, reaguji tím na názor
J.X.Brossmanna, podle něhož pracovití a čestní Romové
nespravedlivě trpí chováním nepřizpůsobivých
Cikánů, kteří se poctivě živit nemíní a poctivé
romské menšině jen soustavně kazí jméno.
      Pan Brossmann nakonec došel
k názoru, se kterým je nutno souhlasit, že na barvě kůže
nezáleží. Navrhuje - z důvodů snadného sklouznutí
k rasismu - přesunout odpor veřejnosti proti "feťákům",
kteří podle něho představují to pravé zlo. V tom
jsme si zajedno, nicméně mu pořád zůstalo slovo Cikán
jakožto symbol nepřizpůsobivého jedince, který místo poctivé
práce vyhledává nepřístojnosti. Chyba! Snaží se to aspoň (marně)
obejít důsledným nazýváním tohoto etnika "Romové". Já
tomu říkám - vyhánět čerta ďáblem.
     Bohužel, právě toto (většinou neuvědomělé)
farizejství je u nás všeobecně velice rozšířené,
zejména v oficiálních kruzích. Slušný člověk se už jaksi bojí vypustit
slovo Cikán z úst a přenechává je hulvátům Sládkova
typu, kteří je používají bez zábran a s úmyslným
despektem, jako kdyby šlo o nejhrubší nadávku - někdy až ve
smyslu povědomého německého termínu podčlověk.
     Bohužel, jako urážka se dá použít skoro
všechno. Vzpomínám si na jednu knížku, kde se rozvášnění sousedé
častovali nevybíravými nadávkami, mezi nimiž bylo nejtěžším kalibrem
označení "Mizerný džentlmen!" Záleží na nás, zda takové slovo
akcepujeme jako poctu nebo jako urážku. Podobně je tomu i s Cikány.
Nezastírejme si, že krajně nepříznivý pohled si na sebe vypěstovali
příslušníci cikánského etnika většinou sami a nemají čím to omluvit.
Ve slovenštině slovo cigánit znamená prostě
lhát - a těžko s tím něco uděláme.
     V tom ovšem Cikáni nejsou ani
zdaleka sami. V češtině existují podobné narážky i na jiné
národnosti: například zmínka to je nějaké německé
rozhodně není vizitkou spolehlivosti, zmizet
po anglicku také nemá příchuť čestného jednání. Ale
to přece neznamená, že slovo Němec nebo
Angličan je nadávka. Ostatně, ani tohle není
naše specifikum, jiné národy jsou na tom podobně. Například
nemoci, které u nás říkáme neutrálně syfilis, se v Anglii
říká Francouzská nemoc a ve Francii naopak
Anglická nemoc. Je známo, že Angličané
a Francouzi se neměli příliš v lásce a tady je to hezky
vidět, ovšem vyvozovat z jazykových konstrukcí nějaké soudy by
bylo stejně pitomé, jako házet Cikány do jednoho pytle jen podle
barvy pleti.
     Je tedy slovo Cikán
nadávkou? Nebo jinak:
     Proč také
raději nepoužívám moderního označení tohoto etnika:
Romové?
     Inu, protože je to podle mého
mínění označení rasistické a tudíž nebezpečné.
Proč? To by asi chtělo vysvětlení.
     Všichni přece víme, že slovo
Rom znamená v cikánštině prostě člověk.
Máme snad - podle téže logiky - nazývat povinně
Rusy Ljudi nebo Němce Mensch?
Ve mně to vyvolává nepříjemné asociace na národ, který také
používal označení člověk (mensch) pouze pro
své příslušníky, zatímco ostatní národy byly "jenom"
untermensch (podčlověk, cikánsky gádža).
Proboha, cožpak jenom Cikáni jsou lidé? Nesmím
o sobě tvrdit, že jsem také rom (s malým "r"),
když jsem etnický Čech? Chce mi zase někdo upírat lidství?
