Za některé problémy naší vědy si mohou vědci sami 
Je dobře, že se v uplynulém roce začalo veřejně více mluvit o problémech
naší vědy a vysokých škol. Ačkoli jsem přesvědčen, že hlavním problémem naší
vědy je skutečně tíživý nedostatek financí, je třeba poctivě uznat, že je i
řada obtíží, jejichž řešení je v moci vědecké komunity samé. Různé vědecké
obory mají ovšem své specifické problémy; já se mohu zasvěceněji vyjadřovat jen k
té části naší vědy, která je mi blízká, tedy k oborům přírodovědeckým,
především biomedicinským. Myslím však, že podobným těžkostem čelí i některé
jiné přírodovědecké obory a zřejmě i některé exaktnější obory humanitní,
například sociologie nebo ekonomie.
Hodnocení produktivity vědecké práce
Hlavním produktem základního výzkumu jsou poznatky publikované zpravidla ve formě
článků v mezinárodních odborných časopisech, v nichž vědci popisují výsledky
své práce a sdělují je tak svým kolegům po celém světě. Čím kvalitnější a
prestižnější je mezinárodní časopis, tím obtížnější je publikovat v něm
výsledky, protože nabízené rukopisy jsou renomovanými odborníky podrobovány
přísné recenzi. V nejkvalitnějších časopisech je k publikaci přijat (často po
opakovaném přepracování) jeden rukopis z pěti či deseti nabídnutých a autor musí
za otištění ještě zaplatit. Význam publikovaného článku se zpravidla odráží v
tom, kolikrát je v pracech jiných vědců "citován", t.j. jeho výsledky
zmíněny s odkazem na původní publikaci. Práce uveřejněné v prestižních
časopisech pochopitelně bývají průměrně citovány častěji než ty, které vyšly
v časopisech podřadných. Význam a prestiž časopisu dosti dobře vyjadřuje jeho tzv.
impaktový faktor (I.F.; "faktor dopadu"), který udává, kolikrát je
průměrný článek publikovaný v takovém žurnálu citován v celé světové odborné
literatuře během prvních dvou let. I.F. u "hvězdných" žurnálů jako
britský Nature nebo americký Science dosahuje hodnot vyšších než 20, u dobrého
průměru v biomedicínských oborech je to kolem 3 - 6, slabší nebo velmi
specializované časopisy mají I.F. menší než 1. V oborech, v nichž pracuje jen málo
vědců, mohou mít ovšem i špičkové časopisy I.F. jen např. v rozmezí 1 - 3.
Kvalita práce určitého vědce, vědeckého týmu nebo ústavu se dá (alespoň ve
velké většině přírodovědeckých oborů) asi nejobjektivněji hodnotit právě podle
toho, jak často jsou jejich publikace citovány, a podle toho, jaké jsou I.F.
časopisů, v nichž své práce publikují. Ačkoli má tento způsob hodnocení také
své nedostatky, lze říci, že nic lepšího neexistuje. Tyto poměrně objektivní
metody vyhodnocování produktivity základního výzkumu jsou u nás zcela nedostatečně
využívány. Mnoho lidí (samozřejmě hlavně těch, kteří kvalitní a hodně
citované publikace nemají) záměrně zveličuje nedostatky této metody. Výsledkem pak
je, že se stírá rozdíl mezi vědci, kteří jsou opravdu na mezinárodně srovnatelné
úrovni (v biomedicínských oborech mohou mít za posledních 10 let třeba více než
1000 citací) a těmi ostatními. Při udělování vysokých vědeckých a
vědeckopedagogických titulů a při obsazování důležitých funkcí se pak často
bere "publikace jako publikace" a do popředí se leckdy dostávají vědecky
sterilní psavci se stovkami pseudopublikací, kteří se však vyznačují různými
mimovědeckými dovednostmi. Myslím, že by opravdu bylo na čase, aby celá naše věda
prošla důkladným přísným zhodnocením, aby byly konkrétně jmenovány týmy, které
mají vynikající mezinárodní úroveň, ty, které jsou řekněme v mezinárodním
srovnání nejvýše průměrné a ty, které jsou jasně podprůměrné. Velmi
důležité by bylo také přímé objektivní srovnání vědecké produktivity našich a
např. rakouských či holandských vědců. To by ukázalo reálně naši současnou
situaci a naléhavě poukázalo na to, kde zvláště musíme kvalitu a produktivitu
zlepšit, resp. kde jsme silní a kam má smysl investovat. Je samozřejmě i hodně
oborů, zvláště humanitních či technických, kde publikace získaných poznatků v
kvalitních mezinárodních odborných časopisech není tím nejdůležitejším. Bylo by
samozřejmě nesmyslné aplikovat kritéria hodnocení vědecké produktivity vhodné pro
základní přírodovědecký výzkum i zde.
"Hra na vědu"
Ve vědecké obci se dobře ví, že řada výzkumníků, zvláště v různých
medicínských, ale asi také např. zemědělských a technických oborech, považuje
vědu za jakousi vedlejší doplňkovou činnost, jejímž účelem není vyřešit
nějaký zajímavý či důležitý problém (kterých je všude plno!), ale utratit
určitou sumu peněz přidělených grantovou agenturou a sepsat patřičně tlustou
závěrečnou zprávu, popř. několik "publikací" v místních časopisech, a
nanejvýše prezentovat své výzkumy formou nerecenzovaného plakátového sdělení na
konferenci (pokud možno v nějaké exotické zemi). Tito lidé už od začátku jasně
vědí, že jejich práce nemůže v mezinárodním srovnání obstát, a proto urputně
brání existenci oněch "náhradních" možností formální publikace
(obskurní odborné žurnály, samoúčelné konference), zpochybňují objektivní
kritéria vědecké produktivity a zdůrazňují "specifika" své práce, která
znemožňují standardní způsoby hodnocení.
