Článek shrnuje přednášku konanou 29.5.1997 v rámci besedy v EKK konané spolu s doc. Z. Kratochvílem a doc. O. Jelínkem. Jsem si vědom určité diskutabilnosti svých tezí i toho, že v diskusi jsem všem uspokojivě neodpověděl. Na něco nezbyl čas, některé argumenty mne napadly až po konci. Mnohé otázky odpovědět neumím, mnohé je, myslím dosud otevřený problém. Psaný text jsem trochu doplnil a upravil.
Jestli budete mít další otázky a připomínky, neváhejte prosím a ozvěte se mi (máte-li možnost nejlépe prostřednictvím e-mailu).
§
Metafysika a Fysika
Peter Zamarovský
Elektrotechnická fakulta CVUT, Technická
2, 166 27 PRAHA 6
e-mail: zamarovs@feld.cvut.cz
Cílem příspěvku je ukázat na potřebu určité rehabilitace metafysiky. Pokoušíme se tu ukázat, co metafysika je a jako hraje roli v procesu poznávání. Tato role dnes nebývá dostatečně uvědomována. S tím souvisí mnohé nedomyšlené představy o vědě a jejích možnostech, které někdy ve svých důsledcích mohou vést až k paradoxům. Tyto zkreslené představy a paradoxy pak znevažují samu autoritu vědy. Jejich jádrem bývá podle mne právě nepochopený vztah fysiky a metafysiky.
Moderní dobu bychom
mohli charakterizovat mnoha význaky. Mezi nejdůležitější patří bezesporu to, že
během ní došlo k mohutnému rozvoji přírodních věd a s tím souvisejícímu
rozvoji techniky. Odehrálo se to na úkor spekulativní filosofie. Můžeme též mluvit
o rozvoji „fysik“ na úkor metafysiky. Moderní dobu je proto možno příhodně
označit i jako dobu „antimetafysickou“.
Metafysika byla jádrem starověké a středověké
„učené moudrosti“, s nástupem renesance její role klesala a v moderní době se
z širšího povědomí někam vytratila. Typický technik ani přírodovědec dnes neví
co to metafysika je. V obecném povědomí zbyla jen mlhavá představa, že jde o
jakýsi relikt středověku, něco zpátečnického a protivědeckého.
Na druhé straně pojem fysiky (resp. fyziky)je znám
všeobecně. Fysika přispěla k formování dnešní podoby světa, ke společenskému
pokroku (ať už ho hodnotíme jakkoliv). Ve všeobecném povědomí i v povědomí
samotných fyziků představuje fyzika autonomní vědu pojednávající o
nejzákladnějších aspektech světa. V roli „základní vědy“ tak
vytlačila fyzika metafysiku.
V následujícím se soustředíme na otázky:
1. Co je metafysika - z historie pojmu
Pojem „metafysika“ pochází z helénistické doby. Andronikos Rhodský, který se ujal editace Aristotelových spisů označit ty jejich části, které se zabývají přírodou FYSIKAMI, spisy následující pak nazval „META TA FYSIKA“, tj. „po fysikách následující“, zkráceně pak METAFYSIKAMI.
Podstatnou součástí METAFYSIK byla
ta část filosofie (FILOSOFIE zahrnovala ovšem i vědu), která pojednávala o jsoucím
jakožto o jsoucím, tedy to, co bylo nazváno též ONTOLOGIÍ. Název „METAFYSIKA“
byl sice vágní, ale snad i proto se stal oblíbeným. Shrnovalo se pod něj vše, co
bylo předpokládáno být „za přírodou“. Kromě ontologie to byla zejména
teologie. Pod metafysikou se někdy rozumí i okultismus včetně parapsychologie
(zejména v anglosaském kulturním světě). Obsah tohoto termínu je v různých
myšlenkových systémech různý a to znemožňuje exaktní definici metafysiky jako
takové. Kromě ontologie, logiky, někdy i matematiky se sem zařazovaly další
„teoretické základy“ různých věd. Týká se to např. psychologie (Wundt,
Schopenhauer) dokonce i kosmologie. Typické pro tyto metafysické systémy je, že jde o složitější
myšlenkové konstrukty mající daleko ke každodenní praxi. V povědomí
většiny z nás je i marxisticko-leninské pojetí metafysiky, v tomto filosofickém
systému „metafysika“ značí v podstatě „antidialektiku“, tedy pro marxisty
nepřátelský směr filosofování. Z tohoto důvodu byla metafysika „na indexu“, i
když bylo pod tímto termínem myšleno třeba i něco dost jiného.
