ČRoz3-Vltava, 30. ledna 1998, 9.00
Naše téma: Věda proti pavědám
RNDr.Jiří Grygar vs. prof. Zdeněk Neubauer(2) (přepis
dr.S.Libovický, zasláno dr. J. Grygarem CSc.)
XXX Hlasatelka: Dámy a pánové, blíží se 9. hodina a to znamená, že nastal čas
pro náš pravidelný pořad Téma. Setkáváme se dnes u závěrečného dílu cyklu
Věda proti pavědám, k němuž pozvala autorka Helena Tyburcová opět filosofa prof.
Zdeňka Neubauera a astronoma, astrofyzika dr. Jiřího Grygara. Svými názory
přispějí i chirurg prof. Pavel Pafko a dr. Miloš Rýc. Ještě vás, dámy a pánové
prosím, abyste omluvili zhoršenou kvalitu zvuku, neboť do studia doléhá hluk z
nedaleké stavby. Děkujeme.
Znělka
XXX Redaktorka H. Tyburcová: Měla bych se omluvit těm lidem, kteří
se mnou přistoupili na tu hru a vyslovili svůj názor na spor Věda kontra pavědy.
Prostě proto, že se jejich slovo do pranice nevešlo. Odvysílání série pořadů o
esoterických naukách na stanici Vltava v polovině minulého roku vyvolalo kontroverzní
reakci. Odvíjela se na stránkách Internetu - Neffova Neviditelného psa. Padala slova
jako strašlivé oblbování, budiž vyslyšena druhá strana, zkuste dokázat, že je
Bůh, s přiznáním, že také někteří vědci v Boha věří. Neviditelný pes štěkl
po snaze Českého rozhlasu dát prostor také alternativám ve chvíli, kdy se cosi
vymyká konvencím. V rámci fair-play hry připomínám, že v Českém rozhlasu existuje
léta redakce Vědy a techniky, která má slušný prostor ve vysílání. Také na
stanici Vltava se týden co týden setkáváte s pořadem věnovaným právě a pouze
vědě. Čili argument, že pseudovědám dává Český rozhlas příliš místa ve
vysílání, není možno přijmout. Připadá mi výmluvné, že jeden z diskutujících
-- nepřeslechněte kybernetik! -- jeho výpověď ustoupila "pánům vědcům",
přiznává zásah léčitele, který vrátil do života jeho po havárii těžce
zkoušenou dceru. Je tu příliš mnoho tvrzení proti tvrzení a je s podivem, jak snadno
vyřknou vědci slova, že biotronika více uškodila než pomohla, aniž by vlastnili
jakékoliv rozumné výsledky. Je tu také únava a malá ochota zastánců netradičních
cest a směrů sednout si spolu s vědci za jeden stůl. A to je škoda. Slovo mají
filosof, biolog prof. Neubauer a astrofyzik dr. Jiří Grygar.
XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Já bych chtěl položit dvě
otázky. Za prvé co vede vědce, astronomy, fyziky, biochemiky, aby takto vypovídali o
možnosti a nemožnosti určitých dějů, jevů, sil, působení, dovedností, které
naprosto překračují jejich kompetence. Já jsem si opravdu vždycky myslel, že ta
věda je ta, která věci přeruší vědoma své metody, svých mezí, svých východisek
a reflektuje, případně reviduje své vlastní předpoklady a nedělá výpovědi
rádoby vědecké -- tedy v tomto smyslu opravdu pavědecké -- o něčem v jazyce, které
tomu vůbec není adekvátní. Neobhajuji ty velké nauky a zkušenosti lidstva, ty se
obhájí samy -- mně je to trapné za vědu že se tímto způsobem diskredituje. Já
totiž mám skoro opravdu pocit, že na rozdíl od tradičních -- pocit, zkušenost -- na
rozdíl od tradičních nauk a zkušeností, jakými právy zove(?) astrologie tak nejvíc
vyznám a nakonec mágie, alchymie a jiné hermetické nauky jsou -- ony jsou skutečně
pochopitelné, protože pracují se přirozeným lidskými zkušenostmi, obrazy, názory,
používají myšlení v takovém tom přirozeném, to jest tak, jak je člověku
vrozeném smyslu. Vůči tomu nám věda předkládá svět a pravidla hry a způsob
omezení duševních činností, které jsou zcela nepřirozené, které vyžadují
naprosto zvláštní vědeckou výchovu. Nic jako nevypovídá, nepřináší pro
orientaci, pochopení běžného člověka na této zemi. Já jakožto biolog bych měl
vlastně hrozně pomoct lidem okolo sebe pochopit sebe sama jako živou bytost, svoje
prožívání, podoby života. Je mně líto, ale alespoň jakožto biolog -- hm --
tradiční, molekulární, biogenetik i evolucionista nemám jim vlastně co říct, proto
v tom okamžiku upadnu do tak abstraktních a náročných výkladů které vyžadují
mnoho let studia, aby vůbec byly rozumné a reálně pochopitelné.
