ČRoz3-Vltava, 27. ledna 1998, 9.00 
        Naše téma: Věda proti pavědám
        Tomáš Pfeiffer (přepis dr.S.Libovický,
        zasláno dr. J. Grygarem CSc.)
        XXX Hlasatelka: Dámy a pánové, je krátce po 9. hodině. Nyní vás zveme k poslechu
        2. části cyklu Vědy proti pavědám. Tentokrát pozvala Helena Tyburcová biotronika
        Tomáše Pfeiffera. I dnes zazní v úvodu nejdříve názor vědce. 
        XXX RNDr. Jiří Grygar: Celá řada těch tzv. svědectví není
        průkazných prostě proto, že jsou jaksi vysvětlována až dodatečně a že člověk
        nemá možnost zjistit, jaká ta situace byla v té chvíli, kdy vznikala. Prostě jsou
        třeba psychotronici, kteří vám budou tvrdit, že předpovídali, kdy že bude proveden
        atentát na prezidenta Kennedyho. To mně v roce 1998 již nezajímá. To by mě bylo
        velice zajímalo, kdyby to byli řekli v roce 1962. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Dobře. Já vám uvedu jiný příklad.
        Ženu, která umírala na rakovinu, měla obrovské nádory v sobě a lékaři už dali od
        toho ruce pryč, jenom brala utišující prostředky. A biotronika ji z toho dostala,
        takže ona je -- to je 9 let stará záležitost -- ona je dneska živá. To je důkaz
        vědecký nebo ta vymyšlenost nebo co to je? 
        XXX RNDr. Jiří Grygar: Známe zase jiné příklady, kdy prostě
        právě biotronici ty lidi zabili prostě tím, že ti lidé nešli se léčit klasickou
        medicínou, protože jim namluvili, že je vyléčí. Takže to je jeden příklad takový
        a deset příkladů opačných. Čili tady zase: věda není schopna vysvětlit
        jednotlivou věc tohoto typu. Věda musí vycházet ze statistického souboru. A ten
        statistický soubor jednoznačně ukazuje, že ti biotronici více škodí než jsou
        užiteční. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Dobrý den přeju v pořadu Téma, dnes o
        biotronice. Vyjadřoval se k ní astrofyzik dr. Jiří Grygar. Spolu s prof. Zdeňkem
        Neubauerem, který přednáší filosofii vědy a teoretickou biologii na
        Přírodovědecké fakultě a Filosofické fakultě University Karlovy se utká před
        mikrofonem za dva dny. A teď Tomáš Pfeiffer, zatracovaný i vzývaný. Jeho pacientům
        bezděky občas uklouznou slova: pan doktor. Nezbylo než odmítnout z nedostatku prostoru
        ve vysílání nabízenou ochotu vyléčených vypovídat. Použiji za všechny jen jeden
        jediný příklad. Ďábelským rukám Tomáše Pfeiffera, které zdvíhá proti
        rakovině, se zvlášť část lékařské veřejnosti posmívá. Pfeiffer posilován svou
        nadací Bytí si věří. 
        XXX Pacientka Procházková: Jak jsem se já dostala s biotronikou. Já
        jsem v 89. roce onemocněla poměrně těžce na rakovinu a byla jsem po léčení
        klasickou medicínou v dost beznadějným stavu. Už vlastně mi nedávali naději
        žádnou. A já jsem v tý době byla úplně zbědovanej člověk. Vážila jsem kolem 40
        kg, měla jsem strašlivý bolesti, byla jsem vyzáblá, prostě úplně bez energie,
        unavená, vůbec potíže dojít si na toaletu nebo prostě absolutně k ničemu. Člověk
        na konci svejch sil. No a takhle v tom stavu já jsem se dozvěděla o biotronice, o panu
        Zezulkovi. Odkázal mě na pana Pfeiffera, protože já jsem ho tehdy uprosila. Už mi
        dávali jenom injekce proti bolestem. Víceméně už se se mnou nic nedělo. Ale já jsem
        jezdila domů jenom na víkendy, protože jinak kvůli lékům já jsem nebyla schopna
        kolikrát ani už celý víkend zůstat doma, protože ty bolesti byly takovýho rázu,
        že se to nedalo vydržet. Tak jsem ho navštívila i s rodiči a prosila jsem ho, jestli
        by teda alespoň nemírnil bolesti natolik, abych mohla jezdit domů za dětma, co to
        nejvíc půjde. Tak jsme se domluvili, že to tedy zkusí. Půl roku jsem k němu chodila
        takřka denně a teprve po tom půl roce už se prodlužovaly intervaly. Léčil mě
        celkem 2 a 1/2 roku, při čemž s nejen zastavil růst nádoru a ohromných cister já
        jsem měla v břiše. A ty cisty vymizely. Pak se začal ten nádor pomaličku zmenšovat.