2. Role metafysiky
2.1 Úpadek metafysiky
Proč se dnes ale METAFYSIKA stala
něčím mizejícím z povědomí, něčím zpátečnickým, protivědeckým, něčím,
čeho by se měl fyzik varovat?
Důvod vidím v tom, že se metafysika v očích
širší veřejnosti nevzpamatovala z úpadku, daného degenerací metafysického
myšlení, která má své kořeny ve středověku. Rozvoj filosofie téměř
periodicky zabíhá do neplodných samoúčelných spekulací a tento osud stihl i
středověkou metafysiku. Platonismus, aristotelismus i celá metafysika na těchto
systémech založená se staly impotentními relikty starověku. Reakcí byl pak rozvoj
směrů opačné orientace jako ockhamismus (viz známá „Ockhamova
břitva“), empirismus, materialismus a později positivismus v různých svých
formách.
Nástup moderní fyziky utvrdil v širší veřejnosti
povědomí, že staré metafysické úvahy a dokonce i celá metafysika jsou překonány.
Newton vymezil fysiku úžeji než byl původní
aristotelský koncept zahrnující celou přírodní vědu, moderní fyzika
se týkala pak už jen přírody neživé. Imponujícím úspěchem Newtonovým bylo to,
že se mu podařilo sjednotit mechaniku pozemskou s mechanikou nebeskou.
Okouzlení z těchto úspěchů v oblastech
„mechanické“ fyziky vedlo k dalšímu opovržení metafysikou. Přírodovědci se o
metafysiku a filosofii přestávali zajímat, vystačili si se svou fyzikou. Na filosofy
začala společnost hledět ještě více jako na lidi podivínské, od světa odtržené,
filosofování přestalo být synonymem moudrého uvažování a stalo se synonymem
planých úvah, metafysika pak se stala museálním exponátem dob minulých. Fyzika a
celá přírodověda se zdála být založena čistě na mechanice. Fyzikové se zajímali
o Descartovu „RES EXTENSA“. Vinou onoho descartovského rozštěpu reality pak její
druhá část - „RES COGITANS“ byla z fysiky vyloučena jako fyzikálně
nezachytitelná a tedy i neexistující.(Tedy podle úvahy, že jediná rozumná
ontologie je ontologie založená na fyzice, přesněji na současném stavu této vědy.)
Tím byla „RES COGITANS“ vyloučena i ze světa materialisticky smýšlející části
společnosti. S tímto procesem byly úzce spojeny i představy absolutního
determinismu a tzv. vulgárního či mechanického materialismu,
které od počátku dráždily a urážely zejména lidi věřící a humanitně
založenou inteligenci.
Ve vývoji moderní fyziky vidíme snahu vymaňovat se z
pout metafysiky, která byla neustále vnímána jako cizorodý, nepřátelský prvek.
Ideál „čisté“ fyziky pak vrcholí v empiriokriticismu a positivismu. Jeho čelným
představitelem byl fyzik a filosof (brněnský rodák) Ernst Mach. Tento ideál se ale
začal ukazovat jako nedostižný a stále zřejměji vysvítalo na povrch to, že bez
metafysických předpokladů se ani ve fyzice neobejdeme. Nereálnost programu
empiriokriticismu a Machových myšlenek byla kritizována i Leninem, i když v této
záležitosti sehrály významnou roli související aspekty politické. Od machismu se
odvrátil ale i A. Einstein, pro kterého byla Machova filosofie inspirací k vytvoření
teorie relativity.