Podpora mladých vědců
Naprosto klíčový význam pro budoucnost naší vědy má to, aby v ní zůstávalo
dost kvalitních mladých lidí, kteří by dostali co nejlepší podmínky pro zahájení
samostatné práce na vlastních projektech. Myslím, že naše věda ani tak netrpí
nedostatkem studentů a doktorandů. Ti po získání titulu odcházejí zpravidla na
několikaleté postdoktorální pobyty do zahraničí, z nichž se obvykle velmi neradi
vracejí; ti, kteří se vrátí, jsou většinou konfrontováni s chmurnou realitou -
nízkým platem a téměř nemožností založit si vlastní tým. Není proto divu, že
mnozí z nich po krátké době buď odcházejí pracovat zpět do zahraničí nebo
definitivně opouštějí vědu a jdou si vydělávat jinam. Vědecká komunita bohužel
dělá velmi málo pro to, aby co nejvíce těmto lidem pomohla. Ústavy si někdy raději
drží neproduktivní lidi v penzijním věku, než aby příslušné zdroje použily
velkoryse na podporu mladých úspěšných navrátilců ze zahraničních pobytů. Podle
mého názoru je tento problém zdaleka nejdůležitější a musí být prioritně
řešen. Je však třeba říci, že k tomu, aby se ústavy zbavovaly málo produktivních
lidí a z ušetřených peněz lépe zaplatily ty mladé, perspektivní, neexistuje
žádná větší motivace, spíše naopak. Na základě dosavadních zkušeností totiž
panuje obava, že propustí-li ústav někoho, dostane příští rok o to méně peněz.
Vědecké tituly
Vědecké a vědecko-pedagogické tituly by měly kromě jiného umožňovat na první
pohled rozeznat, kdo je kdo - ten, kdo má v zemích se stabilním systémem vědeckých
hodností titul PhD (obdoba našeho CSc a novějšího poněkud podivného Dr.) musel
obhájit dizertační práci založenou obvykle na několika publikacích v dobrých
mezinárodních časopisech; ten, kdo se ve Velké Británii pyšní titulem DSc (obdoba
našeho "velkého doktorátu" - DrSc), musí být vědeckou osobností
mezinárodního formátu; ten, kdo je Associated Professor (obdoba našeho docenta) musí
mít zpravidla také úctyhodný vědecký životopis včetně většího počtu velmi
dobrých vědeckých publikací a konečně "Professor" je už opravdu
"někdo" - vědecko-pedagogická osobnost par excellence. U nás jsou bohužel
vědecké a vědecko-pedagogické tituly často spíše matoucí. Vědecko-pedagogické
tituly docent a profesor mají u nás zhusta lidé, jejichž světový vědecký význam
je podstatně menší než význam třicetiletých čerstvých doktorů (PhD) ze západní
Evropy či USA. K této neblahé situaci přispívá i to, že k získání určité
vyšší pozice (např. primáře) je někde vyžadován vědecký titul (CSc resp. DrSc)
- ten se pak musí jaksi bokem opatřit ber kde ber. Skvělí praktikové nebo pedagogové
jsou tak nesmyslně nuceni k výrobě rádoby vědeckých publikací v různých
podřadných lokálních periodikách a spisování dizertačních a habilitačních
prací. Za této situace působí poněkud komicky jistá naše tilulománie - každý kdo
může, uvádí vždy hrdě všechny své tituly: Prof.MUDr.Ing X.Y., DrSc. - jako by
často nestačilo třeba jen Prof. X.Y.
Lhostejnost a pasivita
Téměř na každém kroku se lze setkat mezi vědci s projevy nepochopitelné pasivity
při prosazování jejich zájmů, které, jak jsem pevně přesvědčen, nejsou jen
jejich zájmy sobeckými, ale jsou v souladu se zájmy celé společnosti. To, jak málo
mluví naši politikové o vědě a vysokém školství i to, jak málo prostředků se do
této oblasti u nás věnuje ve srovnání s vyspělými zeměmi (samozřejmě relativně
vzhledem k našim ekonomickým možnostem!), je vlastně jasným fiaskem naší schopnosti
objasňovat význam vědy pro společnost. Proč tak málo zveme politiky na vědecká
pracoviště na návštěvy a besedy? Proč my, kteří bychom k tomu měli být
dostatečně intelektuálně vybaveni, jsme tak žalostně neschopni účinného,
profesionálně vedeného lobbování? Namísto takové aktivní činnosti, která je pro
nás životně důležitá, si raději "u piva" stěžujeme na to, jak nám
"oni" ubližují a jak je všechno špatné. To platí kupodivu i pro
nejmladší vědeckou generaci, která setrvává buď v tiché rezignaci nebo si hledá
nějaké jiné možnosti obživy. Doufejme, že to není stav
definitivní, a že vědecká komunita se přece jen začne více ozývat.
|