        No a po asi 2 a 1/2 letech to bylo -- je tam poslední zbytek, já nevím, asi 2 cm, ale
        vopouzdřenej vazivem, takže vlastně není ten nádor aktivní. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Vědci nepovažují svědectví za
        spolehlivý důkaz, ale tento příběh je kromě svědectví jedním z důkazů o tom,
        že věda, v tomto případě medicína, na všechno nestačí. Někdo namítne, že jsem
        uvedla výjimku. Já se ptám na výsledky, na vaše zkušenosti profesní s biotronikou. 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Víte, v některých fázích vývoje
        lidského poznání se stává, že se někdy vlastně až metoda povýší nad
        skutečnost. A tak se v mé praxi mnohokrát stalo, že jsem slýchal větu: ale pane
        Pfeiffer, my vás přece nemůžeme zkoumat, protože u vás nejsou písemné odkazy a
        něco podobného. Vraťme se tedy k naší pacientce. Podívejte, já jsem žák muže,
        který měl opravdu velmi vysokou účinnost onkologických pacientů a i mýma rukama
        těchto pacientů pár prošlo a výsledky -- ne u všech, samozřejmě, ale u některých
        z nich -- byly velmi uspokojivé. Paní Procházková patří k těm úspěšným, spíše
        k těm, kteří jsou zachraňováni už v hodině ne 12., ale spíš v jednu nebo ve dvě,
        a je to vždycky velmi obtížné. Toto je vlastně to nejtěžší. Takový pacient je
        nesmírně v žalostném stavu. Ona prakticky byla těsně před odchodem z tohoto světa.
        
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Přiznáváte i neúspěch? To znamená,
        že vždycky se to nepodaří? 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Musíme uvážit, že biotronika přijímá
        pacienty, kteří vždy mají veškerou medicínskou jaksi léčbu za sebou. My
        neodvádíme medicíně pacienty a zpravidla jsou to pacienti, u kterých selhala léčba.
        No a teď se pohybujeme v tom pásmu, kdy ještě pro pacienta lze něco udělat a již
        nikoliv, kdy třeba výsledkem léčby je pouhé zmírnění bolesti. Měli jsme třeba
        případy ...(?) To byl hluboký lidský zážitek. Vyprávění dětí svých rodičů,
        tedy jednoho z rodičů, který umíral, a umíral tak, že se s ním držel za ruku,
        povídal si, a pak najednou řekl: tak já už musím jít. No a zavřel oči a bylo. Tak
        i tak může vypadat odchod. V mnoha případech se stává, že pacient může odložit
        analgetika, často jaksi i typu velmi silných analgetik a bolesti se zmírní a je veden
        k tomu odchodu. Tak to je ten jeden výsledek -- řekněme -- možná i to je velký
        výsledek. A pak jsou ty výsledky lepší. To znamená prodloužení života již jaksi
        patrné a nebo dokonce zcela navrácení do normálního života jako u paní
        Procházkové a mnohých dalších. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Mění se nějak zájem o vaši pomoc? 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Nemění. Je stále obrovský. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Co to je obrovský? 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Obrovský, to znamená, že jsem nucen
        odmítat mnoho a mnoho lidí, kteří buďto jsou ve fázi léčby třeba medicínské,
        kdy nelze kombinovat tyto postupy, nebo pro vlastní vytíženost vlastně nemohu
        přijímat dalších. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Kam dnes řadíte biotroniku v tom spektru
        alternativ z pohledu esoteriky a na druhé straně toho už prokázaného, protože i
        biotronika se vyvíjí? 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Podívejte, my dnes jsme byli vlastně svým
        způsobem přinuceni budovat prostor pro biotroniku, takový lege artis, trošku řádný
        a stavíme Biotronické centrum sociální pomoci. A tato snaha vlastně paradoxně
        téměř předběhla snahu, která se odvíjí právě v této době, v tomto čase, v