Podle mého by tedy bylo chybou chápat metafysiku jen
jako museální relikt zajímající jen historiky, spekulativní filosofy a teology.
Metafysika se neztratila a ani potřeba metafysiky
nevymizela.
2.2 Co se tedy stalo?
Když byly opuštěny složité spekulativní
metafysické úvahy na silně hypotetické úrovni, byl důraz logicky více pokládán na
empirii. Spekulativní předpoklady byly nahrazeny jednoduššími, které se
jevily jako samozřejmé nebo téměř samozřejmé. Tyto pak
ale nebyly vnímány jako metafysické, protože postrádaly atributy, který byly
metafysice (podle mého neoprávněně) přisuzovány: spekulativnost, nesamozřejmost,
nepraktičnost.
Tuto tendenci bychom mohli nazvat ANTI-METAFYSIKOU, už
proto, že se na pozadí odmítání spekulativní metafysiky vyvinula. Kořeny této
antimetafysiky jsou ovšem mnohem starší. Např. mnozí považují za prvního
antimetafysika sofistu PRÓTAGORA, který proslul výrokem, že
„měřítkem všeho je člověk, jsoucích věcí, že jsou, nejsoucích, že nejsou....“ .
Stejně tak i tradice empirické jsou starověkého data (především lékařské školy).
Podle mého ale i
tyto „jednoduché předpoklady“ je správně považovat za metafysiku. Pojem
„antimetafysika“ je podobně jako Havlova „nepolitická politika“ jen metafora,
která, když se bere doslovně vytváří protimluv:
„Antimetafysika“ je zase jen druh
metafysiky, oproštěné (alespoň podle mínění jejich zastánců) od přílišné
spekulace a proto všeobecně přijatelnější. Ale je to metafysika
skrytá a proto je svým způsobem záludnější. Schovává se pod
různými jinými názvy. A pro její skrytost si jí neuvědomujeme. Netvoří vědomé
předpoklady našeho vztahování se ke světu (včetně fysiky),
vytváří skryté předsudky. Z oblasti vědomí se přestěhovala do
oblasti podvědomí.
Jak ale ukázala Freudova psychoanalýza i Jungova
psychologie analytická, podvědomí bývá smetištěm různých vytěsněných
představ, které mohou pro náš duševní svět představovat jako „neřízená
skládka“ potenciální nebezpečí (viz Freudova teorie neuróz). Stejně tak podle mne
může být nebezpečná i ona skrytá metafysika.
Fysiky (i fyzika v novodobém smyslu slova) jsou vědy o
přírodě. Tedy vycházejí primárně z empirie: z pozorování a pokusnictví. Avšak
proto, aby věda umožňovala predikci (která je charakteristická pro vědu) potřebuje
určité „teoretické konstrukty“, které přímo v přírodě nepozorujeme, ale
naopak prostřednictvím nich přírodu chápeme. Tyto konstrukty jsou předmětem víry
(někdy slepé víry). Výstižně se k tomu vyjádřil Anselm z Cantenbury:
„věřím, abych rozuměl“.
Anselm věří v Boha, fyzik věří pak svým fyzikálním konstruktům: pojmům, zákonům a především matematice. Jeho víra mu umožňuje chápat přírodu.
Do oblast metafysiky můžeme tedy
zahrnout nejen víru v náboženském slova smyslu, ale i různé teoretické konstrukty
fyzikální a hlavně pak matematiku, anebo alespoň její část (viz diskuse). Tyto
konstrukty sice můžeme považovat za „nějak“ z přírody odvozené,
ale rozhodně naši zkušenost s přírodou přesahující
(transcendentální). Jsou předmětem naší víry. Fyzik jím věří stejně jako
matematik (tedy typický matematik „platónského ražení“) věří třeba existenci
nekonečna i když jej nikdy neviděl.