     Kdysi dávno rozhodli sovětští
představitelé, že slovo Žid je pro příslušníky
tohoto etnika urážlivé a proto je všichni budou povinně
nazývat Jevrej (Hebrej). Rusové na to pohotově
reagovali vtipem: čekat na tramvaj se nesmí říkat "podžidaju
tramvaj", nýbrž "podjevrejivaju tramvaj". A pak že Rusové
nemají smysl pro švejkoviny - tahle tedy seděla!
     Trvám prostě na tom, že slovo
Cikán je normální, neutrální české označení
určitého etnika, bez jakéhokoliv pejorativního významu, tak
jako Čech, Němec, Angličan a Francouz. Není
žádný rozumný důvod se mu vyhýbat a přenechávat Sládkovi, aby
z toho nakonec tu nadávku opravdu udělal. Přál bych si, aby
se slovo Cikán stalo co nejdříve synonymem
pracovitých a čestných lidí, - ale to bude asi
hodně záležet na Cikánech samotných a bude možná trvat delší
dobu, než se tak stane. Současně jsem pro, aby slovo
"rom" zůstalo tím, čím původně bylo, to znamená
cikánským slovem s významem člověk. Nic víc,
nic míň. Pro češtinu je to cizí slovo jako mnoho jiných.
Používejme je, ale ne rasisticky, tedy ne jenom k označení
jednoho jediného etnika.
      Nezapomínejme, že rasismus,
tedy rozdělování lidí podle etnik, nespočívá v označení
Cikán. J.X.Brossmann označil rasismus naprosto
správně jako nepříliš inteligentní zjednodušení
podstaty problémů na barvu kůže. Rasismus rozhodně
není typicky českou záležitostí - ačkoliv se i mezi námi
tyto projevy vyskytují - nač to zastírat? Stejný rasismus
ale kvete všude po celém světě - a není to nic nádherného.
Obávám se, že právě mezi našimi Cikány je procento rasistů
mnohem vyšší než mezi Čechy, možná i řádově. To nemá být
omluva českých rasistů, pouze konstatování jednoho velice
smutného faktu.
     Proč máme
vlastně považovat chování rasistů za nepřípustné? Protože
jsou netolerantní? A hlavně:
       Lze
rasismus léčit právě
zvyšováním tolerance?
     Obávám se, že ne. Pojem
tolerance se bohužel mezitím stal magickým
zaklínadlem, skoro fetišem. Být označen za netolerantního je
dnes málem nadávkou, ale opět - Proč?
Je tolerance tak obdivuhodná vlastnost? Neřekl bych.
Tolerantní policista je podle mého mínění směšný šašek,
ze kterého si zloději právem utahují. Tolerantní soudce nám
propustí na svobodu vraha a stává se vlastně spolupachatelem
jeho dalších zločinů. Proboha, za to ho máme ještě chválit?
     Mají být tedy policisté hulváti?
     Pozor! Být netolerantní přece
automaticky neznamená být hrubý, ale třeba jen - neodpouštět
lumpárny. Tolerance k lumpům je totiž velkou nespravedlností
k jejich obětem. A řekl bych, že právě to je naším obrovským
problémem. Přespříliš tolerantní lidé na místech policistů
a soudců jsou vysloveně škodliví. A nejen oni. Například náš
president Havel první nebývale rozsáhlou amnestií vypustil
z vězení smečku, jaká za mřížemi měla raději zůstat. Budiž,
to se ještě dalo pochopit jako snaha dostat co nejrychleji
z komunistických věznic nespravedlivě odsouzené politické
vězně. Takovými dobrými úmysly je prý vydlážděna přímá cesta
do pekel. Je sice pravda, že většina grázlů se brzy vrátila
tam kam patřila, ale předtím stačila opět napáchat spoustu
zla. Přílišná tolerance pana presidenta se tak
stala nespravedlností vůči obětem a myslím si,
že by se jim měl omluvit. Přinejmenším stejně jako Němcům
- o to víc, že tyto křivdy má na svědomí především on sám.
     Řeknete, že to už pochopil
a další amnestie zvažoval lépe. Nepochopil. President přece
musí být především tolerantní! Ale: omilostnit
usvědčeného otcovraha je akt jistě velice tolerantní, ale
také nespravedlivý a tím i nemorální! Myslím si, že některé
těžké zločiny, především úmyslné násilnosti a vraždy, by
neměly být amnestovatelné ani presidentem. Zejména, je-li
tak tolerantní!
