Část čtvrtá - Obrana
     Prezidentův projev
     Jak se  manipulaci bránit? Základem  je analýza chování manipulátora a vhled do podnětů, které jej vedou.
     Prvním  krokem  je  poznat,  že  se  námi někdo pokouší manipulovat. Jak to zjistit?
     Neurolog  Oliver  Sachs  popisuje  ve  své knížce "Muž, který si pletl manželku s kloboukem" následující příhodu:
     Z  jednoho  oddělení  psychiatrické  léčebny se ozývaly výbuchy bujarého smíchu. V této části byli umístěni převážně pacienti se  zvláštní poruchou: nedokázali  rozpoznat význam slov. Ztratili  schopnost chápat jazyk, takže  každá řeč pro ně měla stejný význam  jako hotentotština pro středoevropana - kaskáda více či méně libých artikulovaných zvuků.
     Tito  lidé  se  naučili  svůj  handicap  do značné míry kompenzovat,  podobně  jako  slepci  nahrazují  ztrátu zraku zvýšenou  citlivostí sluchu  a hmatu.  Zůstala jim schopnost rozlišovat lidské  emoce. Zůstala - a  postupně se rozvinula do  mohutnosti u  zdravého člověka  nevídané. Tak  byli tito lidé schopni  pochopit běžné sdělení díky  tomu, že z výrazů tváře,  tónu hlasu  a  z  gestikulace vyrozuměli,  oč jejich partnerovi  běží. Mělo  to  ovšem  jednu podmínku  - chování partnera  muselo být  přirozené, bez  zábran a sebekontroly. Každé předstírání a falešný tón byl ihned rozpoznán.
     Příčina  veselí byla  prostá: Tito  odborníci na lidské emoce sledovali  na televizní obrazovce  prezidentův projev. Všemi  falešnými grimasami  a předstíranými  city se  božsky bavili. Byla to pro ně podařená klauniáda.
     Prezident  je  politik  a  neoddělitelnou součástí této branže  je  předstírání.  Ten,  kdo  se rozhodne manipulovat druhým člověkem,  předpokládá, že by od  něj nedostal to, co potřebuje,  kdyby  za  ním  jednoduše  přišel  a přímo řekl: "Chci,  abys   udělal  tohle."  Proto   sáhne  k  přetvářce. Hledáte-li tedy manipulaci, hledejte přetvářku.
     Samozřejmě, že ne každý, kdo  se přetvařuje, to dělá se zlým úmyslem. Často se přetvařujeme i sami před sebou, třeba jen proto,  abychom si mohli  vážit sami sebe.  Jedno je ale jisté -  pokud se v nějakém  vztahu často objevuje přetvářka a zastírání,  potom  "je  něco  shnilého  ve státě dánském". Nemusí jít  nutně o manipulaci, je  ale určitě namístě začít pátrat po příčinách - a být připraven na setkání s obludou.
     Přetvářku  tedy  lze  odhalit  rozlišováním  skutečných a předstíraných emocí.
     Další  možnost  ukázala  jiná  pacientka  téže léčebny, která  byla  postižena  úplně  opačně  -  ztratila schopnost rozpoznávat  lidské  emoce.  Každá  řeč  pro  ni měla stejný citový  náboj,  jako  by   ji  pronesl  počítač.  Musela  se spolehnout na pečlivou analýzu slov a jazyka.
     I ona  vyslechla prezidentův projev. Její  názor? - Buď nechápe význam  slov nebo je úmyslně  špatně používá. Hovoří nelogicky, nejasně, protiřečí  si. Informace, kterou předává svými slovy, je zmatená až nesmyslná.
     Je to  tedy prosté -  pozorně sledovat toho,  kdo k vám hovoří - tón hlasu, postoj,  gesta, slova a jejich řazení do vět.  Porovnávat s  tím, co  o něm  víme, s  jeho dřívějšími slovy a činy. Hledat techniky, které používá.
     A postupně se stát chodícími čidly na přetvářku.
     Zdánlivě  prostá věc  má háček.  Soustředění na  vnější projevy  druhých vás  odvede od  něčeho daleko důležitějšího - od vašeho vlastního prožívání světa.
     Budete-li vždy  a za všech  okolností dělat to,  co vám zde  navrhuji, pomalu,  ale jistě  se změníte,  a to - podle mého hodnocení - k horšímu.
     Při každém  setkání s kýmkoli  totiž budete automaticky hledat  partnerovy  chyby.  Zastírání  a  neupřímnost  občas používáme  všichni.  Budete-li   se  dostatečně  soustředit, najdete  špatné   stránky  u  každého.   Na  to  se   můžete spolehnout. Vaši známí se změní na sbírku podvodníků.