Fyzika se bez této víry, tedy bez metafyziky neobejde.
Už sám její zakladatel I. Newton, který bývá často zjednodušeně považován za
„materialistu“ sice odvrhl balast aristotelismu, ale zavádí takové koncepty jako
„absolutní čas“ a „absolutní prostor“, které jsou ryze metafysické povahy.
Celá matematizace fyziky, která z ní teprve dělá vědeckou disciplínu, je také
závislá na matematice a jejích metafysických předpokladech (viz diskuse).
Kromě matematiky potřebuje fyzika i ontologii (viz
problémy s „realitou“ v kvantové mechanice) a teoretická fyzika sama podle mne do
oblasti metafysiky nenápadně přechází. Pokud ovšem tato metafysika je na
úrovni podvědomé, tvoří náš předsudek a jako takový může být zdrojem
problémů v chápání, paradoxů. K budování fyziky a přírodovědy vůbec
je podle mne třeba se těchto předsudků zbavit. Zde bych si dovolil zacitovat C. G.
Junga, který byl pravil:
“tak daleko, jak si uvědomíme své subjektivní předsudky můžeme přispět k objektivní psychologii“.
Podle mne se to netýká pouze psychologie. Co se týká oněch „předsudků“ kosmolog S. Weinberg poznamenává:
„není důležité nemít předsudky, ale je důležité mít ty správné předsudky“
A pokud nechceme onu „správnost předsudků“ ponechat náhodě, měli bychom ony nevědomé předsudky nahradit „předsudky“ vědomými, tedy pracovními předpoklady.
3. Metafysika a fyzika
Neuvědomění si metafysického charakteru některých oblastí našeho uvažování vede často k různým paradoxům a to i v rámci klasické fyziky. Tyto paradoxy pak znevažují autoritu fyziky a v povědomí veřejnosti se z nich často vyvozuje závěr, že současná fyzika či celá věda je nějak podezřelá a její závěry není nutno brát příliš vážně. To pak nahrává přívržencům alternativních přístupů včetně různých „antivěd“.
3.1.1 Kauzalita
Příkladem může sloužit to, že si někdy
neuvědomujeme, že koncept kauzality není součástí fysiky, ale stojí nad fysikou a
patří do metafysiky. Pojem kauzality ani v žádném fyzikálním zákonu explicitně
nevystupuje. Nicméně v povědomí mnohých fyziků je jen „správně časově
orientovaná kausalita“ součástí fyziky. To pak někdy vede k odmítnutí
účelovosti (teleologie) jako nefysikálního a tudíž nevědeckého přístupu. Týká
se to i např. i „antropického principu“, který provokuje mnohé současné filosofy
k neuváženým závěrům (viz např. úvahy Zdeňka Neubauera či Václava Havla).
Přitom už Kant ukázal, že kauzalita je jen formou našeho nazírání na svět. Navíc
„směr kauzality“ taky není dán objektivně, na subjektu nezávisle není se proto
možné ani o něj nějak pevně opřít a „objektivně“, fysikálně definovat směr
času, jak se někteří pokouší. „Kupředu nasměrovaná kauzalita“ je součástí
metafysické nadstavby naší fyziky, je tu prvkem, který můžeme nahradit i
volnějším předpokladem, kausalitou časově neorientovanou. „Směr
kauzality“ není nějakým fysikálním projevem, je jen dán naším
subjektem, tím, že ze známého vysvětlujeme neznámé. A tím známým (alespoň pro
fysika) je spíš stav předcházející než následující (tedy současnost a
minulost, než budoucnost, pro biologa ale tomu bývá často naopak). Onen ryze
subjektivní prvek si fyzik zpravidla neuvědomuje, protože se domnívá, že subjekt ve
fyzice nemá co dělat.