        Americe, kde u 10 velkých univerzit včetně Harvardu jsou budována centra podobného
        zaměření. Čili jde o to využívat obor, je-li a hledat co je v něm -- na něm
        konstruktivní a pak ho zařadit do toho, čemu se říká zdravotnictví. A to je i náš
        cíl, tedy ne jaksi neúčelné propagování sebe sama, ale vytvoření přirozených
        podmínek. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Dobře. Já bych ještě vás poprosila
        trošku o to vyjasnění. Ééé -- 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Kam patří? 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Kam patří z hlediska toho skrytého,
        vnitřního a toho poznaného. 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Biotronika je filosofie. Je to užitá
        filosofie v léčbě a mimo to tedy užívá samozřejmě těch sil života. To už
        patří k té filosofii. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Asi se nevyhneme objasnění,
        připomenutí, co je biotronika a v souvislosti s tím asi i psychotronika, protože laici
        slučují některé tyto -- 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Dobře, tyto termíny. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: -- tyto termíny. 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Biotronika je nemedicínský obor, který
        pomáhá člověku v nemoci a to zejména tam, kde choroba vzniká na podkladě
        bio-energetické nedostatečnosti, tedy v oblasti životních sil, které jsou vázány na
        živou hmotu a které na rozdíl od těch anorganických sil mají poněkud jiné
        vlastnosti, což -- mimochodem -- jim velmi brání v průkazu klasickými anorganickými
        postupy. Tady je vlastně to jádro problémů, které se odvíjí už řadu let toho
        jakoby rozporu mezi vědou a tzv. ne-vědou. A je otázka, zda za ne-vědu nebyl
        považován někdy Semmelweis a jindy Galvani, který sáhnul do oblasti, která do té
        doby nebyla známa. A psychotronika, no to je přeci obor, který využívá často i
        těchto sil, ale je tam mnohem více toho psyché, vždyť i název o tom vypovídá. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Kolik je u nás lidí, kteří se
        zabývají -- podle vás tedy -- profesionálně biotronikou? 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: To vím úplně přesně, protože jako
        pokračovatel zakladatele biotroniky pana Zezulky, jsem představeným Svazu Sanátor a
        ten si klade za cíl vlastně tyto lidi vyhledávat, školit a uvádět do praxe. Zatím
        máme jednoho plně rozvinutého a 2 nebo 3 v počátku nebo ve středu cesty. Čili
        celkem je to -- řekněme -- na prstech jedné ruky spočítatelné. 
        XXX Pacientka Procházková: Abych řekla pravdu, ani jsem tomu ze
        začátku moc nedával nějaký moc velikou naději, protože já jsem původně
        zdravotní sestra, takže jsem na takovýdle věci ani moc nevěřila. A teprve, když
        jsem zjišťovala, že třeba na bolesti nemusím brát už tolik léky, není jich
        potřeba tolik za den, potom se mi už prodlužovaly intervaly, že třeba sem nemusela
        dvě hodiny brát na bolesti vůbec nic, až po takhle delší době. No ale taky jsem se
        začala už trošku zajímat potom vo domácnost, vo sebe, když se mi ten stav začal
        zlepšovat. To člověk sám vidí na sobě, že už nemá tak krutý bolesti. Ty mě tedy
        držely víc než rok a když bolesti ustupovaly, to člověk začne trošku fungovat.
        Starala jsem se potom už vo děti, vo domácnost, takový ty běžný domácí práce. To
        vůbec dřív nebylo možný, to zastávala moje maminka s tátou. Ty jako vůbec do tý
        doby jsem nefungovala. Tak jsem se vracela zpátky do života, protože dneska už můžu.
        Vedu domácnost normálně. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Paní Procházková je zdravotní sestra,
        čili žádná naivní nepoučená žena. Kdo tvoří vaši klientelu? První otázka.
