ČRoz3-Vltava, 30. ledna 1998, 9.00 
        Naše téma: Věda proti pavědám
        RNDr.Jiří Grygar vs. prof. Zdeněk Neubauer(2) (přepis
        dr.S.Libovický, zasláno dr. J. Grygarem CSc.) 
        XXX Hlasatelka: Dámy a pánové, blíží se 9. hodina a to znamená, že nastal čas
        pro náš pravidelný pořad Téma. Setkáváme se dnes u závěrečného dílu cyklu
        Věda proti pavědám, k němuž pozvala autorka Helena Tyburcová opět filosofa prof.
        Zdeňka Neubauera a astronoma, astrofyzika dr. Jiřího Grygara. Svými názory
        přispějí i chirurg prof. Pavel Pafko a dr. Miloš Rýc. Ještě vás, dámy a pánové
        prosím, abyste omluvili zhoršenou kvalitu zvuku, neboť do studia doléhá hluk z
        nedaleké stavby. Děkujeme. 
        Znělka 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Měla bych se omluvit těm lidem, kteří
        se mnou přistoupili na tu hru a vyslovili svůj názor na spor Věda kontra pavědy.
        Prostě proto, že se jejich slovo do pranice nevešlo. Odvysílání série pořadů o
        esoterických naukách na stanici Vltava v polovině minulého roku vyvolalo kontroverzní
        reakci. Odvíjela se na stránkách Internetu - Neffova Neviditelného psa. Padala slova
        jako strašlivé oblbování, budiž vyslyšena druhá strana, zkuste dokázat, že je
        Bůh, s přiznáním, že také někteří vědci v Boha věří. Neviditelný pes štěkl
        po snaze Českého rozhlasu dát prostor také alternativám ve chvíli, kdy se cosi
        vymyká konvencím. V rámci fair-play hry připomínám, že v Českém rozhlasu existuje
        léta redakce Vědy a techniky, která má slušný prostor ve vysílání. Také na
        stanici Vltava se týden co týden setkáváte s pořadem věnovaným právě a pouze
        vědě. Čili argument, že pseudovědám dává Český rozhlas příliš místa ve
        vysílání, není možno přijmout. Připadá mi výmluvné, že jeden z diskutujících
        -- nepřeslechněte kybernetik! -- jeho výpověď ustoupila "pánům vědcům",
        přiznává zásah léčitele, který vrátil do života jeho po havárii těžce
        zkoušenou dceru. Je tu příliš mnoho tvrzení proti tvrzení a je s podivem, jak snadno
        vyřknou vědci slova, že biotronika více uškodila než pomohla, aniž by vlastnili
        jakékoliv rozumné výsledky. Je tu také únava a malá ochota zastánců netradičních
        cest a směrů sednout si spolu s vědci za jeden stůl. A to je škoda. Slovo mají
        filosof, biolog prof. Neubauer a astrofyzik dr. Jiří Grygar. 
        XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Já bych chtěl položit dvě
        otázky. Za prvé co vede vědce, astronomy, fyziky, biochemiky, aby takto vypovídali o
        možnosti a nemožnosti určitých dějů, jevů, sil, působení, dovedností, které
        naprosto překračují jejich kompetence. Já jsem si opravdu vždycky myslel, že ta
        věda je ta, která věci přeruší vědoma své metody, svých mezí, svých východisek
        a reflektuje, případně reviduje své vlastní předpoklady a nedělá výpovědi
        rádoby vědecké -- tedy v tomto smyslu opravdu pavědecké -- o něčem v jazyce, které
        tomu vůbec není adekvátní. Neobhajuji ty velké nauky a zkušenosti lidstva, ty se
        obhájí samy -- mně je to trapné za vědu že se tímto způsobem diskredituje. Já
        totiž mám skoro opravdu pocit, že na rozdíl od tradičních -- pocit, zkušenost -- na
        rozdíl od tradičních nauk a zkušeností, jakými právy zove(?) astrologie tak nejvíc
        vyznám a nakonec mágie, alchymie a jiné hermetické nauky jsou -- ony jsou skutečně
        pochopitelné, protože pracují se přirozeným lidskými zkušenostmi, obrazy, názory,
        používají myšlení v takovém tom přirozeném, to jest tak, jak je člověku
        vrozeném smyslu. Vůči tomu nám věda předkládá svět a pravidla hry a způsob
        omezení duševních činností, které jsou zcela nepřirozené, které vyžadují
        naprosto zvláštní vědeckou výchovu. Nic jako nevypovídá, nepřináší pro
        orientaci, pochopení běžného člověka na této zemi. Já jakožto biolog bych měl
        vlastně hrozně pomoct lidem okolo sebe pochopit sebe sama jako živou bytost, svoje
        prožívání, podoby života. Je mně líto, ale alespoň jakožto biolog -- hm --
        tradiční, molekulární, biogenetik i evolucionista nemám jim vlastně co říct, proto
        v tom okamžiku upadnu do tak abstraktních a náročných výkladů které vyžadují
        mnoho let studia, aby vůbec byly rozumné a reálně pochopitelné. 