3.1.2 Čas a prostor
Newtonův „absolutní čas“ a „absolutní
prostor“ v pozdějším vývoji fyziky činily problémy, dokud si fyzikové
neuvědomili jejich metafysičnost. Nebylo to tak snadné, jak by se mohlo z dnešního
hlediska zdát: bylo k tomu potřebí pozorování a experimentálního ověřování (viz
slavný Michelsonův - Morleyův pokus), než dospěli fyzikové k přesvědčení, že
absolutní prostor (representovaný v té době koncepcí éteru) ani čas nejsou
„objektivně zjistitelné“ a tedy je možné je považovat za neexistující. Dalo by
se to interpretovat jako další „triumf fyziky nad metafysikou“. Nutno si ale
uvědomit, že „relativistický“ koncept prostoročasu (který je plodný ovšem díky
své specifické metrice) je opět „jen“ metafysickým prvkem, i když z hlediska
rozvoje vědy plodnějším.
Čas
Koncept času je typický pojem přesahující z fysiky
do říše metafysiky. Fyzika, ani ta moderní relativistická, nemůže čas ve své
složitosti uchopit, část tohoto konceptu je „nefyzikalizovatelná“. Fyzika neumí
vyjádřit (natož pak zdůvodnit) už tak samozřejmý fakt, jako je běh času
(Newton sice říká, že „čas běží“, tedy pohybuje se, ale nikde neříká vůči
čemu se pohybuje). Fyzika pojímá čas jako další geometrickou souřadnici (tzv.
geometrizace, spacializace času, někdy je tento proces nazýván přímo
„detemporalizace“).
Neuvědomění si metafysického aspektu pak může
vést k dojmu, že takto fyzikálně pojatý čas je čas jako takový.
3.2 Ontologie a fyzika
3.2.1 Absolutní determinismus
Jádrem tvrdých sporů a nedorozumění je nepochopení
toho, že fysika nezakládá ontologii, která by byla přijatelná všeobecně. Z
tohoto omylu pak vzniká „paradox absolutního determinismu“. Bývá charakterizován
Laplaceovým výrokem, že
„Kdyby existovala nekonečná inteligence vládnoucí nekonečnou informací, existovala by pro ni budoucnost stejně reálně jako současnost a minulost.....“
Častá protiargumentace spočívá v dokazování, že takovýto „stroj - počítač“, zkrátka „inteligence“ možný není a nebude. Jsou s ní sice spojeny zajímavé úvahy o povaze chaosu, ale tento argument je logicky chybný. Z nepravdivého postulátu totiž pravda plynout může a v našem případě skutečně plyne. Předpoklad absolutního determinismu zůstává však pro „normálního uvažujícího člověka“ nepřijatelný: neguje morálku, justici, umění, náboženství, zkrátka vše lidské. Jak by bylo možné soudit někoho, koho činy jsou už předem dány? Jak by mohl někdo být za něco zodpovědný? Konečně už Karel Čapek v jedné z povídek říká ústy soudce:
„Kdyby soudcové všechno, ale
naprosto všechno věděli, nemohli by soudit, jen by všemu rozuměli....“
Kde je v naší úvaze chyba?
První úvaha je popřít absolutní determinismus
z fyzikálního hlediska. Na základě Newtonovské mechaniky to jde ale těžko, nebo to
nejde vůbec. Na začátku tohoto století se ale situace změnila a někteří se
pokoušeli nalézt spásu v kvantové mechanice. Tu se však začali bořit v půdě
ještě měkčí. Podle kvantové mechaniky se totiž příroda vyvíjí s „určitou
neurčitostí“. Tato neurčitost popisovaná zpravidla Heisenbergovými relacemi
(nerovnicemi) má podle „klasické“ kodaňské interpretace charakter ontologický,
tj. vystihující jak věci „objektivně“ (tj. ve smyslu „absolutně“) jsou.