        Chodí k vám muži? Musím připomenout při té příležitosti, že nejenom ženám,
        tedy asi pacientkám, ale i nám ženám redaktorkám je přisuzováno, že tíhneme k
        ochotě naslouchat právě tomu, co se trošku vymyká raciu. 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Samozřejmě, že ke mně chodí i muži, a
        to spektrum je různé. Jsou chvíle, kdy je více mužů a zase jindy je více žen, ale
        obecně je o trochu více žen. Jinak, co se týče složení těchto pacientů, je
        nejrůznější od vědců, zástupců vědy, přes lékaře -- běžně ke mně chodí
        lékaři -- až po obyčejné jaksi lidi z lidu -- jak se říká --, kteří třeba
        nemají nejmenšího vzdělání. Bývalý -- a to se vlastně setkalo i s výsměchem,
        ale uvědomme si, že ten člověk vlastně dal kůži na trh -- byl to předseda Akademie
        věd Kožešník v minulé době a vydal prohlášení, že biotronika je nový vědní
        obor proto, že Zezulka v jeho rodině dosáhl takových výsledků, že prostě cítil
        lidskou povinnost toto učinit. Pokuď se bavíme o termínu biotronika, tak je to obor,
        který byl založen u nás kupodivu, a jeho zakladatelem je Zezulka. Čili tento termín
        vlastně je český, biotronika je český název, který byl vymyšlen Zezulkou. Já jsem
        ho po revoluci začal zavádět a od té doby tady máme biotroniku, no, za korunu
        pytlík, jak se říká. Ale biotronika je velmi úzce specializovaný obor, který má
        svoji strukturu, má biotronickou patologii, rozvíjení sil a hlavně filosofii, a to
        další, a jako takový nelze ho směšovat s něčím jiným. Myslím si, že je dokonce
        velmi výjimečný z hlediska i světového, protože, podívejte. Dokonce i velmi známé
        světové kapacity jako třeba koordinátor výzkumu psychotroniky, vědy pro západní
        polokouli Standy Kripner(?) neváhal a přivedl do Prahy ještě v dobách totality
        30-člennou americkou delegaci, která se mezipřistála v Praze při cestě na kongres a
        požádal Zezulku, aby v té době pro něj udělal přednášku. Víte, my tady máme
        vlastně 2 vědy nebo dokonce více věd. Možná, že se mnou zástupci některých
        částí vědy budou velmi silně nesouhlasit, ale ona je tu věda čistě racionální,
        pak je tu věda třeba těch špiček, která je velmi často mnohem více moudrá a
        citlivá taky. Vzpomeňme například Einsteina a mnohých, kteří ve svých výrocích
        mluvili často velmi podobnými slovy jako je mluveno v biotronice nebo naopak, čili ono
        to přesvědčení vlastní neomylnosti, to je záležitost spíše těch, kteří jsou v
        tom lidském vývoji níže. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Co je to za nadání? Je to silně
        individuální dar? Je to schopnost -- narodí se člověk už s tím nadáním, nebo
        narodí se biotronikem nebo se dá jím vyučit? 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Narodí a to je kámen úrazu. Víte, za můj
        život se staly také úsměvné historky, kdy i zástupce vědy se mě ptal, jak to
        dělám, že by to také rád zkusil. Není vyloučeno, že lékař bude biotronikem, ale
        musí mít nadání, které potom rozvine. Věda je vlastně hlavně věc racionální,
        čili věc rozumu, a umění, protože lékař je umělec, beze sporu, a biotronika je
        více umění a taky ta věda, s prominutím tedy, jestli někoho neurazím. A tak
        vlastně stejně jako umělec pro svůj rozvoj potřebuje hlavně nadání a rozvíjení
        toho nadání, no tak i v té biotronice tak tomu je. Já jsem byl technicky vzdělán,
        já jsem původem letecký konstruktér a abych se vám přiznal, někdy, v některých
        částech svého života jsem byl spíše na straně svých skeptiků nynějších. Tedy
        byl jsem technikem. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Čili bylo to až tím setkáním s panem