        XXX RNDr. J. Grygar: Tak tady jsou teďka velmi smělá tvrzení.
        Především to tvrzení o vědě. Věda je otevřený systém. To znamená, že
        neexistuje žádný jev, který by a priori nechtěla zkoumat nebo který by odmítala a
        priori, ale protože vědecká metoda je skeptická a je potřebí, aby se oddělovalo
        jaksi zrno poznání od těch plev toho nepoznání, té pavědy, tak si vyvinula právě
        tu vědeckou metodu, která podrobuje i velice vážná tvrzení skeptickému zkoumání.
        A k tomu skeptickému zkoumání patří to řemeslo, o kterém tady pan prof. Neubauer
        správně říká, že je poměrně nesrozumitelné, jako vyžaduje to velké studium a
        tudíž je to dostupné pouze některým lidem, kteří mají to štěstí, tu výsadu se
        tomu věnovat a specializovat se. Samozřejmě, že tím také zase se o leccos
        připraví, protože musejí skutečně se soustředit na tu práci, ale na druhé straně
        i pro naprostého laika je přece evidentní, že, ať už vezmeme tu fyziku nebo tu
        chemii nebo biologii, tak tam právě, kde se dodržovala ta vědecká metoda, tak tam se
        docílily takové výsledky, jako že třeba dneska si tady povídáme ve studiu a že to
        naše poselství se dostane k posluchačům prostřednictvím rozhlasových vln, které
        teda konec konců jsou výsledkem bádání fyziky, Jamese Maxwella v minulém století a
        Heinricha Hertze a těchhle lidí, kteří prostě dělali vědeckou skeptickou metodou
        základní fyzikální výzkum. Podobně, jestliže dneska jsem schopni nebo jestliže
        jsou naši kolegové schopni opravit různé genetické vady, tak je to dáno prostě
        tím, že pokročila velice molekulární biologie a genetika, která aspoň něco už je
        schopna nalézt. To je ta cesta, kterou věda nabízí, která samozřejmě nemůže nás
        úplně uspokojit, protože my jsme lidé, lidské bytosti, které máme ještě daleko
        větší rozsahy zájmů než je jenom vědecké bádání, ale chci se tedy optat, co
        nabízejí ty pavědy lidem navíc? Já mám dojem, že jim nabízejí iluzi. 
        XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Totéž se říká o náboženství,
        totéž lze říci o umění, totéž lze říci o jakémkoliv morálním kódu, protože
        kde jsou z hlediska vědy hodnoty? A jsou vůbec hodnoty? To je to, v čem my žijeme. My
        žijeme v hodnotách, představách, vzpomínkách. To, co od nás tedy teďka
        přirozejí(?) lidi nebo my bychom chtěli od -- jako vědci -- od lidí, kdyby byli
        scientisti -- já tedy ne -- vnucovat tento svůj zvláštní -- tudle tu zvláštní
        svoji výchovu a trénink přirozenému myšlení, je odtrhnout se, oddělit se od
        přirozené zkušenosti, která nemá podobu ověřování v rámci zcela určitých
        metod. Jestli já zkouším matematický důkaz, tak aplikuju pravidla určitého kalkulu,
        ale nemůžu tato pravidla použít na legitimitu tahu při šachu. Ale ta pravidla velmi
        jako specifického chování a myšlení aplikujete na přirozené lidské zkušenosti a
        společný svět, ve kterém se promítá neskonale více dimenzí, projevuje, ozývá
        daleko víc hloubek a souvislostí. 