Provokativní krok učinili James Jeans, který svým
způsobem navázal na starou Epikúrovu argumentaci o „svobodné vůli atomů“, která
omezuje Demokritův „řád nutnosti“ - tj. absolutní determinismus. Podle něj
neurčitost popisovaná kvantovou mechanikou je to samé jako svobodná vůle částic a
jelikož i náš mozek a naše tělo se skládá z takovýchto částic, je i naše
svobodná vůle založena na tomto základě. Démokritovsky uvažující Einstein tuto
interpretaci ale striktně odmítl.
Podle mého jde o „antropomorfizaci“ kvantově
mechanické neurčitosti, její „polidštění“ vyplývající z lidského stanoviska
nazírání („biologické myšlení“ jak to nazývá Z. Neubauer). Myslím ale, že
není vážného důvodu tuto antropomorfizaci odmítat. Do fyziky samozřejmě nepatří,
ale tam nepatří ani ta svobodná vůle a svoboda vůbec. Toto řešení je bezesporné,
jestliže si uvědomíme, že ontologii, která rozhoduje „co je a jak to je“
neztotožníme s ontologií založenou na fyzice (klasické ani kvantové).
Vyjdeme-li ze staré Protágorovy teze, že měřítkem
bytí je člověk, paradox mizí. Pro fyziku (alespoň klasickou) je budoucnost jistá,
stejně tak pro Laplaceova démona a možná i pro Pánaboha. Ale nikoli pro živého
člověka včetně fyzika. Pro něj je jistá minulost (snad), současnost, ale budoucnost
moc ne. Ta neexistuje v objektivním, tj. předmětném slova smyslu (Neubauer), není mu
předmetena. Ta mu teprve předmetena bude. Jsou ovšem výjimky, některé události
můžeme předpovídat téměř s naprostou jistotou: nevíme sice, jaký bude zítra kurs
koruny nebo počasí, víme ale jistě např. že 11. srpna 1999 bude v Linci úplné
zatmění Slunce. Toto zatmění astronomovi (a potažmo každému koho to zajímá)
předmeteno je, je to objektivní fakt.
Vzhledem k tomu, že měřítkem bytí je člověk,
může být ona „fyzikální ontologie“ použita jen v případech, které člověk
(fyzik) jaksi z hlediska poznání zvládne (to je ovšem historicky podmíněno). Jinak
by nás tato ontologie přivedla do pozice vševědoucích (vševědoucího Boha), která
nám samozřejmě nepřísluší a na kterou nejsme ani morálně připraveni. Z této
pozice je zřejmá bezútěšnost našeho světa ve kterém jsme zcela bezmocní.
Zatímco svět viděný z našeho každodenního
hlediska je pestrý, plný proměn a dějů, týž svět pozorovaný z onoho hlediska
božského je statický, vše je v něm dáno, nic nevzniká, lidé nenarození, živí i
zemřelí se liší jen bezvýznamnou časovou souřadnicí. (Nutno ovšem přiznat, že s
tímto problémem se už v dějinách teologie setkáváme ve středověku a známe i
různé pokusy o jeho překonání, nepovažuji je však za ontologicky domyšlené). Je
to svět bez smyslu, apathický, bez nadějí ale i bez smutků. V tomto ideálním
„fyzikálně - božském světě“ můžeme ale nalézt i útěchu, když naše
přirozené, lidské hledisko nám přináší příliš smutku.
Příkladem této ontologie „založené na fyzice“
je úvaha A. Einsteina. Ke konci svého života, v dopise věnovaném zemřelému
příteli matematikovi Bessovi, Einstein píše:
„Besso mě jen o něco předešel v rozloučení s tímto podivným světem .... rozdíl mezi minulostí, přítomností a budoucností je jen iluze, i když tvrdošíjná“
Ani Einstein si tu možná plně neuvědomuje, že je to jen „nějaká metafysika“, má ji prostě za pravdu, „fyzikálně dokázanou“ a jinou ontologii pak jen za pouhý klam.