        -- 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: S panem Zezulkou? Nesporně a vlastně i
        potom mi dlouhou dobu trvalo, než jsem se s tím žil, s tím pochopením. Vždyť je to
        přece něco fantastického, něco neuvěřitelného. Když byste měl vztáhnout ruku a
        ono se něco změní. Je cílem, aby biotronik měl povšechné encyklopedické znalosti
        medicíny. To znamená, aby dokázal s lékařem komunikovat, aby se vyznal v jeho
        vyšetřeních aspoň orientačně, aby podle léků byl schopen poznat, kam lékař
        zaměřil svoje úsilí a pod. Základ jeho oboru ale leží jinde. Samozřejmě musí
        také vědět, jak funguje tělo, to je jisté, ale základ jeho oboru je právě v té
        biotronické speciální části a tam je třeba jeho vzdělání. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Vyvíjí se biotronik zároveň s
        pacientem a -- to je první část otázky -- a není to náhodou přesně to, ta
        neuzavřenost, to že vzájemně se ovlivňují a vyvíjejí, to, co může vědcům taky
        vadit? 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Ano, je tomu tak. Myslím si ale, že to je
        nedorozumění. Skutečná věda -- třeba ty velké objevy -- nevznikaly, jak bysme se
        mohli domnívat podle vyjádření některých -- jako plynulý přechod od tisíců
        pokusů k poznání daného řádu. Ale přece mnohokrát v dějinách vědy se stalo, že
        vlastně připravený vědec, který se zamýšlel nad problémem, naráz přišel a
        spadlo mu to jablko na hlavu, že? Obrazně řečeno. A to bylo mnohokrát. To se
        opakovalo mnohokrát. Čili ani tady to neplatí tak docela, že jenom rozum je králem
        poznání. Poznávat musí člověk jako kompletní člověk, čili jako moudrá duchovní
        bytost, která je vyvážená ve svém rozumu a citu. Budu-li jenom rozumář, budu
        destruktivní stejně jako budu jenom citař. Pak budu dogmatik. No a tady vlastně
        mluvíme o tom problému, který se s tím velmi váže. Čili moudré vyvážené
        poznání je rovnováha rozumu a citu, tedy moudrost. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Byla jsem se podívat ve vašem Centru,
        viděla jsem vaši pracovnu velmi skromnou. Jak fungujete ekonomicky? 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: No, to je složité, protože moje práce
        není honorována nějakou taxou. Tak tomu bylo a bude i do budoucnosti. Snaď někdy v
        budoucnosti, když by biotronika byla jaksi standardním oborem, tak by byla možná jiná
        cesta, stejně jako to je u medicíny nebo podobně. Pacienti nejsou žádáni o
        jakoukoliv částku při léčbě a je to stejné jako u Zezulky. Pokud chtějí, můžou
        přispět na život biotronika, aby měl z čeho žít, ale nesmí vědět, od koho to je,
        aby nebyl ani stínem ovlivněn -- rozumíte, to je velmi těžké. Lidé mnohdy chtějí
        dát, aby právě on viděl. Co se týče toho ostatního, já jsem člověk mnoha, mnoha
        profesí. Nevím, jestli je to dobře nebo špatně. Jsem prezident Nadace Bytí, jsem
        vydavatel, nakladatel. Teď se pochlubím třeba novým hudebním projektem mimo děl
        Zezulky, které vydáváme. A je to projekt Horoskop 3000, tedy vlastně zhudebnění
        měsíčních znamení. A pro každé tedy znamení jedna skladba. Ještě jsem zapomněl
        na jednu věc a to je naše, naše aktivity v oblasti architektury. Připravujeme nový
        typ staveb. Jsou to stavby poněkud netypické a ty práce už podstoupily od těch
        architektonických studií pomaličku k prováděcím projektům. Jsou to stavby --
        kruhové stavby a mají mnoho dalších zvláštností. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Co řeknete na názor, když někdo ze
        skeptiků řekne, že vám jde o peníze, že je to kšeft? 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: No, podívejte, myslím si, že on je
        takový. 