        XXX RNDr. J. Grygar: Já si samozřejmě uvědomuju, že by bylo od
        vědce naprosto pošetilé, kdyby se třeba ptal, zda Zrzavého obraz byl nakreslen
        vědeckou metodou nebo Beethovenova symfonie napsána vědeckou metodou. To cítíme sami,
        že to je naprosto nepřípadné, že jako vypovídat ve smyslu, že -- zda ta
        Beethovenova symfonie je dobře nebo špatně, to prostě není vůbec jaksi otázka,
        která má smysl. Čili v tomto směru jistě že je dobře. Jestliže připustíme, že
        tyhle pavědy -- nebudeme se bavit vůbec o nějaké souvislosti s vědou, ale budeme o
        tom hovořit, že to je něco, co uspokojuje naši emocionální potřeby, tak je mi to
        samozřejmě jedno. Tak jako já třeba neposlouchám dechovku, tak nebudu poslouchat
        homeopaty, přirozeně. A zase uznávám, že jsou lidé, kteří rádi poslouchají
        dechovku a kteří s rádi nechají léčit homeopaty. Ta tragedie je v tom, že tady je
        opravdu to riziko toho, ž v tom druhém případě jde o lidský život, kdežto v tom
        prvním případě jde jenom o jakési nepohodlí. 
        XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Přesto všechno podrážděnost,
        kterou cítíte i ve věcech, které jsou tedy relativně bez rizika. Přesto ten postoj
        vůči homeopatii, astrologii a specielně -- což mě nejvíc rozesmála -- ufonologii
        otázkou existence a kontaktu s Mimozemšťany. Jako zastánce vědy zcela nepříčetně
        vopravdu iracionálně dráždit. V tom třetím případě je to o to komičtější, že
        jaksi celej ten sci-fi výbava těch představ, zážitků a zkušenosti ufonologických
        je produktem -- evidentně produktem vědy a vědecké -- vědecké civilizace a nadšení
        kosmického výzkumu, které poznamenal naše romantické mládí. Jistě vás také.
        Proč? Proč? Že tedy jednou vopravdu snad něco o vědě a náboženství vím. Totiž
        ten -- náboženství a nebo to, co v určité době funkci náboženství plní, což je
        v novověku nebo alespoň byla věda, tradičně jejich oblastí jsou zdraví, zdraví a
        spása jedno a totéž. Jest proto tak důležité vztah genetik a komunikace s
        transcendencí mimo tento svět, anděli, duchy, božími vnuknutími. Čili se dneska
        holt převlíkají, dostávají ten při -- kosmonautický háv. Na toto náboženství
        má tradiční monopol a proto vám tak nesmírně vadí, vám, kteří chcete zobecnit
        svoji profesionalitu a udělat z ofesi konfesi, tedy ze zaměstnání nebo z dovednosti,
        vyznání. Vadí na těchto oblastech -- oni totiž patří do tradiční kompetence
        náboženství jako administrativy pravdy. 
        XXX RNDr. J. Grygar: Tak to je samozřejmě také velmi silné. Teď už
        se dostáváme k tomu základnímu vztahu mezi přírodními vědami a náboženskou
        vírou. Nemohu samozřejmě hovořit za náboženskou víru v tom nejobecnějším slova
        smyslu, protože člověk je přirozeně poznamenán křesťanskou tradicí. Já se
        hlásím ke křesťanství. Ale pokud jde o křesťanství, tak já se domnívám že
        křesťanství ve spolupráci s vědou nebo společně s vědou má právě ten stejný
        podklad v tom, že buduje svou strukturu na základě formálně velmi podobných
        principů. Co tím mám na mysli? Nejlépe je to vidět na matematice. Jak jistě všichni
        víme, ze školy si to pamatujeme, tak na začátku každé matematické disciplíny jsou
        určitá nedokázaná tvrzení, kterým říkáme axiómy, například, že 1+1=2 nebo že
        dvě rovnoběžky se protínají v nekonečnu a pod. A když z těchto axiómů potom
        vyvodím určitou matematickou strukturu, tak to je to, co se učíme ve škole a to, co s
        tím máme třeba potíže, protože to někomu nejde a někomu to zase naopak jde dobře.