XXX RNDr. J. Grygar: Tak tady jsou teďka velmi smělá tvrzení.
Především to tvrzení o vědě. Věda je otevřený systém. To znamená, že
neexistuje žádný jev, který by a priori nechtěla zkoumat nebo který by odmítala a
priori, ale protože vědecká metoda je skeptická a je potřebí, aby se oddělovalo
jaksi zrno poznání od těch plev toho nepoznání, té pavědy, tak si vyvinula právě
tu vědeckou metodu, která podrobuje i velice vážná tvrzení skeptickému zkoumání.
A k tomu skeptickému zkoumání patří to řemeslo, o kterém tady pan prof. Neubauer
správně říká, že je poměrně nesrozumitelné, jako vyžaduje to velké studium a
tudíž je to dostupné pouze některým lidem, kteří mají to štěstí, tu výsadu se
tomu věnovat a specializovat se. Samozřejmě, že tím také zase se o leccos
připraví, protože musejí skutečně se soustředit na tu práci, ale na druhé straně
i pro naprostého laika je přece evidentní, že, ať už vezmeme tu fyziku nebo tu
chemii nebo biologii, tak tam právě, kde se dodržovala ta vědecká metoda, tak tam se
docílily takové výsledky, jako že třeba dneska si tady povídáme ve studiu a že to
naše poselství se dostane k posluchačům prostřednictvím rozhlasových vln, které
teda konec konců jsou výsledkem bádání fyziky, Jamese Maxwella v minulém století a
Heinricha Hertze a těchhle lidí, kteří prostě dělali vědeckou skeptickou metodou
základní fyzikální výzkum. Podobně, jestliže dneska jsem schopni nebo jestliže
jsou naši kolegové schopni opravit různé genetické vady, tak je to dáno prostě
tím, že pokročila velice molekulární biologie a genetika, která aspoň něco už je
schopna nalézt. To je ta cesta, kterou věda nabízí, která samozřejmě nemůže nás
úplně uspokojit, protože my jsme lidé, lidské bytosti, které máme ještě daleko
větší rozsahy zájmů než je jenom vědecké bádání, ale chci se tedy optat, co
nabízejí ty pavědy lidem navíc? Já mám dojem, že jim nabízejí iluzi.
XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Totéž se říká o náboženství,
totéž lze říci o umění, totéž lze říci o jakémkoliv morálním kódu, protože
kde jsou z hlediska vědy hodnoty? A jsou vůbec hodnoty? To je to, v čem my žijeme. My
žijeme v hodnotách, představách, vzpomínkách. To, co od nás tedy teďka
přirozejí(?) lidi nebo my bychom chtěli od -- jako vědci -- od lidí, kdyby byli
scientisti -- já tedy ne -- vnucovat tento svůj zvláštní -- tudle tu zvláštní
svoji výchovu a trénink přirozenému myšlení, je odtrhnout se, oddělit se od
přirozené zkušenosti, která nemá podobu ověřování v rámci zcela určitých
metod. Jestli já zkouším matematický důkaz, tak aplikuju pravidla určitého kalkulu,
ale nemůžu tato pravidla použít na legitimitu tahu při šachu. Ale ta pravidla velmi
jako specifického chování a myšlení aplikujete na přirozené lidské zkušenosti a
společný svět, ve kterém se promítá neskonale více dimenzí, projevuje, ozývá
daleko víc hloubek a souvislostí.
