Část pátá - Perspektivy
Definice
     Dosud  jsem  psal  o   manipulaci  z  hlediska  jednoho člověka.  Nyní se  na ni  podívám z  trochu širšího pohledu. Pokusím se vystopovat některé společenské trendy, které s ní souvisejí, a nastínit perspektivu budoucího vývoje.
     Začnu definicí.  Co manipulace je  a co není?  Dám-li v rámci souboje  o samici svému  soupeři pěstí do  zubů, nijak jím nemanipuluji. Poznamenám-li před  soubojem cosi o deseti samcích, které jsem už přemohl, jde o manipulaci, protože se snažím  zasít do  jeho mysli   strach (je  jedno, zda  je to pravda -  důležité je, aby  mi uvěřil). Co  však taková malá rozcvička před střetnutím? Vytvářím jí předpoklady k lepšímu výkonu  -  ale  zároveň  mohu  zastrašovat.  Možná  však můj protivník   považuje  zastrašování   předváděním  svalů   za samozřejmou součást souboje.
     Snaha  manipulovat  se  může  splétat  s  jinými motivy našeho   chování.   Leckdy   si   nejsme   vědomi  toho,  že manipulujeme.  Leckdy to  vůbec  nemáme  v úmyslu,  ale naše slova  a činy  mají  pro  našeho partnera  nečekaný vedlejší význam.
     Definice  tedy  není  nic  jednoduchého. Její formulace může předznamenat  veškeré další zkoumání  jevu a zavést  je nesprávným  směrem. Známá  poučka ostatně  praví, že správná formulace  problému  už  obsahuje  jeho  řešení.  Stejně tak samotná definice může zavánět manipulací.
     Co byste například řekli téhle reálně socialistické?
     "MANIPULACE  - technika  vlády užívaná imperialistickou buržoazií k řízení postojů  velkých lidových mas, přičemž se s pomocí moderních vědeckých poznatků a technických metod co nejvíce  odděluje  utváření  vědomí  a  názorů  od poznání a vědění a tím se deformuje vědomí  lidí. Aniž by si toho byly lidové masy  vědomy, jsou ve svém  světovém názoru, ve svých způsobech myšlení, citových  hnutích a estetických úsudcích, v celém    způsobu   života    podřízeny   třídním    zájmům imperialistické  buržoazie. Manipulace  je usměrněním vědomí lidí  zcela v  souladu s  imperialistickou ideologií.  Úplně degraduje lid  i v duchovní oblasti  na objekt monopolů (Viz Ideologie,  Vědomí.)"   (Philosophisches  W”rterbuch,  Georg Klaus, Manfred Buhr a kol., Lipsko 1974, citováno z překladu kolektivu autorů, nakladatelství Svoboda 1985)
     Co tomu  říkáte? Obsahuje to mnoho  pravdy a jako celek je to přitom zcela zavádějící.
     Takže, můj lide, abych  neusměrňoval tvoje vědomí zcela v souladu  s mou  ideologií a  nedegradoval tě  tak na  svůj objekt  i  v  duchovní  oblasti,  ukládám  ti vytvořit tvoji vlastní definici manipulace jako cvičeníčko.
Malá poznámka  k víře
     Zřejmě už máte dobré a zlé víry plné zuby. Potěším vás. Mám-li  hovořit o  manipulaci v  rámci větších společenských celků,  musím  představu  dobré  a  zlé  víry opustit. Právě proto, že je nerozlučně spojena s individuem a jeho vědomím. Představa  vědomí  reklamní   agentury,  státu,  etnické  či sociální skupiny, je natolik spekulativní, že těžko může být základem  pro  naši  debatu.  Ještě  horší  je  to  potom se stopováním dobré a zlé víry takových kolosů.
     Vezměme jako příklad  koncentrační tábory hitlerovského Německa. Jaká byla jejich víra?  Můžeme hovořit o víře těch, kteří v nich pracovali, o víře jejich velitelů a těch, kteří je přikázali postavit. To vše byli lidé. Avšak tábor sám? To je cosi  abstraktního, stroj, mašinérie, která  více či méně efektivně vykonávala to, k čemu byla vyprojektována.
     Proto v této části knížky zapomeňte na víru. Pokusím se ukázat vám některé společenské trendy. Nic víc, nic méně. Co se hodnocení týká, budu si klást jen tři otázky:
-  Prospívá daný jev lidstvu jako celku?
 -  Prospívá daný jev určitým společenským skupinám?
 -  Prospívá  daný jev jednotlivým  lidem - vytváří  mezi nimi více štěstí či neštěstí?