§
K otázkám publika
V diskusi padlo mnoho zajímavých dotazů a připomínek, k některým bych se rád vrátil:
Toto tvrzení je pravdivé, pokud hranici fysika - metafysika budeme klást někam doprostřed matematiky, přesněji řečeno „doprostřed“ teorie množin. Toto je celkem obecně přijatelné: „malé“ množiny, které přehlédneme, umíme je spočítat, můžeme považovat za součást přírody (FÝSIS) tedy i fysiky. Tato oblast je překračována u množin tak velkých, že je nikdo není schopen vnímat jako množiny (přehlédnout je, spočíst je) a dále samozřejmě pak u množin nekonečných. Klasická teorie množin pojímá (nebo vytváří?) i tyto množiny, zavádí dokonce nekonečný počet „stupňů nekonečnosti“ (tzv. mohutností) množin. Není však známo, že by těmto nekonečnům něco v přírodě nějak odpovídalo. Tato oblast leží tedy jasně v oblasti transcendentální, tj. metafysické. Tyto „veliké“, „metafysické“ množiny (veliké ať už konečné nebo nekonečné) alternativní teorie množin shrnuje pod pojmem „přirozené nekonečno“ a dále je nerozlišuje. V tomto smyslu odvrhuje metafysiku.
Náš přístup může být ale
poněkud jiný: hranice metafysiky lze položit už „před“ matematiku. Za přirozený
- fysický pojem pak položit počty (množiny) nějakých (fysických) objektů. Čísla
jako taková (a číselné množiny) pak lze považovat za pojmy abstraktní (či
ideální), spadající už do metafysiky, stejně jako celá matematika. Odmítnutí
transcendentálních nekonečen („nepřirozených“) se pak také týká oblasti
uvnitř metafysiky a ne její hranice.
3.2.2 Kvantová mechanika
Jak jsem ukázal, zakládá-li vědec
ontologii (většinou ovšem spíš podvědomě) na formálních fyzikálních úvahách,
může se dostat do problémů. Podvědomě máme za jsoucí prostě to, co se nám nějak
osvědčuje v praxi. Týká se to i fyziky „dnešní“ tj. kvantové mechaniky, kde
tuto praxi představují různé výpočty - viz např. tzv. kvantová chemie. Pro
kvantovou mechaniku jsou typické některé paradoxy. Často uváděným je tzv. paradox
Schrodingerovy kočky. Z hlediska kvantové mechaniky může být kočka v dokonale
izolované krabici „současně živá i mrtvá“ (aniž bychom tím mysleli, že by
byla v „přechodovém stavu“, tj. umírající.). Toto se jeví jako paradox, odporuje
zřejmě logickému „zákonu vyloučení středu“: současně nemohou platit dvě
navzájem se vylučující tvrzení. Z hlediska námi propagované protágorovské, na
lidském subjektu založené, „(anti)metafysiky“ tu ale problém není: vzhledem
k vnějšímu isolovanému pozorovateli kočka je,
až jí nějak v nejširším slova smyslu začne vnímat (třeba jestli
zamňouká), pak už bude ale jednoznačně živá nebo mrtvá.
Podobně jako „pravda“ je choulostivý i pojem „přírodní zákon“. Lze pod ním totiž myslet leccos. Nemohu ovšem poskytnou analýzu, jen stručně ukážu některé s tím související problémy:
Je např. možné vůbec přírodní
zákony nerespektovat? Nejsme jim coby součást přírody sami (nedobrovolně) podrobeni?
Nebo je naše vůle nad přírodou a může si dělat co chce? Nebylo by nerespektování
vlastně ekvivalentní zázraku, který by mohl dělat jen Bůh stojící nad světem?
Z určitého hlediska je tedy výzva k tomuto
respektování zbytečná, protože jinak ani nelze. Ale na druhé straně může být v
určité souvislosti docela jasné, co se tím myslí.
Ale co je vůbec ten přírodní zákon?
Zde, myslím, metafysika fysice ještě mnoho co
dluží.