     Jste   ochotni  a   schopni  odpouštět   druhým  jejich nedostatky? Přijmout člověka i s jeho chybami?
     Pokud  ne, raději  si zavažte  oči černou  páskou a uši zalijte  voskem.  Neuděláte-li  to,  budete nešťastní. Možná imunní vůči  manipulaci, ale osamělí.  Jste ochotni zaplatit tu  cenu? V  lidském nitru  se skrývají  příšery, a pokud se s jejich  existencí  nesmíříte,  stane  se  každý  váš vztah trvalým   soubojem  s   hydrou,  které   uťaté  hlavy  znovu dorůstají.
     Nezachováte-li   míru,  prožijete   život  ve   strachu z manipulace  tak jako  jiní ve  strachu z  výšek či zubních ordinací.  A  to  všechno   proto,  že  jste  se  přespříliš soustředili na jediný aspekt lidského života.
     Samozřejmě,  rozhodnete-li se  být důvěřivými dobráčky, nedopadnete  o  mnoho  lépe.  Slovenské  přísloví  říká,  že "dobrou hrušní každý třese".
     Namístě je  otázka, co vlastně  mezi lidmi pohledáváte. Dál se pak ptejte, s kým  hovoříte a za jakých podmínek. Kdo je ten druhý, jaké s ním máte zkušenosti a - pozor - jaké má zkušenosti on s vámi.
     Není  náhodou  jedinou  možností,  jak  od  vás  cokoli získat,  manipulace?  Jestliže  ano,  divíte  se,  že je tím prvním,  o  co  se  lidé   při  setkání  s  vámi  pokoušejí? Společnost se  vám může stát  bojištěm, zahradou plnou  darů nebo údolím utrpení. Zčásti o tom rozhodujete i vy.
     Úplně první  věc, kterou musíte při  setkání udělat, je proto nastavení citlivosti vašeho čidla přetvářky. K dobrému příteli zřejmě  přistoupíte s větší důvěrou  než k podomnímu obchodníkovi či agitátorovi podezřelé sekty.
     Občas nezapomeňte obrátit své čidlo  také na sebe. I vy jste přece součástí světa, i ve vás se skrývají obludy.
     Možná  se  vám  už  stýská  po  cvičeníčku. Následující vyžaduje hodně odvahy.
     Vyberte   si  nějakou   příšeru.  Usmějte   se  na   ni a pozdravte ji. I  ona totiž na něco čeká  a po něčem touží. Možná vás čeká příjemné překvapení.
     (Poznámka: Autor nezodpovídá za psychickou ani fyzickou újmu  či  škody  na   majetku,  které  vzniknou  v  důsledku provádění tohoto cvičeníčka.)
     Odvaha ustoupit
     Právě jste si všimli, že se vás někdo snaží obalamutit. Nastává nejdůležitější fáze obrany  - rozhodování, jestli se vůbec máte bránit.
     Možná se vám to zdá  podivné, ale tuto volbu byste měli učinit pokaždé. Chcete-li dát do šarvátky celé srdce, musíte si být jisti, že máte  k souboji pádný důvod. Nejstatečnější není ten,  kdo vybojoval nejvíce bitev.  Důležitější než být chrabrým bojovníkem  je přece být dobrým  člověkem. Pokud na každý úder automaticky odpovíte  protiúderem, stane se vaším osudem nekonečná válka.
     Bitvy a  války by neměly být  samoúčelné. Neměly by být vedeny  jen ze  zvyku.  Boj  rozjařuje, ale  zároveň přináší vyčerpání,  bolest   a  neštěstí.  Násilné   vítězství  není nejvyšší metou, které lze dosáhnout.
     Lidé o vás mohou říkat: "Nenechá si nic líbit" nebo "Na toho  si  nikdo  nepřijde".  Není  však  příjemnější  o sobě slýchat: "Má srdce  na pravém místě" či "Vedle  něj mohu být sám sebou"?
     Abychom si rozuměli, leckdy  je potřeba tasit meč. Časy válečných  tažení  a  nelítostných  bitev  k lidskému životu patří. Neměly by jej však  zcela vyplnit. Nenechte si zakrýt obzor  kouřem   z  dýmajících  trosek.  Lidé   k  vám  někdy přicházejí i  s přátelskými úmysly,  jenom to dávají  najevo trochu svérázným způsobem.
     Kdo k vám přichází právě teď? Prosebník, obchodník nebo dobyvatel? Co se skrývá za vychytralým úsměvem manipulátora? Není to náhodou pláč a volání o pomoc?