 
     Závažnost,   kterou   přikládáte   těmto   otázkám,  je subjektivní  a  tudíž  relativní  -  přesně  podle Manifestu individuality. Koneckonců  jde o stejné otázky,  které by si měl  klást denodenně  každý  z  nás při  hodnocení vlastních činů.
Více znamená méně
     Co  odlišuje  dnešní  společnost  od  světa pralidí, ve kterém se formovaly naše společenské instinkty?
     V  podstatě dvě  věci. První  z nich  je měřítko. Lidí, věcí,  pracovních postupů  je více  a to  si vynutilo  změny v uspořádání společnosti.
     Pravěká  tlupa  čítala  tak  padesát,  sto  jedinců. Ze společenského hlediska to bylo stálé prostředí, v němž každý znal každého a dobré i  špatné činy se se všemi podrobnostmi přetřásaly na veřejnosti. Každý  si mohl promluvit se svědky události  a  posoudit  jejich  věrohodnost.  Lhát a podvádět znamenalo velké  riziko, neboť v případě  odhalení byl trest rychlý  a nekompromisní.  Těžké provinění  či častá recidiva pak  znamenala  společenskou  izolaci  a téměř nevyhnutelnou smrt.
     Naopak  všeobecně  prospěšné   činy  byly  přijímány  s pochvalou,  která  se  nezřídka  materializovala  do většího podílu  na kořisti,  vyšší  podpoře  ostatních a  postupu ve společenské hierarchii.
     Jak  je tomu  dnes? Především  jen málo  z nás je členy pouze   jediné   tlupy,   v   dnešní  terminologii  nazývané kolektivem. Máme spolupracovníky v zaměstnání. Máme sousedy. Máme své  koníčky a každý z  nich nás přivádí do  nové party lidí s obdobnými zájmy.
     Tím  se snižuje  důležitost našeho  postavení v  každém kolektivu.  Vyobcují-li  mě  kolegové  v  práci,  mám  šanci zahojit  si   své  rány  mezi  známými   v  klubu.
     Jakékoli   společenské   stigma   pro   mě  navíc  nemá neodvolatelný význam. Stane-li se totiž má pozice ve skupině z jakýchkoli důvodů neudržitelnou, mohu odejít jinam. Změnit zaměstnání, přestěhovat  se a začít  znovu s čistým  štítem. Ani  v případě  nejhorších provinění  mi nehrozí  smrt a jen s mizivou  pravděpodobností  doživotní  živoření  na  okraji společnosti.
     Sečteno  a  podtrženo,  motivace  k  loajalitě  v rámci skupiny se dramaticky zmenšila.
Složitost znamená zjednodušení
     Druhou věcí,  kterou se liší naše  životní prostředí od prostředí, ve kterém žili naši předkové, je složitost. Svět, ve kterém žijeme, je  sofistikovanější. Paradoxně to znamená menší  riziko toho,  že naše  podvody i  dobré skutky vyjdou najevo.
     Masa informací,  které musíme zpracovávat,  se zvyšuje. Nutí  nás  to  vybírat  si  k  podrobnému  zpracování jen ty důležité  a  ostatní  ignorovat.  Tento  výběr  je  rychlý a povrchní.  Mnohé zprávy  nejsou jednoznačné  - všechno  může znamenat  cokoli. Informace  signalizující nesrovnalosti  se snadno ztratí v šumu ostatních bezcenných podnětů.
     Můžeme  si  tedy  risknout  provést  pár  sviňárniček a spolehnout  se  na  statistiku.  Konkrétní  příklad  z  pera klasika:  "Mimoto  má  [študák  velkoměstský  oproti študáku venkovskému]  tu nepopiratelnou  výhodu, že  může chodit  do baru  a  na  zakázané  filmy,  přičemž  riziko  dopadení  je mizivé." (Jaroslav Žák - Študáci a kantoři)
Nezávislost
     Výsledkem  rozvoje  civilizace  je  snadnější přežívání člověka. Civilizace vzdaluje  z naší bezprostřední blízkosti smrt. Umíráme později a izolovaněji. Rychlá, násilná smrt je jevem vcelku  řídkým. Umírání se  soustřeďuje do nemocnic  a starobinců.  Nemá s  naším životem  mnoho společného,  dokud nepřijde těžká nemoc či stáří.
     Ztrácí  se  naléhavost,  s  jakou  museli naši předkové bojovat o  každý další den.  Podobně je tomu  s obstaráváním základních životních  potřeb. Náš život  je méně závislý  na našich  činech i  na  přežití  a prosperitě  skupin, jejichž členy jsme.