        Čili to je to, čemu říkáme matematika. Podobné principy najdete potom v základních
        přírodních vědách -- a my jsem už o tom trošku hovořili -- to je vlastně to, co
        je společné té vědecké metodě. Tam jsou zase určité výchozí předpoklady, které
        -- a to podtrhuji -- nejsou ani dokázány zkušeností ani tou každodenní ani takovou
        tou -- jak říkal pan profesor -- tou přirozenou. Ty musíme jaksi akceptovat, je to
        velmi nepříjemné a musíme to udělat, a z toho potom budujeme strukturu té fyziky
        nebo chemie nebo biologie tak dlouho až se nám buď zhroutí a nebo jako dokuď se
        nezhroutí, tak je považujeme za součást vědy. Podobně v theologii je toto stejné.
        Tam přece máte základní dogmata, například dogma, že existuje Bůh, a teď jsou
        třeba některé jeho jaksi základní rysy popsány v těch dogmatech a z toho budujete
        theologickou strukturu toho příslušného -- většinou tady máme na mysli
        křesťanského náboženství. Podle pravidel, které jsou formálně úplně stejné
        jako ta pravidla, která používáme ve vědě. Čili v tomto směry nevidím tady
        žádný příkop mezi vědou a náboženstvím, aspoň tedy vědou a křesťanstvím, ale
        naopak vidím jaksi velmi zásadní příkop, na jedné straně mezi vědou a pavědou, a
        na druhé straně mezi vírou a pověrou. Tohle myslím velmi výstižně charakterizoval
        v takovém bonmotu na počátku tohoto století známý britský spisovatel Chesterton,
        který je možná širší veřejnosti znám jako autor velice skvělých detektivek o
        otci Brownovi. A ten jednou říkal: od té doby, co lidé přestali věřit v Boha, jsou
        ochotni věřit v jakoukoli pitomost. A to je myslím situace, v které nyní jsme. 
        XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Jenom aby si někdo z posluchačů
        nemyslel, že to prostě se samozřejmostí vezmu. Dvě rovnoběžky se protínají v
        nekonečnu není axióm žádného kalkulu. 1+1=2 opět opět ne. Ty axiómy jsou
        budovány přece jen poněkud jinak. Axiomatická výstavba vědy jééééééé --
        řeknu to slušně -- nepravda. Neznám vědu, snad až na geometrickou optiku, která by
        byla budována ak -- skutečně budována -- axiomaticky. To, o čem jste mluvil, nebylo
        náboženství nýbrž racionální theologie. Ptám se: ten -- ta paralela byla velice
        výmluvná. Tak jako s dogmatiky katolické církve vyplývá jakýsi způsob vědění,
        tak přece existují jiná náboženství, která mají jiná východiska, a jejichž jako
        projekcí jsou -- ááááá -- způsoby pochopení skutečnosti -- ééé -- morální
        kodexy, kultura, která z toho vychází, jsou nicméně pozoruhodné úžasné:
        hinduismus, buddhismus, islám. Tuto paralelu nebyl byste ochoten dotáhnout dál? Přece
        i existuje tu věda jako určitý tvar vědění, zabývající se objektivní stránkou
        skutečnosti. Nesmírně užitečný, velice záslužný a hlavně -- protože používá
        instrumentální rozum obrovsky účinný -- a existují tady také na základě jiných
        východisek jiná otevření se světu -- nazvěme to třeba naukami -- které odkrývají
        skutečnosti, se kterými se vůbec věda nesetkala, protože tak, jako se geometrie
        nesetká s balvany, tak se nemůže třeba fyzika v dnešní podobě setkat se smysly nebo
        hodnotou. Nerozumím, proč by měl do kompetence objektivního poznání spadat něco
        takového jako například zdraví, protože zdraví není žádnej objektivní parametr,
        veličina. Věda může nanejvýš mluvit o funkcích na základě svého způsobu
        rozložení člověka a chápání životních pochodů a tělesných stránek. A toto
        pochopení jako je důležité, může velice mnoho přispět, pomoct, obohatit tím
        medicínu. No ale nevidím vůbec žádný důvody a je mi trapnej, když ve jménu vědy
        se to domnívá -- učinit z medicíny, nauky o zdraví a nemoci svůj vlastní terén a
        svůj vlastní obor. Medicína není vědou. Věda je pouze jednou z pomocných -- z
        pomocných disciplín způsobu poznání. Té medicíně mohou přispět a pomoct --
        zaplať Pán Bůh -- za to. 