        XXX Pacientka Procházková: Je pravda, že mám některý následky po
        tom -- po tý klasický léčbě, který teda mám s tím takový problémy, že ještě
        budu v invalidním důchodu jsem, a je pravda, že po tý operaci prostě se dostavil
        přechod předčasnej a to jsou ty následky, který vypostrčil život, ale s tou
        rakovinou myslím už že to nemá nic společnýho. To léčení, jestli to můžu
        zhodnotit, tak já tedy po tý klasický léčbě jsem se cítila šíleně! Vopravdu
        hrozně. To absolutně bez jaký vůle, síly. Úplně je člověk tak voddělanej
        bolestí a je tu i určitá beznaděj. Taková ta, víte, jak se s ním zachází, když
        už je zjištěno, že s váma vlastně nemůžou dělat nic, tak ty doktoři se vám
        vyhýbaj, vysloveně vyhýbaj. Mám dojem, že člověk potřebuje si v týdle tý době
        popovídat, ale můžu vám říct, že není pravda, jak se mnohdy mluví vo tom, že to
        je nějaká jenom psychická záležitost, že vám ten léčitel bude povídat, protože
        vlastně se uzdravujete po psychický stránce. Je to potřeba, určitě, protože mám
        dojem, že je dobrý, když se člověk sám o sobě dozví, co vlastně se s ním děje.
        A ten léčitel má trpělivost vám to vylíčit. Neřekne vám: máte krevní vobraz
        takovej a takovej a dostanete to a to, a tím to končí, ale prostě vám vysvětlí, co
        se ve vás vlastně děje a co děláte špatně. Když si uvědomíte po čase, když se
        toho teda držíte -- konkrétně u pana Pfeiffera je to třeba dieta -- tak že najednou
        zjistíte, že vono vám to vopravdu dělá dobře. Ano. Dělá vám to dobře a že to,
        co jste vlastně do teďka dělál nebo jed nebo nějakým prostě způsobem se choval,
        tak že po čase zjistíte, že vám to nedělá dobře. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Co se ve vás děje, když léčíte
        svého pacienta? Třeba mohu říct přirovnání: někomu odeberou krev, je trochu
        zesláblý, zase se doplní? Nebo -- 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Nic takového. Léčba se provádí
        průtokem, čili neoslabuje pozornost nutná k práci, ale vlastní léčba, ta síla, ta
        nevychází z mých vlastních zásob. A co se děje s biotronikem, když léčí? To je
        vám někdy úžasná nádhera. To si ani neumíte představit. A záleží také hodně
        na tom pacientovi. Je to pocit -- pocit sjednocení, lásky, vlastní léčby --
        samozřejmě -- to už je speciální oddíl té biotroniky -- a je to krásné někdy. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Já se dívám na obrázek Biotronického
        centra sociální pomoci. Kde ten sen váš je? Jak je těžké sbírat peníze? Jsou
        sponzoři?, ptám se. Dneska ráno mě nemohlo nenapadnout zeptat se na tuto věc, když
        jsem viděla ve Snídani Nova, jak je jednoduché, pokud uhodnu, kdo hraje Angeliku,
        získat tisíce tam. Kdybyste požádal své pacienty jenom aby byli u televize, tak by to
        šlo velmi rychle. Čili jak je daleko to Centrum? 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Tuhle cestu neznám. Ty tisíce plynou velmi
        obtížně a zvlášť v poslední době se příjem nadace trošku snížil, ale přesto
        jsem v pásmu ještě stability. Daleko je tak, že vlastně pracujeme na hrubé stavbě.