     Proto  i nám  na nich  záleží méně  než našim  předkům. Leckdy se nerozpakujeme způsobit své skupině i velkou škodu, bude-li to znamenat třeba jen  malý prospěch pro naši osobu. Co se nám konec konců může stát? Skupina možná nepřežije - v takovém případě můžeme vyhledat jinou.
     Naše nezávislost nám dává větší jistotu a více svobody. Můžeme se  distancovat. Můžeme se  soustředit sami na  sebe. Také to děláme, skoro všichni. A bumerang se vrací.
     Neboť i ostatním na nás záleží méně a méně. Zde je také jeden  z kořenů  vysoké  rozvodovosti.  Pro oba  partnery je snazší začít znovu než věnovat zvýšené úsilí udržení vztahu. Ale nejen  rodina, každé uskupení  je potom zranitelnější  a méně  efektivní. Převládá  boj o  prebendy. Místo společného chystání  pasti  na  mamuta  se  snažíme  získat pro sebe co největší  část  zásob,  které   jsme  si  všichni  dohromady uchystali na zimu.
     Modifikují  se tradiční  pravidla. Ustupuje  dumasovské "jeden za všechny, všichni za jednoho" a svatební "dokud nás smrt nerozdělí". Skupiny a  vztahy jsou dočasné, založené na bezprostřední výhodnosti.
     Ani skupina  se již nerozpakuje  silně poškodit některé ze svých  členů, pokud tím  získá třeba jen  malou společnou výhodu. Proto je kolem nás tolik obětních beránků. A jelikož tušíme,  že může  dojít i  na nás,  jen málokdo riskuje svou kůži  ve prospěch  skupiny. Raději  si dál  hrajeme každý na vlastním písečku.
Horizont cílů
     Snažíme  se -  a v  tom se  nelišíme od svých prapředků - o maximální  zisk. Na tom,  co to je,  se vcelku shodneme. V čem se lišíme je časový horizont, ve kterém hodláme sečíst zisky  a  ztráty.  Jedno  přísloví  praví:  "Kdo  myslí  rok dopředu,  seje  obilí.  Kdo  myslí  deset  let dopředu, sází stromy. Kdo myslí sto let dopředu, vychovává děti."
     Co  se  zdá  být  výnosné  v  horizontu měsíců, může se ukázat  jako ztráta  v horizontu  let. Naše  jednání je  tak závislé na tom, jak daleko dopředu se díváme.
     Naše  schopnost vidět  dopředu je  jedna z  věcí, která chrání  civilizaci před  zhroucením. Vždyť  ani dravou šelmu nenutí  k  tichému  plížení  za  kořistí  namísto unáhleného riskantního sprintu  nic jiného. Jedním  z vedlejších efektů velkých středověkých  morových ran bylo  přiblížení časového horizontu. Pole  nebyla oseta nejen  proto, že spousta  lidí umřela na mor, ale i proto, že ti, kdo dosud žili, nevěřili, že vydrží do příští sklizně.  Proč se namáhat, když jídlo na příštích pár týdnů ještě máme?
     Nezanedbatelné  procento lidí  má dnes  časový horizont znepokojivě blízko  před nosem. Plyne  to z přesvědčení,  že nejsou schopni ovlivnit příští sklizeň a z nedostatku hodnot přesahujících jejich vlastní osobu.
     Toto   se  projevuje   nejen  v   osobní  bezohlednosti v každodenním  životě,  ale  má  to  vliv  i  na rozhodování dalších  lidí.  Příčiny  a  následky  se  vzájemně posilují. Kritériem   úspěšnosti    hospodářských   společností   jsou čtvrtletní  a  roční  účetní  uzávěrky  -  a  jejich vedoucí pracovníci jsou hodnoceni právě podle nich. Volební období v našem politickém systému trvá čtyři  roky a může být kdykoli přerušeno  předčasnými  volbami.  Jak  můžeme  po politicích chtít,  aby   uvažovali  o  příštích   generacích,  když  je posuzujeme   podle  krátkodobých   kritérií,  přičemž  paměť spousty  z nás  nesahá více   než půl  roku nazpět  a špatná rozlišovací  schopnost spolu  s leností  nedovolí nahlédnout pod povrch líbivých hesel?
     Místo  abyste si  spolu se  mnou užili  rozčilování nad stavem světa,  zkuste se zamyslet  nad tím, v  jakém časovém horizontu  se  pohybujete  vy.  Co  myslíte,  má vůbec smysl sčítat svůj zisk za dvě stě let?