     Schopnost  rozvážit, jakým  způsobem přistoupíme  právě teď k  tomu druhému je  jednou z nejdůležitějších  v lidském životě. Právě tato chvíle  do značné míry předurčuje budoucí setkání. Zachovejte v tu  důležitou vteřinku klid. Snažte se porozumět dříve, než zareagujete.
     Rovnováha
     Je rozhodnuto, dojde k duelu.
     Než si  vyberete zbraň, uvědomte si,  že souboj obvykle vyhrává  něco  jiného  než  ocel.  Nejcennější výzbrojí jsou duševní vlastnosti, charakter. Znovu  a znovu připomínám, že technika je  to poslední, oč běží.  Technika vyplyne sama od sebe  ze  základů  vaší  osobnosti,  z  vašeho  přesvědčení. Budou-li hanebné,  bude hanebná i  technika. Na technice  se odrazí všechno - zbrklost i váhavost, ledabylost, nervozita, slepé dodržování vzorů.
     Nekultivujte  techniku,  kultivujte  sebe.  Technika je důležitá, ale  až druhotná. Bez znalosti  techniky, s holýma rukama samozřejmě dobře vyzbrojeným soupeřům podlehnete. Ale samotná vás nespasí.
     Mistři východních bojových umění doporučují cvičit mysl prostřednictvím  techniky.  Cvičením  se  zbraní, technikou, cvičíme    mysl,   charakter.    Soustředění.   Vyrovnanost. Plynulost. Dokonalé provedení detailů. Vědomí sebe.
     Rovnováhu.
     Za všech okolností udržujte  rovnováhu. Buďte si vědomi místa,   které  zaujímáte.   Hleďte  na   souboj  z   reálné perspektivy - nepodceňujte ho  ani nepřeceňujte. Vaším cílem je něco  získat nebo něco  neztratit. Ne porazit  soupeře či zachovat si  tvář. Zpráskat toho  drzouna, rozkopnout ksicht patolízalovi.
     Váš souboj vytváří svět, vás  i soupeře. Není ale celým světem.   To,  co   vás  rozžhaví   doběla,  nestojí   třeba kolemjdoucím za povšimnutí.
     To, co vás rozžhaví doběla, je vždycky něco ve vás.
     Poodstupte.
     "Hlavní je zachovat
     celistvost vlastního státu
     až na druhém místě je
     rozbití druhého státu
     Hlavní je uchovat
     vlastní vojsko vcelku
     až na druhém místě je
     rozbít cizí vojsko
     Hlavní je uchovat
     celistvost vlastních vojů
     až na druhém místě je
     rozprášit cizí voje
     Hlavní je uchovat
     celistvost vlastních oddílů
     až na druhém místě je
     rozdrtit cizí oddíly
     Hlavní je uchovat
     celistvost vlastních řad
     až na druhém místě je
     zničit cizí řady"
                             (Mistr Sun - O válečném umění)
     Příčinou vaší porážky jsou vždy vaše slabiny.
     Příčinou vašich slabin je vaše vlastní nevyrovnanost.
     Cvičeníčko: Nadechněte se ... A vydechněte.
     Na co jste mysleli? Znovu:
     Nadechněte se ... A vydechněte.
     Je to nenápadné a účinné. Přitom velmi, velmi důležité: než  tasíte  zbraň,  vždy  se  nadechněte  ... a vydechněte. Soustřeďte  se.  Pusťte  z  vědomí  podrážděné  ego, bolest, strach, touhu, vztek. Soustřeďte se  na sebe, na soupeře, na techniku.  Nyní  pro  ni   přichází  ta  pravá  chvíle.  Jen budete-li v klidu a pohodě,  soustředění a v rovnováze, máte naději na úspěch. V takovém případě se technika provede sama - hladce, plynule, dokonale.
     
Sázka
     Každý   duel  s   sebou  nese   riziko.  Můžete  vyhrát i prohrát.  Bez ohledu  na  to,  jak dokonalí  jste, kdykoli můžete narazit  na někoho dokonalejšího.  Kdykoli můžete být poraženi.
     Uvědomte si to  - a vsaďte do hry pokaždé  jen to, o co jste  ochotni přijít.  Hrajete-li vabank,  smiřte se  předem s tím, že zůstanete švorc.  Neučiníte-li to, bude vám strach z prohry svazovat  ruce. Buďte připraveni  přijmout následky porážky - nebo vůbec nevstupujte do hry.
     Věc má i  druhou stránku: Čím vyšší je  sázka, tím více sil dokážete zmobilizovat. Kdo  se vyhýbá velkým hrám, nikdy nedosahuje velkých výher.