XXX RNDr. J. Grygar: Já si samozřejmě uvědomuju, že by bylo od
vědce naprosto pošetilé, kdyby se třeba ptal, zda Zrzavého obraz byl nakreslen
vědeckou metodou nebo Beethovenova symfonie napsána vědeckou metodou. To cítíme sami,
že to je naprosto nepřípadné, že jako vypovídat ve smyslu, že -- zda ta
Beethovenova symfonie je dobře nebo špatně, to prostě není vůbec jaksi otázka,
která má smysl. Čili v tomto směru jistě že je dobře. Jestliže připustíme, že
tyhle pavědy -- nebudeme se bavit vůbec o nějaké souvislosti s vědou, ale budeme o
tom hovořit, že to je něco, co uspokojuje naši emocionální potřeby, tak je mi to
samozřejmě jedno. Tak jako já třeba neposlouchám dechovku, tak nebudu poslouchat
homeopaty, přirozeně. A zase uznávám, že jsou lidé, kteří rádi poslouchají
dechovku a kteří s rádi nechají léčit homeopaty. Ta tragedie je v tom, že tady je
opravdu to riziko toho, ž v tom druhém případě jde o lidský život, kdežto v tom
prvním případě jde jenom o jakési nepohodlí.
XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Přesto všechno podrážděnost,
kterou cítíte i ve věcech, které jsou tedy relativně bez rizika. Přesto ten postoj
vůči homeopatii, astrologii a specielně -- což mě nejvíc rozesmála -- ufonologii
otázkou existence a kontaktu s Mimozemšťany. Jako zastánce vědy zcela nepříčetně
vopravdu iracionálně dráždit. V tom třetím případě je to o to komičtější, že
jaksi celej ten sci-fi výbava těch představ, zážitků a zkušenosti ufonologických
je produktem -- evidentně produktem vědy a vědecké -- vědecké civilizace a nadšení
kosmického výzkumu, které poznamenal naše romantické mládí. Jistě vás také.
Proč? Proč? Že tedy jednou vopravdu snad něco o vědě a náboženství vím. Totiž
ten -- náboženství a nebo to, co v určité době funkci náboženství plní, což je
v novověku nebo alespoň byla věda, tradičně jejich oblastí jsou zdraví, zdraví a
spása jedno a totéž. Jest proto tak důležité vztah genetik a komunikace s
transcendencí mimo tento svět, anděli, duchy, božími vnuknutími. Čili se dneska
holt převlíkají, dostávají ten při -- kosmonautický háv. Na toto náboženství
má tradiční monopol a proto vám tak nesmírně vadí, vám, kteří chcete zobecnit
svoji profesionalitu a udělat z ofesi konfesi, tedy ze zaměstnání nebo z dovednosti,
vyznání. Vadí na těchto oblastech -- oni totiž patří do tradiční kompetence
náboženství jako administrativy pravdy.
XXX RNDr. J. Grygar: Tak to je samozřejmě také velmi silné. Teď už
se dostáváme k tomu základnímu vztahu mezi přírodními vědami a náboženskou
vírou. Nemohu samozřejmě hovořit za náboženskou víru v tom nejobecnějším slova
smyslu, protože člověk je přirozeně poznamenán křesťanskou tradicí. Já se
hlásím ke křesťanství. Ale pokud jde o křesťanství, tak já se domnívám že
křesťanství ve spolupráci s vědou nebo společně s vědou má právě ten stejný
podklad v tom, že buduje svou strukturu na základě formálně velmi podobných
principů. Co tím mám na mysli? Nejlépe je to vidět na matematice. Jak jistě všichni
víme, ze školy si to pamatujeme, tak na začátku každé matematické disciplíny jsou
určitá nedokázaná tvrzení, kterým říkáme axiómy, například, že 1+1=2 nebo že
dvě rovnoběžky se protínají v nekonečnu a pod. A když z těchto axiómů potom
vyvodím určitou matematickou strukturu, tak to je to, co se učíme ve škole a to, co s
tím máme třeba potíže, protože to někomu nejde a někomu to zase naopak jde dobře.