        Nyní se provádí provizorní zastřešení a znovu bych rád zdůraznil směrem ke
        skeptikům, že nejsme nezodpovědná banda jaksi lidí mdlého intelektu a že se budeme
        samozřejmě i nadále chovat rozumně. To znamená, že to Centrum bude uváděno do
        provozu po částech tak, jak vlastně výsledky budou, budou ukazovat, že se budeme
        snažit, aby zde byly zachovány všechny obecně platné základní jaksi zákonitosti
        etiky a chování i ve vztahu k medicíně. Odtud třeba ten striktní požadavek, aby
        pacient nebyl odváděn medicínské léčbě, aby pokuď je to možné třeba i byl
        lékař informován o té léčbě atp. Čili to všechno bude zachováno. Stavba je
        věcí celonárodní sbírky. Půjde-li vše alespoň trošku lidsky, tak, řekněme do --
        v tomto roce by měla první část toho Centra býti otevřena třeba přednáškový
        sál. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Promiňte mi tu otázku: Není to trochu
        naivní představa vzhledem k tomu, že všechno dneska něco stojí, že to Centrum bude
        ne zadarmo, ale ta léčba že hodně bude zadarmo pro ty pacienty? 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Proč myslíte, že jsme naivní? Naším
        cílem je vytvořit non-profitní zařízení, které si ovšem na sebe vydělá do té
        míry, aby mohlo existovat. Proto je součástí projektu také vlastně jídelna a
        prodejna potravin a proto ty účastníci nebudou vydíráni, ale budou žádáni o
        náhradu přímých nákladů. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Stydíte se za tu část léčitelů,
        kteří škodí tomu, co se na druhé straně tak těžko prosazuje? 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Tak dnes už vlastně ne. Já jsem byl
        dlouhou dobu mluvčí České asociace odborného léčitelství, a tak vlastně do mého
        ranku spadali všichni, a dnes je to tak, že jsem z této organizace vystoupil a mluvím
        za biotroniku pouze a pokuď já mohu vidět, tak v biotronice takovýchto jevů není.
        Ale pozor! Musí to být biotronik, který je registrován ve Svazu Sanátor. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Ještě pořád chcete dokazovat vědě,
        že biotronika má své výsledky a vůbec je biotronika nějak dokazatelná? 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Ano, pokuď má být zařazena do
        zdravotnictví jako standardní obor. Čili musí splnit určité penzum vlastně
        výsledkové, které zde je, ale dlužno říci, že zatím doposud se buďto vykonaly
        základní práce, které byly, o kterých jsem se již zmínil v počátku našeho
        rozhovoru, ale vždy zatím vlastně nebylo možné nalézt uspokojivé řešení tohodle
        problému. Podívejte, například v zemích, kde jaksi nejsou tyto metody uzákoněny,
        což jsou třeba Spojení státy americké, přesto výbor -- nebo Kongres Spojených
        států ustanovil výbor, který zkoumá tyto oblasti a dva podvýbory tohoto výboru
        studují specielně duchovní léčbu, rozumíte? Což je velmi důležité. Jsou státy,
        kde tato léčba je dokonce honorována nemocenskou pokladnou, jako třeba Jihoafrická
        republika a nic tomu nebrání. Jsou státy, kde se duchovní léčba provozuje běžně u
        lůžka pacienta, protože generální Britská lékařská rada, je to Británie, už
        vlastně od roku 1959 to sbližování přicházelo, vydala ve své modré knize k
        názoru, že nic nebrání tomu, aby lékař a léčitel se setkávali u lůžka pacienta.
        A třeba největší onkologická klinika v Leedsu nabízí jako jednu z forem terapie
        duchovní léčbu jako standardní metodu. No tak víte, ono totiž ta informovanost v
        našich zemích byla vedena poněkud určitým jednostranným pohledem. Nikde na světě
        není smír mezi lékaři a nelékaři. To je pravda, ale přesto neplatí tvrzení, že
        nikde nebyly vykonány žádné práce, že nikde se nic nepodařilo. Když nic jiného,
        tak náš Zezulka dosáhl takových výsledků, že v každé jaksi rozumně
        strukturované vědě by musely vést k úplnému poprasku. Já třeba promítám film,
        který se týká Zezulkova života a v něm vystupuje žena, která byla léčena z
        roztroušené sklerózy ve stavu, kdy již nechodila. Vystupuje tam žena, která trpěla
        l...vým(?) onemocněním a další žena s nádorem. Je to příliš mnoho zpráv,
        rozumíte, aby to byla náhoda. Jenomže jak se vyjadřovat o vědě, která dopředu ví,
        co je možné a co není. Jak je možné, že někdo vyjádří svůj názor, že
        biotronika je pouze placebo nebo psychická záležitost, když to nezkoumal a neví o té
        biotronice nic. Má to stejnou výpovědní hodnotu, jako kdybych já hodnotil operaci
        srdce. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Vy -- často je vyčítáno právě třeba
        i biotronice, že tady neexistuje žádná postižitelnost, když se léčba nepodaří
        nebo je prokázána -- 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer (skáče do řeči): A při tom se udělá
        všechno pro to, aby ta postižitelnost nemohla být, tedy aby se obor nekonstituoval. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: A vy radši přijmete tuto možnost? 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: No samozřejmě. Vždyť přece já nemůžu
        být šťastný z toho, co vidím dnes a denně kolem sebe, někdy i patologické jindy
        jenom nezodpovědné chování lidí, kteří lidem něco vyhrozí nebo naslibují: to
        přece nemůže soudný člověk schválit? 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Kolik potřebuje člověk vnitřní --
        vnitřní jistoty, aby mohl dělat to, čemu věří a čelit těm určitým -- někdy i
        výsměchu a tomu oponování? 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: To je vám strašně těžký. Já, nemít
        toho Zezulku, tak bych nikdy nezačal. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Hm. 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: To byla osobnost, která vlastně -- a to
        bylo zase tak. Ne že by mně jenom něco říkal, ale on to pak prokazoval tím životem.