     Toto  cvičeníčko  nemůžete  seriózně  provést bez toho, abyste si  definovali, co považujete za  svůj primární zisk: vaše  osoba,  rodina,  skupina,  národ,  celé  lidstvo, (pro ekologické aktivisty) Matka Země,  .... Všimněte si zvláštní závislosti.   Čím  vzdálenější   je  časový   horizont,  tím abstraktnější je zisk a tím menší důležitost má vaše vlastní osoba.  Samozřejmě to  však nevypovídá  naprosto nic  o tom, nakolik jsou  vaše časová a věcná  kritéria zisku objektivně pravdivá.
Setrvačnost
     Zrekapitulujme si, k čemu jsme zatím dospěli:
     -   Rozdělení  našich   zájmů  na   několik  oblastí  a společenských skupin vede k  menší závislosti na kterékoli z nich.
     
 -   Složitý  svět  tvoří  šikovnou  kulisu  ke  skrývání podvodů  a  ztěžuje  rozpoznání  přátelského a nepřátelského jednání.
     
 -  Technický  rozvoj nám zajišťuje  relativní blahobyt a bezpečí i v případě, že k němu nijak aktivně nepřispíváme.
     
 -   Většina  společenských  skupin  plánuje krátkodobě a upřednostňuje bezprostřední zisk před dlouhodobým rozvojem.
 
     Poslední  přísadou,  která  z  těchto prvků definitivně vytváří směs ohrožující naši civilizaci, je setrvačnost dějů ve velkých společenstvích.
     Díky ohromnému množství prvků  - skupin a jednotlivců - a spletitosti jejich  vzájemných vazeb je  každá větší změna kursu  dlouhodobou  záležitostí  vyžadující  spoustu energie vytrvale napřené žádoucím směrem. Tak jako obří ropný tanker i naše civilizace postrádá mrštnost malých motorových člunů. Má  to  své  kladné  stránky  -  dostane-li  se  ke kormidlu bláznivý  kapitán, nenajede  na mělčinu  hned. Úhybný manévr lodi,  která se  žene plnou  parou vstříc  útesům, však trvá obdobně dlouho.
     Naši kapitáni se střídají po  několika málo letech a my po nich nechceme víc,  než abychom neztroskotali v nejbližší době.
     Výsledkem  je nutně  to,  čeho  jsme dnes  svědky. Naše společná  loď   je  v  podstatě   neovladatelná  a  poslušna vnitřních   zákonitostí,   které   jsou   výsledkem   bujení adaptačních mechanismů  vytvořených v dávné  prehistorii, se šine nekonečným oceánem neznámo kam.
     Většina  z nás  se věnuje  tanci a  hrám a  jen málokdo úzkostně vyhlíží ledové kry.
Kam plujeme?
     Tuto  otázku,  která  se  nevyhnutelně  vynoří  v každé debatě o  budoucnosti lidstva, pokládám  za ukázkový symptom problémů naší doby.
     Ponechme stranou otázku, kdo  jsou ti nevyjádření "my", a věnujme  se intonaci,  s níž  bývá tato  věta vyslovena. U většiny lidí je  z ní totiž zřejmé, že  se nepovažují za ty, kdo se  spolupodílejí na rozhodování o  cíli společné cesty. Důsledkem  je nutně  neochota připojit  k jeho  dosažení své vlastní  úsilí. Aby  takoví lidé  přiložili ruku  k dílu, je potřebné je nějakým způsobem zmanipulovat.
     Ano,  ti,  kteří  se  nejhlasitěji  brání  násilí, toto násilí nejvíce potřebují. Nejsou  totiž připraveni k aktivní spoluúčasti  na  dění,  a  pokud  jsou  ponecháni sami sobě, zůstávají přítěží, ne-li brzdou ostatních.
     Jenže násilí  a manipulace mívají krátký  dech. Lidé se pod  jejich  jhem  stávají  bezduchými  automaty.  Vědomě či podvědomě sabotují úsilí manipulátorů. Neudělají nic, k čemu nebyli dotlačeni. Nezapojí vlastní  tvořivost. V podstatě se vzdávají své individuality.
     Spolupracovat  s člověkem,  který spolupracovat nechce, prostě nelze. Nanejvýš s ním lze pracovat.
     Podobným lidem bez cíle je třeba nějaký ukázat. Takový, který je nadchne, pro který jsou ochotni něco obětovat. A to je skutečný problém naší doby.
     "Kdo nikam nepluje, tomu není příznivý žádný vítr."
     Euroatlantická  civilizace  nemá  kam  jít. Jejím cílem bylo osvobodit  člověka. Když tak učinila,  zjišťuje, že aby přežily struktury,  které za tím účelem  vytvořila, musí jej opět zotročit.