Čili to je to, čemu říkáme matematika. Podobné principy najdete potom v základních
přírodních vědách -- a my jsem už o tom trošku hovořili -- to je vlastně to, co
je společné té vědecké metodě. Tam jsou zase určité výchozí předpoklady, které
-- a to podtrhuji -- nejsou ani dokázány zkušeností ani tou každodenní ani takovou
tou -- jak říkal pan profesor -- tou přirozenou. Ty musíme jaksi akceptovat, je to
velmi nepříjemné a musíme to udělat, a z toho potom budujeme strukturu té fyziky
nebo chemie nebo biologie tak dlouho až se nám buď zhroutí a nebo jako dokuď se
nezhroutí, tak je považujeme za součást vědy. Podobně v theologii je toto stejné.
Tam přece máte základní dogmata, například dogma, že existuje Bůh, a teď jsou
třeba některé jeho jaksi základní rysy popsány v těch dogmatech a z toho budujete
theologickou strukturu toho příslušného -- většinou tady máme na mysli
křesťanského náboženství. Podle pravidel, které jsou formálně úplně stejné
jako ta pravidla, která používáme ve vědě. Čili v tomto směry nevidím tady
žádný příkop mezi vědou a náboženstvím, aspoň tedy vědou a křesťanstvím, ale
naopak vidím jaksi velmi zásadní příkop, na jedné straně mezi vědou a pavědou, a
na druhé straně mezi vírou a pověrou. Tohle myslím velmi výstižně charakterizoval
v takovém bonmotu na počátku tohoto století známý britský spisovatel Chesterton,
který je možná širší veřejnosti znám jako autor velice skvělých detektivek o
otci Brownovi. A ten jednou říkal: od té doby, co lidé přestali věřit v Boha, jsou
ochotni věřit v jakoukoli pitomost. A to je myslím situace, v které nyní jsme.
XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Jenom aby si někdo z posluchačů
nemyslel, že to prostě se samozřejmostí vezmu. Dvě rovnoběžky se protínají v
nekonečnu není axióm žádného kalkulu. 1+1=2 opět opět ne. Ty axiómy jsou
budovány přece jen poněkud jinak. Axiomatická výstavba vědy jééééééé --
řeknu to slušně -- nepravda. Neznám vědu, snad až na geometrickou optiku, která by
byla budována ak -- skutečně budována -- axiomaticky. To, o čem jste mluvil, nebylo
náboženství nýbrž racionální theologie. Ptám se: ten -- ta paralela byla velice
výmluvná. Tak jako s dogmatiky katolické církve vyplývá jakýsi způsob vědění,
tak přece existují jiná náboženství, která mají jiná východiska, a jejichž jako
projekcí jsou -- ááááá -- způsoby pochopení skutečnosti -- ééé -- morální
kodexy, kultura, která z toho vychází, jsou nicméně pozoruhodné úžasné:
hinduismus, buddhismus, islám. Tuto paralelu nebyl byste ochoten dotáhnout dál? Přece
i existuje tu věda jako určitý tvar vědění, zabývající se objektivní stránkou
skutečnosti. Nesmírně užitečný, velice záslužný a hlavně -- protože používá
instrumentální rozum obrovsky účinný -- a existují tady také na základě jiných
východisek jiná otevření se světu -- nazvěme to třeba naukami -- které odkrývají
skutečnosti, se kterými se vůbec věda nesetkala, protože tak, jako se geometrie
nesetká s balvany, tak se nemůže třeba fyzika v dnešní podobě setkat se smysly nebo
hodnotou. Nerozumím, proč by měl do kompetence objektivního poznání spadat něco
takového jako například zdraví, protože zdraví není žádnej objektivní parametr,
veličina. Věda může nanejvýš mluvit o funkcích na základě svého způsobu
rozložení člověka a chápání životních pochodů a tělesných stránek. A toto
pochopení jako je důležité, může velice mnoho přispět, pomoct, obohatit tím
medicínu. No ale nevidím vůbec žádný důvody a je mi trapnej, když ve jménu vědy
se to domnívá -- učinit z medicíny, nauky o zdraví a nemoci svůj vlastní terén a
svůj vlastní obor. Medicína není vědou. Věda je pouze jednou z pomocných -- z
pomocných disciplín způsobu poznání. Té medicíně mohou přispět a pomoct --
zaplať Pán Bůh -- za to.