        Když mě poprvé přijal, tak mně vysvětlil, že biotronika není práce, ale že to je
        životní poslání a že, pokud se touto cestou dám, tak nebude žádné to doma a to
        mimo domov. Čili tady se nedá nic vlastně ošulit. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Dobře. A dneska Zezulku nemáte. 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Ale už jsem tolik silný, abych stál na
        svých nohou. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Je to i ten úspěch, když se podaří
        někomu pomoci. Samozřejmě. 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Samozřejmě, vždyť o tom to celé je.
        Šťastný ten, kdo hledá štěstí své ve štěstí jiných. Říkal Platón a já s
        tím souhlasím. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Oni to všechno spíš -- pokud jde o
        takovou obtížnou disciplínu, o jednotlivcích, individualitách, o osobnosti spíš
        než o tom oboru samotném -- není to skutečně výlučné, náležitost, výjimečný
        případ, někdo s určitým posláním? 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Je. Ale přece máme tady třeba
        malířství. Podívejte! Kolik nadaných a mistrných malířů působilo za posledních
        dvě století. A taky by se dalo říci, že vlastně malovat umí jeden z mnoha tisíc. A
        stejně tak platí tady zákonitost, které se oponenti budou smát. Pokuď budou
        uspokojivé podmínky pro obor, bude se rodit více těch, kteří budou mít to nadání.
        Tady by se taky dalo říct, že medicínu vystudovalo mnoho lidí, ale rozdíl mezi
        dobrým lékařem a průměrným lékařem je patrný. A přesto jsou zachovány všechny
        zákonné podmínky. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Proč, v čem, kde vidíte ty příčiny
        toho, že je tady část nedůvěřivých lidí vůči biotronice? 
        XXX Biotronik T. Pfeiffer: Myslím si, že je to přirozené, protože
        každá nová věc -- a zvláště věc, která posunuje lidský rozměr do oblastí,
        které jsou netušené, sebou přinášela mnoho oponentů. Vlastně bychom mohli udělat
        jakési dějiny poznání a v těch dějinách poznání by se opakoval rok za rokem,
        století za stoletím u každého objevu, který byl třeba i zásadní, se opakovala
        stejná skepse, stejná nedůvěra, a tak já vás převedu zpátky. Člověk, který
        pochopí, že jeho rodičky umírají proto, že má špínu za nehty. Tento historický
        příklad se týká horečky omladnic. Taková trivialita, viďte? A přesto ještě
        několik let vysmíván svými profesory, kteří tvrdí, že je to nesmysl, a umírají
        další stovky žen. Použili své autority, použili veškerého svého vlivu, aby
        zesměšnili tohoto muže. Tak to na světě chodí. Je to zčásti obnova před novým.
        Je to také strach z neosvědčení vlastní dokonalosti, to znamená přiznání si, že
        nejsem v poznání dokonalý. Znakem některých oponentů, těch nejrigoróznějších,
        nejagresivnějších je také to, že se pokouší vzbuzovat dojem, že oni jsou
        neomylní. Mluví a jednají tak, jako kdyby jejich poznání nebo jejich lidský rozměr
        byl konečný, ale nezlobte se, to přece nemůže být pravda. 
        
        
                        