     Dnešní  osvobozený  člověk  totiž  není svobodná bytost renesančních ideálů. Žádný bůh sestoupivší z nebe na zem. Je to uštvaný človíček, spoutaný  namísto okovů ukutých Zákonem a Tradicí  žádostmi  své  duše,  prázdnými požadavky podobně postižených  bližních  a  hysterickou  propagandou  konzumní společnosti.
     Říkáme lidem:  Jste dokonalé bytosti,  které mají právo na cokoli, po čem zatouží. Můžete dělat cokoli chcete.
     A oni dělají co je napadne.
     Čímž rozbíjejí svět.
     Pokud  budou požadavky  lidí bez  hranic, je  právo mít cokoli, co chci, a hned, právem, které může naplnit nanejvýš jediná bytost v  celém vesmíru. Takové právo samo  o sobě je zhoubné. Protože  nemá meze, šíří  se naší společností  jako rakovina.
     Stanovili  jsme člověka  jako střed  dění měřítko všech věcí. Jenže  lidí je sedm miliard.  Každý má své místo  a je jeho  právem je  zaujmout.  Ale  toto místo  není libovolné. Svoboda  nám umožňuje  je individuálně  hledat. Každý  z nás může jít, kam  chce. Půjde-li ale kam ho  napadne, brzy bude šlapat po  hřbetech druhých lidí.  I ti totiž  mohou jít kam chtějí. Nedáme-li  si ohleduplně navzájem  přednost, dojde k tlačenici a  následně k davové  psychóze, jak jsme  toho tak často  svědky  v  menším  měřítku.  Na  zemi  zůstanou ležet ušlapaní mrtví. A málokdo z živých bude uspokojen.
     Máme sedm  miliard středů světa a  sedm miliard měřítek dění. To, na  co nyní umíráme - lidé i  naše civilizace - je absolutizace každého z  nich. Absolutizace, která způsobuje, že bojuje každý proti všem.
     Napsal jsem, že civilizaci  chybí cíl. Pravdou je pravý opak. Máme příliš mnoho cílů  a navíc přesvědčení o dědičném právu kohokoli  na cokoli. Proto se  naše loď potácí odnikud nikam.
Co světí účel?
     Oblíbené   rčení  moderní   doby  je,   že  účel  světí prostředky.  Předpokládá  to  shodu  všech  na jednom účelu, nadřazeném  všemu ostatnímu.  Právě ta  shoda je  již iluzí. Prostředky jsou tak posvěceny  něčím, co dávno ztratilo svou váhu.  Vymykají se  kontrole. Stejně  jako účely  se stávají samoúčelnými.
     Jsme  zvyklí  jednat  s  vervou  odpovídající naší víře v závažnost potřeby dosažení našich  cílů. Tato závažnost je však  relativní. Tím,  že jednotlivec  získal lidská  práva, ztratil samozřejmost sdílení svých cílů s ostatními lidmi na základě jakéhosi  Zákona, který ho  přesahuje. Ztratil právo se  na takový  Zákon spoléhat   a odvolávat  se na  něj, aby posvětil prostředky.
     Základ, na kterém jsme byli sjednoceni s druhými lidmi, se vytratil. Ocitli jsme se sami v pustém světě.
     Musíme nyní hledat druhé, abychom  se s nimi dohodli na nových základech. Nic jiného naši civilizaci nezachrání.
     Naše cesta je dána.  Nárokuje-li kdokoli právo dělat si co se mu  zlíbí, nutně musí toto právo  upřít všem ostatním. Chápeme-li svobodu  člověka tímto způsobem,  míříme do slepé uličky,  na jejímž  konci  je  betonová zeď.  Čím razantněji prosazujeme práva jednotlivce, tím rychlejší je náš pohyb.
     Tak  práva jednotlivce  zotročují celek  a práva  celku jeho jednotlivé členy.
     Jediné východisko  je v uznání práv  druhých. Musíme se dobrovolně  vzdát  části  své  svobody.  S  úctou naslouchat druhým a dodržovat hranice.  Přiznat ostatním jejich názory, dopřát jim  volnost. Chovat se  jeden k druhému  ohleduplně. Žádný názor, žádný člověk, není víc než kterýkoli jiný. Není již  pravda,  že  účel  světí  prostředky  -  je tomu přesně naopak.
     Pohyb  naší  lodi  se  zrychluje  a  někde  vepředu ční bariéra. Perspektivy  jsou špatné. Chceme-li  přežít, musíme se změnit. Nemáme jinou možnost.
     Zatím jsme to vždycky dokázali.