        XXX RNDr. J. Grygar: Já si nemyslím, že jako medicína by mohla
        vykročit až tak daleko za hranice vědeckého zkoumání proto, protože když se
        podíváme na tu historii i v moderní době, tak skutečně tam, kde medicína něco
        změnila a změnila toho velice mnoho. Já myslím, že už jenom ten fakt, že dneska
        délka života je podstatně vyšší než byla ve starověku nebo ve středověku, je
        důkazem toho, ž medicína funguje. Ale ta věda -- ta medicína která funguje, to je
        teda ta vědecká medicína. Já bych se jenom vrátil k tomu, co jste říkala před
        chvílí, že -- samozřejmě já nemohu mluvit za ta -- já jsem to říkal na začátku,
        že jako nejsem zběhlý v těch ostatních světových náboženstvích, čili jsem
        hovořil o křesťanském postoji k té záležitosti -- 
        XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc. (skáče hlasitě do řeči): To
        nebyl křesťanský postoj! To byla racionální theologie 19. století!! Promiňte!!! 
        XXX RNDr. J. Grygar (s úsměvem): Dobře, tak to byla racionální
        theologie 19. století. Já tím chci říci, že prostě ten důvod, proč my se
        ježíme, je ten, že se tyto principy neustále zpochybňují z důvodu, který nechápu.
        Kdyby se neosvědčily nebo kdyby jaksi ta věda stagnovala a kdyby ta theologie
        stagnovala, tak bych chápal, že prostě je důvod k tomu, abychom změnili své
        základní paradigma tak, jako se to stalo -- řekněme ve fyzice kolem té krize fyziky
        na konci 19. století. Ale já tady prostě žádnou takovouhle krizi nevidím a mně
        připadá, že všechny ty ostatní způsoby, které se nabízejí k poznání -- teď
        nemyslím třeba, já nevím, nebudu hovořit o umění, protože umění je zcela
        specifická záležitost, která obohacuje každého člověka nezávisle na tom, jaký
        má postoj tady v této záležitosti. Ale pokud jde o metodu poznání, tak skutečně
        kromě té záležitosti vědecké a kromě té záležitosti theologické jsem zatím
        žádnou třetí možnost, která by mě oslovila a uspokojovala v tom smyslu té
        otevřenosti nenašel. Prostě našel jsem jenom karikatury. 
        XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Já vůbec nechápu, bejt celej
        daleko starší než věda. Věda začala nějakým způsobem nejdřív pomáhat a potom
        vstupovat do medicíny poměrně nedávno a velké gro medicínského vědění dodnes se
        rozvíjí způsobem přirozeným, empirickým, intuitivním, čas od času k tomu věda
        dodá nějakou dodatečnou racionalizaci. Mechanismy účinku, antibiotik nebo analogů,
        neurotransmitorů se už mnohokrát měnily a typické účinky ukazují, že asi vo ty
        molekulární mechanismy a vo ty modely in vitro pravděpodobně v terapeutických
        účincích i alopatických léků vůbec nejde. 
        XXX RNDr. J. Grygar: Samozřejmě to je přesně ten problém, který
        medicína stále má, že nezná ty kauzální souvislosti, ale medicína má ten mocný
        nástroj, který samozřejmě se musí užívat opatrně. To je ta statistická souvislost
        a v tomto směru vskutku jaksi z hlediska pacienta není důležité zda medicína ví,
        jak funguje -- 
        XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc. (vykřikne): No!!! 
        XXX RNDr. J. Grygar: -- dané antibiotikum -- 
        XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Přesně tak! 
        XXX RNDr. J. Grygar: -- ale důležité je, že když to antibiotikum
        aplikujete, tak že většinou se ten pacient uzdraví. Samozřejmě většinou. 
        XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Tak. 
        XXX RNDr. J. Grygar: Prostě není to stoprocentní -- 
        XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Samozřejmě. 
        XXX RNDr. J. Grygar: -- záruka 
        XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Tak 
        XXX RNDr. J. Grygar: A to je prostě to, co vyčítám všem ostatním
        metodám, které tuto zásadu nectí; že když neznáme teda ty kauzální souvislosti,
        to -- 
        XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc. (skáče prudce do řeči): Co to
        jsou kauzální souvislosti. Vy myslíte mechanismy účinku. 
        XXX RNDr. J. Grygar: Mechanismy účinku. 
        XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc. (rozčileně): No to je -- to je
        přece tak nepatrná -- nepatrná část všech příčinných souvislostí, korelace,
        koherencí ve světě. 