XXX RNDr. J. Grygar: Já si nemyslím, že jako medicína by mohla
vykročit až tak daleko za hranice vědeckého zkoumání proto, protože když se
podíváme na tu historii i v moderní době, tak skutečně tam, kde medicína něco
změnila a změnila toho velice mnoho. Já myslím, že už jenom ten fakt, že dneska
délka života je podstatně vyšší než byla ve starověku nebo ve středověku, je
důkazem toho, ž medicína funguje. Ale ta věda -- ta medicína která funguje, to je
teda ta vědecká medicína. Já bych se jenom vrátil k tomu, co jste říkala před
chvílí, že -- samozřejmě já nemohu mluvit za ta -- já jsem to říkal na začátku,
že jako nejsem zběhlý v těch ostatních světových náboženstvích, čili jsem
hovořil o křesťanském postoji k té záležitosti --
XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc. (skáče hlasitě do řeči): To
nebyl křesťanský postoj! To byla racionální theologie 19. století!! Promiňte!!!
XXX RNDr. J. Grygar (s úsměvem): Dobře, tak to byla racionální
theologie 19. století. Já tím chci říci, že prostě ten důvod, proč my se
ježíme, je ten, že se tyto principy neustále zpochybňují z důvodu, který nechápu.
Kdyby se neosvědčily nebo kdyby jaksi ta věda stagnovala a kdyby ta theologie
stagnovala, tak bych chápal, že prostě je důvod k tomu, abychom změnili své
základní paradigma tak, jako se to stalo -- řekněme ve fyzice kolem té krize fyziky
na konci 19. století. Ale já tady prostě žádnou takovouhle krizi nevidím a mně
připadá, že všechny ty ostatní způsoby, které se nabízejí k poznání -- teď
nemyslím třeba, já nevím, nebudu hovořit o umění, protože umění je zcela
specifická záležitost, která obohacuje každého člověka nezávisle na tom, jaký
má postoj tady v této záležitosti. Ale pokud jde o metodu poznání, tak skutečně
kromě té záležitosti vědecké a kromě té záležitosti theologické jsem zatím
žádnou třetí možnost, která by mě oslovila a uspokojovala v tom smyslu té
otevřenosti nenašel. Prostě našel jsem jenom karikatury.
XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Já vůbec nechápu, bejt celej
daleko starší než věda. Věda začala nějakým způsobem nejdřív pomáhat a potom
vstupovat do medicíny poměrně nedávno a velké gro medicínského vědění dodnes se
rozvíjí způsobem přirozeným, empirickým, intuitivním, čas od času k tomu věda
dodá nějakou dodatečnou racionalizaci. Mechanismy účinku, antibiotik nebo analogů,
neurotransmitorů se už mnohokrát měnily a typické účinky ukazují, že asi vo ty
molekulární mechanismy a vo ty modely in vitro pravděpodobně v terapeutických
účincích i alopatických léků vůbec nejde.
XXX RNDr. J. Grygar: Samozřejmě to je přesně ten problém, který
medicína stále má, že nezná ty kauzální souvislosti, ale medicína má ten mocný
nástroj, který samozřejmě se musí užívat opatrně. To je ta statistická souvislost
a v tomto směru vskutku jaksi z hlediska pacienta není důležité zda medicína ví,
jak funguje --
XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc. (vykřikne): No!!!
XXX RNDr. J. Grygar: -- dané antibiotikum --
XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Přesně tak!
XXX RNDr. J. Grygar: -- ale důležité je, že když to antibiotikum
aplikujete, tak že většinou se ten pacient uzdraví. Samozřejmě většinou.
XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Tak.
XXX RNDr. J. Grygar: Prostě není to stoprocentní --
XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Samozřejmě.
XXX RNDr. J. Grygar: -- záruka
XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Tak
XXX RNDr. J. Grygar: A to je prostě to, co vyčítám všem ostatním
metodám, které tuto zásadu nectí; že když neznáme teda ty kauzální souvislosti,
to --
XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc. (skáče prudce do řeči): Co to
jsou kauzální souvislosti. Vy myslíte mechanismy účinku.
XXX RNDr. J. Grygar: Mechanismy účinku.
XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc. (rozčileně): No to je -- to je
přece tak nepatrná -- nepatrná část všech příčinných souvislostí, korelace,
koherencí ve světě.
XXX RNDr. J. Grygar: Souhlasím. To je mi jako fyzikovi jasné, ale
prostě důležité je, že tady statisticky když dostanete penicilín, tak že na 90%
pacientů na tu danou specifickou chorobu to zabere a ten pacient se uzdraví. Proto má
smysl dávat lidem penicilin, i když třeba -- jak říkáte správně -- a vy jste to
studoval, nemáme teda ten přesný pocit, že bychom věděli všechny souvislosti.
XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Ty, kteří jsou takhle zastrkováni
zájmem veřejnosti o používání jiných způsobů orientace, myšlení, chápání.
Proč s touhle tou posupnou bohorovností to svádějí na neznalost, ignoranci,
nevzdělanost, případně na zištnost těch, kteří tyto služby a tyto rady
nabízejí. Takto bylo argumentováno proti věřícím, proti disidentům a oni přeci
musí vidět, že to není pravda. Přece zájem je autentický, že zřejmě to, co
získávají ti zájemci, je asi skutečně uspokojuje, naplňuje a přesvědčuje. Proč
toto vůbec ani jako v nejmenším se nevedlo v potaz.
XXX RNDr. J. Grygar: Srovnávat disidenty a příznivce homeopatie je
opravdu drsné.
XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Proč? Disidenti se zabývali
politikou. Homeopati pomáhají léčit a uzdravovat a já znám víc případů těch
zdravých díky netradičním postupům.
XXX RNDr. J. Grygar: Proč to, proboha nepublikujete?
XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: A co by z toho bylo? Naše
zkušenost tváři v tvář, naše zážitky. Vobyčejnou zkušenost -- ta přestala mít
vůbec jakýkoliv význam a smysl, je!-li posuzována z hlediska objektivních kritérií.
Je to hrozný, a to, co jsem viděl tváří v tvář je méně důležitý než co
naměří ten vědec a zcela nebo zjistí nebo vyvolá za zcela umělých podmínek.
--------------
XXX Redaktorka H. Tyburcová: Potud prof. Zdeněk Neubauer a dr. Jiří
Grygar, které neslyšíte ve vysílání Českého rozhlasu naposledy. Teď je asi ta
chvíle, kdy jsme u svobody rozhodnutí každého jednoho z nás, ať jde o víru nebo o
zdraví. Co si o tom všem myslí člověk přesného, ostrého, nevratného řezu?
Chirurg Pavel Pafko.
XXX MUDr. P. Pafko: Člověk by měl mluvit o tom, čemu rozumí. Už
několikrát v životě jsem se přesvědčil, že často lidé, kteří nemají informace
-- o čem mají méně informací, o tom mají víc soudu. Já mnohým věcem nerozumím,
já jsem vlastně jenom chirurg a tak se mohu vyjadřovat snad jenom k tomu, co jsem se
naučil nebo kde jsem získal určitou zkušenost. Já bych to rád osvětlil na takovém
příkladu. Lidé po generace hledali vodu proutkem. Mnozí by asi řekli šarlatánství.
Já nevím. Musím říct, že nevím, ale uvažuji naprosto logicky. V době, kdy ty lidi
kopali ty studně jenom krumpáčem a lopatou, dobře zvažovali, kde kopat, protože pak
kopali několik metrů a nic nenašli. A jestli se tohle to řemeslo udrželo po několik
generací, možná desítky generací, asi musí mít nějaké jádro. Já si to jinak
neumím vysvětlit, ale to, že když já proutek dostanu do ruky a mně to rukama
nekroutí, to ještě mne neopravňuje k tomu říct, že je to hloupost. -- Pro mě
pacient je člověk, ale stejně tak, jako pacient je člověk, tak jsem i člověk já. A
léčení musí být podle mého názoru až na vyhraněné případy nesvéprávných
osob nebo dětí musí být interakcí dvou svobodných lidí. To znamená, ti dva lidé
by si měli domluvit a je to na jejich svobodném rozhodnutí. Já respektuju i řekněme
sekty různé, když přijdou se svými požadavky, tak je vyslechnu a řeknu jim, jestli
ten výkon jsem schopen, protože jsem svobodný člověk, provést a pak ho teda provedu,
a nebo jim řeknu, že to jejich podmínky nejsou slučitelné s mým názorem a musí
hledat teda pomoc u někoho jiného. Já sám si myslím, že celá věc vychází i z
toho, zda člověk považuje za větší hodnotu život a nebo svobodu. Moje filosofie je,
že svoboda je víc než život. Během historie jsme si velmi považovali a stavěli
pomníky lidem, kteří obětovali život ve jménu svobody. Obdivovali jsme lidi, kteří
přes Berlínskou zeď lezli za svobodou a skončili na popravišti nebo byli zastřeleni
atd. To bude otázka euthanasie a všeho ostatního. Já si myslím, že společnost
dřív nebo později dospěje k tomu, že bude upřednostňovat svobodné rozhodnutí
člověka. Samozřejmě tu svobodu chápu tak, že svoboda jednotlivce nesmí ovlivňovat
svobodu ostatních lidí. To jistě ne. Tak svobodní nejsme, ale pokud se člověk
rozhodne a má prostředky, aby jel na Filipíny a nechal si tam vybírat z těla
chorobná ložiska. Je to jeho naprosté rozhodnutí a já mu mohu říct svůj názor,
pokud o něj bude stát, ale pokud on sedne do letadla, poletí na ty Filipíny nebo k
nějakým šamanům do Jižní Ameriky, je to jeho naprosto svobodné rozhodnutí a já ho
budu respektovat.