     Zvažujte  rizika,  své  schopnosti  a  možnosti, jež se nabízejí. Buďte si vědomi, oč jste ochotni přijít.
     A  zase  cvičeníčko:  Představte  si,  že jste ztratili peněženku. Jak velká  částka by v ní musela  být, aby vám to zkazilo náladu na celý den?
     Podívejte se  na kalendář -  do týdne se  takové částky zbavte  tak, abyste  z toho  neměli bezprostřední materiální prospěch  -  věnujte  ji  Armádě  spásy  nebo  třeba vyhoďte z okna.
     Učíte se tím vzdávat věcí, na kterých vám záleží.
     Totální úspěch
     Když  jsem  ve  třetí  části  této  knížky představoval některé techniky manipulace, zmínil jsem  se o tom, že každá z nich těží  z některé lidské slabiny.  Například z touhy po majetku, po bezpečí, ze snahy o konformitu či extravaganci.
     Slabinu vytváří touha po něčem  a nebo strach z něčeho, a to v nejrůznějších kombinacích. Cílem manipulační techniky je tento strach a touhu podchytit a na jejich základě přimět manipulovaného k určité činnosti.
     Z toho  jasně vyplývá, co musíte  udělat pro to, abyste se   stali   absolutně   nemanipulovatelnými   -  zbavit  se jakéhokoli strachu,  jakékoli touhy. Tak,  jako onen člověk, který byl svědkem dobytí svého  města, spálení domu a vybití celé  své  rodiny.  Tváří  v  tvář  dobyvateli  potom klidně prohlásil: "Nic jsem neztratil. Všechno, co je doopravdy mé, je u mě."
     S takovým člověkem nic nehne. Stejně jako nic nepohnulo s Diogenem, který  na dotaz mocného  Alexandra Makedonského, zda pro něj něco může udělat, odvětil: "Ustup mi ze slunce."
     Žádné  přání, žádný  strach. Není  čím vyhrožovat, není čím lákat.
     Je to opravdu tak velkým úspěchem? Takoví lidé se jistě nestanou  hříčkou  v  rukou   druhých.  Nakolik  však  ještě zůstávají  lidmi? Jsou  schopni se  začlenit do  společnosti aniž by se  přetvařovali? A i kdyby ano,  nestane se jim to, čeho  se obává  Ardžuna  v  Bhagavadgítě před  začátkem boje proti vojsku symbolizujícímu  lidské hříchy? "Usmrtím-li je, potřísním  si   jejich  krví  všechnu   radost  z  bohatství a všechno  potěšení z  vyplněných přání.  Vskutku nevím, zda bude   lepší,   abychom   zvítězili   my   nebo  oni,  neboť zahubíme-li všechny syny Dhrtaráštrovy, odvane chuť žít."
     Vy rozhodujete  a vy na sebe  také berete riziko omylu. Co zbude z  lidského ega, pokud je zbavíme  strachu a touhy? Zmizí  s  nimi  zoufalství  a  radost?  Zmizí individualita? Zůstane něco víc než nehybný  Buddha? Tyto věci jsou nejasné a lidé  a  spisy  prohlašující   se  za  autority  v  těchto otázkách,  se  v  podstatě  shodují:  Pouhým rozumováním nic nezjistíte. Je třeba to prožít.
     I vy musíte hledat míru, do jaké budete lpět na tom, co máte  rádi.   Je  pravda,  že  čím   více  věcí  schraňujete a ukrýváte, tím jste zranitelnější. Zůstává však otázka, jak důležitá je  pro vás nezranitelnost. Co  jste ochotni pro ni obětovat. Co - nebo snad dokonce koho.
     Děkuji, nechci
     Totální  úspěch  vyžaduje  totální  nasazení.  Je  však zbytečné zacházet do extrémů,  pokud k tomu necítíte vnitřní potřebu. Tato  knížka si neklade  za cíl výchovu  dokonalých bojovníků.  I když  i takových  je třeba,  protože v  životě každého  společenství  nastávají  okolnosti,  za  nichž jsou nenahraditelní.
     Je  ale  absurdní  mít  na  obyčejného člověka extrémní požadavky.  Proto  vás  upozorňuji  na  náhražku - falešnou, trochu riskantní, ale v mnohých případech dostačující.
     Manipulátoři zručně pracují se  zdáním. Nic vám nebrání v tom, abyste jim opláceli stejnou mincí.