     Zajímavé je, že nejvíce se
tolerance dovolávají právě lumpové, kteří se pro máslo na
hlavě nemohou dovolávat spravedlnosti. Vezměme si nedávný
soud s hostinským, který odmítal obsloužit Cikány, když mu
za pití nezaplatili a ještě mu demolovali lokál. Oni ho pak
obvinili z rasismu, ačkoliv slušnější Cikány obsluhovat
neodmítal. Soud hostinského nakonec osvobodil, ale tady je
jasně vidět, kam až může dojít falešné chápání tolerance
- k drzosti lumpů (barva nebarva).
     Je ale netolerance lepší? To
se přece také nedá tvrdit! Vždyť netolerancí je také opačný
extrém: Sládkův postoj k Cikánům!
     A tady jsme u jádra pudla.
     Už delší dobu se marně snažím
nahrazovat zprofanovaný a přiznejme si i celosvětově módně
zneužívaný pojem tolerance mnohem vhodnějším
požadavkem na spravedlnost. Není to vůbec
totéž. Tolerance je totiž žádoucí jen tam, kde se kryje se
spravedlností, což sice nastat může, ale zdaleka ne vždycky.
Nespravedlivá spravedlnost je přece očividný
protimluv a nesmysl, ale nespravedlivá tolerance
existuje - a je vyloženě škodlivá - viz výše.
     Spravedlivá netolerance
může být naopak velice žádoucí. V poslední době
existuje úspěšný program na poli boje proti kriminalitě
v USA. Jmenuje se ZERO TOLERANCE, česky nulová či
žádná tolerance. Policista nesmí nikomu odpustit nejenom
zločin, ale ani sebemenší přestupek. Senátor zaparkuje auto
v zákazu zastavení? Správný policista nesmí být tolerantní
a dá mu auto odtáhnout. Senátor si sice může stěžovat, ale
dostane odpověď, že v zákazu nesmí parkovat ani on. Nezdá se
vám, že právě tohle velice chybí u nás? Proč je u nás možné,
aby opilí poslanci a senátoři beztrestně bourali cizí auta,
zatímco policisté tomu jen němě přihlížejí? Je to sice
tolerantní, ale šaškárna. Dost nebezpečná šaškárna.
     Vzhledem k existenci škodlivé
tolerance (tohoto typu) tvrdím, že místo kritéria: Je
to tolerantní? je nutné používat mnohem vhodnější
otázku: Je to spravedlivé? Zkuste si toto
kritérium připasovat na mnoho případů tolerance z našeho
okolí v poslední době - a uvidíte, co ještě lze zlepšovat.
      (Mimochodem,
podle mě se spravedlnost leckdy přesně nekryje
ani s pojmem zákonnost. Většina Norimberských
i komunistických zákonů byla nespravedlivá až běda a soudit
podle nich byla lumpárna, i když zákonná (??) lumpárna. (!!)
Ani dnešní zákony nejsou bez chyb - to si ale
nechám na později.)
     Vraťme se opět k rasismu. Je
rasismus špatný, protože je netolerantní?
(A to on bezesporu je!) Jak je to vlastně s tolerováním
Cikánů, Číňanů, Vietnamců (nebo dejme tomu plešatých)?
Rasismus podle mě není zlo kvůli netoleranci, ale především
pro jeho nespravedlnost. Tady je třeba
hledat jádro chyby. Netolerance vůči lumpům může z dálky
(například z Kanady) také vypadat jako čirý rasismus, ale
není tomu tak.