XXX Redaktorka H. Tyburcová: Chtělo by se mnohé dopovědět. Pokud
jste nás tento týden poslouchali, uděláte si názor sami. Téma proti tak zvaným
pavědám je i pro vás nadále otevřené. Vracím se na začátek týdne a závěrečná
slova svěřuju dr. Miloši Rýcovi. Těším se někdy na shledanou.
XXX MUDr. M. Rýc: Za nejhrůznější a nejvíc poučný zážitek ze
svýho života mám to, když jsem pracoval kdysi dávno v nemocnici na jednom oddělení,
kde hodně umírali starý lidi a umírali tam také staří profesoři a staří
vzdělaní lidi v tom zevním slova smyslu, a oni když umírali, tak voni nepovídali vo
vědě. Voni se najednou dožadovali věcí, který jsou velice imateriální, jako je
cit, jako je láska těch bližních a tak jako poplakávali a taková ta vědecká
pýcha, která je provázela celý život, se tam úplně ztratila. Přišli mi v tom
homeopatickým pojetí slova smyslu jako by byli vodpojeni ze zdi vod tý životní síly,
vo který mluvil Hahnemann a kterou my se snažíme porád stimulovat. Prostě vypojila
jste počítače, najednou ten počítač zhasl a pánové jako jsou Grygar a podobní ten
počítač pořád jako rozřezávají a porád tam hledají tu molekulu a říkají: ta
informace tam není. Vona tam samozřejmě není, protože ten počítač je vypojenej ze
zdi a takže vlastně povídáme vo něčem. Jeden povídá vo složení počítače a my
povídáme vo tý informaci, která v něm cirkuluje. Čili v mym pohledu světa se to
potkává a neni to kompatibilní, jako duše a tělo nemohou bejt inkompatibilní. To
jsou dvě součásti jednoho a já v tom tu jednotu vidim nebo cejtim a snažím se k ní
blížit. Pokavaď to tito moji pacienti vidí taky tak a ještě jim to pomáhá, tak
mám radost, pokavaď to tak není, mám taky radost a pokavaď naši vodpůrci řeknou,
že homeopati jsou blázni, tak mám taky radost, protože konečným cílem našeho
snažení je jakási harmonizace všeho.
Znělka
XXX Hlasatelka: Vážení posluchači skončil 5. a poslední díl
našeho tématu s názvem Hledání na konci tisíciletí aneb Věda kontra pavědy. V
dnešní půlhodině jste slyšeli diskusi prof. Zdeňka Neubauera, doktora přírodních
věd a astronoma dr. Jiřího Grygara. V závěru pak chirurga prof. Pavla Pafka a dr.
Miloše Rýce. Pokud vás pořad zaujal, adresujte, prosím, své názory, přání a
připomínky na známou adresu Českého rozhlasu, redakci kultury stanice Vltava. Ještě
jednou prosíme, abyste omluvili nepatřičný hluk ve studiu, způsobený stavebními
pracemi v okolí rozhlasu. Děkujeme. V pondělním tématu navštívíme výstavu
Poslední obraz a s moderátorem Karlem Oujezdským budeme klást otázku, zda má ještě
smysl malovat obrazy. Posloucháte stanici Vltava, 3. program Českého rozhlasu.