     Nabízejí vám třeba něco,  po čem doopravdy toužíte, ale na  oplátku  žádají  příliš  mnoho.  Nic  vám  nebrání  suše odvětit: "Děkuji  vám, ale nechci."  I když to  není pravda. Oba  možná předstíráte,  oba se  pokoušíte prokouknout  toho druhého. Jde  o to, kdo z  vás to umí lépe,  kdo má pevnější nervy.
     Často si  ale, prosím, připomínejte,  že používat tento fígl  proti  lidem,  jejichž  cílem  není  vás podvést, není pěkné.
     Ve  střetu s  ostatními  se  však toho  rizika odvažte. Riskujte - a buďte si přitom vědomi možnosti porážky. Vězte, že i když přijdete o  něco cenného, přežijete to. Stejně tak přežijete, když se stane to,  čeho jste se báli. Zkuste tedy občas klidně říci: "Děkuji,  nechci." Nebo: "Budiž, udělejte to,  čím mi  vyhrožujete." I  když se  ve skutečnosti cítíte všelijak.
     Jedno rčení praví: Co mě  nezabije, to mě posílí. Možná cestou  přijdete na  to, že  vaše přání  a obavy  nejsou tak důležité, jak jste se domnívali.
     Dvě strany barikády
     V  úvodu jsem  se sebevědomě  hlásil k  odpovědnosti za tuto  knížku. Tehdy  vám to  možná připadalo  jako nabubřelá póza. Nyní už asi tušíte, že  psát o věcech, o kterých právě čtete, není jen tak.
     Všechno  lze totiž  použít na  obou stranách  barikády. Pomůže to manipulátorům  i manipulovaným. Obecné zákonitosti i jednotlivé finty jsou použitelné univerzálně.
     Předávám  vám  určité  znalosti.  Francis  Bacon  kdysi prohlásil, že vědění znamená moc.  Jak roste naše vědění, je čím dál důležitější dodávat: Moc znamená odpovědnost.
     Jak čtete  tento text a přemýšlíte  o myšlenkách, které jsou v  něm obsaženy, rostou vaše  znalosti. Pokud provádíte cvičeníčka a  trénujete techniky, rostou  i vaše schopnosti. Máte  víc možností  prospívat i  škodit. Odpovědnost  za to, jakým  způsobem  je  budete   využívat,  spočívá  i  na  vás - především na vás. Půjdete-li  po ulici s taškou výbušniny, asi budete našlapovat opatrně.
     Našlapujte, prosím, opatrně, kdykoli vyjdete mezi lidi. Vaše moc zraňovat i léčit je daleko větší, než se domníváte.
     To nejdůležitější na konec
     Dlouze jsem se rozepisoval o nutnosti zbavovat se svých přání a  obav, pokud se  chceme osvobodit od  diktátu okolí. Všechny mé rady byly spíše defenzivní a dovedeny do důsledků by vás vedly spíše k pasivitě  - na nic nereagovat, za ničím se nehnat a poklidně se válet v nějakém diogenovském sudu.
     Vynechal jsem však cosi důležitého.
     Stavu, ve  kterém nemáme přání  a touhy, je  z hlediska manipulace  rovnocenný stav  jiný, v  němž na  těchto věcech nelpíme.  Právě nelpění  je  klíčem  k životu  plně lidskému a přitom sebevědomému a bezpečnému.
     Můžeme  mít  strach  z  tloušťky,  tento  strach  - ani výrobci zaručených diet - nás však neovládne, pokud přijmeme své  případné  ztloustnutí  s  poklidem.  Můžeme  toužit  po exotické  dovolené  na  tropickém   ostrově,  pokud  nám  to neznechutí pobyt  u jihočeského rybníka  v případě, že  naše finanční situace dozná náhlý obrat k horšímu.
     Abychom získali  značnou (byť ne  totální) imunitu vůči manipulaci,   stačí   přijmout   vnitřní   přesvědčení,   že důležitost  čehokoli  je  omezená.  Vzpomínáte  na  Manifest individuality?   Neexistují   všeobecně   přijatá   kritéria hodnocení lidí a jejich činů. Každé takové hodnocení je tedy subjektivní a relativní.
     Důležitost objemu vašeho pasu  je stejně relativní jako důležitost hladomoru v Africe.  Vy hodnotíte, vy jednáte, vy nesete odpovědnost. V těchto věcech vám nikdo nemůže ulehčit ani přitížit,  nedáte-li mu k tomu  zplnomocnění. Nikdo nemá právo vám diktovat, co máte dělat a jak máte myslet.
     To vše  je vaše doména.  Jste absolutním pánem  ve svém domě, dokážete-li to prosadit. Neměli byste se však pokoušet být pánem v  domě svých sousedů. A měli  byste mít na mysli, že nebydlíte na pustém ostrově.