     Tolerance a spravedlnost přece
zdaleka nejsou totéž, ačkoliv se občas shodují. Například v tom,
aby každý, kdo žije poctivě, měl stejná práva, ať už je bílý, barevný
nebo třeba plešatý. Ale tolerovat lumpárny či zločiny jen proto,
abych nebyl obviněn z rasismu? To je, odpusťte mi, pitomost
přímo kanadská. Chytne-li policie při krádeži Cikána, není
žádná tolerance namístě. Tvrdý trest, ovšem zasloužený
a tedy spravedlivý, není rasismem! Bohužel,
některé naše dnešní zákony jsou v tomto směru poplatné této
celosvětově zneužívané toleranci. Jinak bychom
neměli zákon o rasově motivovaných činech, který je podle
mého stejně nespravedlivý (a škodlivý), jako výše probrané
kritérium pouhé tolerance. Když někdo spáchá násilí, mělo by
být přihlíženo k tomuto násilí, případně k dalším hlediskům
(brutalita, zbytečné násilí vůči bezbranným), ale nikoliv
k rasovému motivu. Ano, když skinhead zabije Cikána proto,
že to byl Cikán, je to rasismus, ale trestná je na tom
především vražda a za ni má být bez velké tolerance přísně
potrestán. Ne protože zabil Cikána, ale protože zabil
člověka! Spravedlnost by měla být v tomto
směru barvoslepá. Zákon o rasově motivovaných
činech však ostatní zločiny staví do výhody - a to právě
z rasového důvodu. Proč má být zabití Čecha (byť Čechem)
posuzováno mírněji? Není to nakonec paradoxně další z těch
odpudivých rasových zákonů? A nemusí jít hned o vraždu,
totéž platí i o slabším násilí. Ani bezdůvodné zmlácení by
nemělo zůstat bez trestu. Ale - všem stejně!
     Na závěr jsem si nechal téma
zvýhodňování Cikánů. Je vůbec správné pomáhat jim, aby se
zařadili mezi nás? A co hůř, nejde nakonec o krajně nepřípustný zásah
do jejich identity?
     Taková pomoc přece není zavrženíhodná. Každý
civilizovaný a poctivý Cikán má cenu zlata. A nebojte se,
o svébytnost tím nepřijdou, ani jejich kultura neutrpí. Zlodějna,
násilí a nepoctivost, kterých by se měli zbavit, nemůže být přece
považována za součást jejich etnické kultury, ani za lidské právo. (To
platí i pro nás, Čechy.) Ovšem, proboha, nepleťte sem zase toleranci!
Pomoc cikánským dětem nepatří vůbec do tolerance, ale do
spravedlnosti. To je totiž ono důležité hledisko!
Cikánské děti mají na stejné počáteční podmínky jako ostatní děti
spravedlivý nárok! Proto jsem pro nulté třídy,
kde by se naučily česky, aby pak nebyly znevýhodňovány ve školách
(když už je jejich vlastní rodiče trestuhodně zanedbali). Stejně tak by
měly být nulté třídy pro děti utečenců atd. Jen si nejsem jistý, zda
navrhované třídy s kompletním vyučováním v cikánském jazyce budou
pomocí, nebo další segregací, která problém jazykové bariéry pouze odsune
na později a tím to ještě zhorší. Nedávno to vyřešili - a podle mě správně
- Slováci. Ačkoliv v Praze žijí tisíce slovenských rodin,
nesešel se dostatečný počet dětí nutný pro otevření školy
s vyučováním ve slovenském jazyce. Slováci raději posílají
děti do českých škol - a já s nimi souhlasím.
     Rozhodně jsem proti toleranci ve smyslu
odpouštění předepsaného vzdělání, ani jakékoliv nespravedlivé
pozitivní diskriminaci. Tím nikomu nepomůžeme, naopak!
Především sami Cikáni musí včas pochopit, že nepoctivost tolerována
nebude a jedině poctivý člověk to může dotáhnout dál. Stěžují-li
si dnes Cikáni (a právem) na nedostatek vlastní kvalifikace, měli by
posílat do škol alespoň své děti, aby jim do budoucna neubližovali -
negramotností.
      Podle mého naším cílem není a nesmí
být laskavá a vše odpouštějící tolerance, nýbrž
spravedlnost, byť by byla leckdy tvrdší. A nejen v tomto
problému.
Ing. Václav Semerád
vsemerad@cpoj.cz
*****