        XXX RNDr. J. Grygar: Souhlasím. To je mi jako fyzikovi jasné, ale
        prostě důležité je, že tady statisticky když dostanete penicilín, tak že na 90%
        pacientů na tu danou specifickou chorobu to zabere a ten pacient se uzdraví. Proto má
        smysl dávat lidem penicilin, i když třeba -- jak říkáte správně -- a vy jste to
        studoval, nemáme teda ten přesný pocit, že bychom věděli všechny souvislosti. 
        XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Ty, kteří jsou takhle zastrkováni
        zájmem veřejnosti o používání jiných způsobů orientace, myšlení, chápání.
        Proč s touhle tou posupnou bohorovností to svádějí na neznalost, ignoranci,
        nevzdělanost, případně na zištnost těch, kteří tyto služby a tyto rady
        nabízejí. Takto bylo argumentováno proti věřícím, proti disidentům a oni přeci
        musí vidět, že to není pravda. Přece zájem je autentický, že zřejmě to, co
        získávají ti zájemci, je asi skutečně uspokojuje, naplňuje a přesvědčuje. Proč
        toto vůbec ani jako v nejmenším se nevedlo v potaz. 
        XXX RNDr. J. Grygar: Srovnávat disidenty a příznivce homeopatie je
        opravdu drsné. 
        XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: Proč? Disidenti se zabývali
        politikou. Homeopati pomáhají léčit a uzdravovat a já znám víc případů těch
        zdravých díky netradičním postupům. 
        XXX RNDr. J. Grygar: Proč to, proboha nepublikujete? 
        XXX Prof. RNDr. Z. Neubauer, DrSc.: A co by z toho bylo? Naše
        zkušenost tváři v tvář, naše zážitky. Vobyčejnou zkušenost -- ta přestala mít
        vůbec jakýkoliv význam a smysl, je!-li posuzována z hlediska objektivních kritérií.
        Je to hrozný, a to, co jsem viděl tváří v tvář je méně důležitý než co
        naměří ten vědec a zcela nebo zjistí nebo vyvolá za zcela umělých podmínek.
        -------------- 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Potud prof. Zdeněk Neubauer a dr. Jiří
        Grygar, které neslyšíte ve vysílání Českého rozhlasu naposledy. Teď je asi ta
        chvíle, kdy jsme u svobody rozhodnutí každého jednoho z nás, ať jde o víru nebo o
        zdraví. Co si o tom všem myslí člověk přesného, ostrého, nevratného řezu?
        Chirurg Pavel Pafko. 
        XXX MUDr. P. Pafko: Člověk by měl mluvit o tom, čemu rozumí. Už
        několikrát v životě jsem se přesvědčil, že často lidé, kteří nemají informace
        -- o čem mají méně informací, o tom mají víc soudu. Já mnohým věcem nerozumím,
        já jsem vlastně jenom chirurg a tak se mohu vyjadřovat snad jenom k tomu, co jsem se
        naučil nebo kde jsem získal určitou zkušenost. Já bych to rád osvětlil na takovém
        příkladu. Lidé po generace hledali vodu proutkem. Mnozí by asi řekli šarlatánství.
        Já nevím. Musím říct, že nevím, ale uvažuji naprosto logicky. V době, kdy ty lidi
        kopali ty studně jenom krumpáčem a lopatou, dobře zvažovali, kde kopat, protože pak
        kopali několik metrů a nic nenašli. A jestli se tohle to řemeslo udrželo po několik
        generací, možná desítky generací, asi musí mít nějaké jádro. Já si to jinak
        neumím vysvětlit, ale to, že když já proutek dostanu do ruky a mně to rukama
        nekroutí, to ještě mne neopravňuje k tomu říct, že je to hloupost. -- Pro mě
        pacient je člověk, ale stejně tak, jako pacient je člověk, tak jsem i člověk já. A
        léčení musí být podle mého názoru až na vyhraněné případy nesvéprávných
        osob nebo dětí musí být interakcí dvou svobodných lidí. To znamená, ti dva lidé
        by si měli domluvit a je to na jejich svobodném rozhodnutí. Já respektuju i řekněme
        sekty různé, když přijdou se svými požadavky, tak je vyslechnu a řeknu jim, jestli
        ten výkon jsem schopen, protože jsem svobodný člověk, provést a pak ho teda provedu,
        a nebo jim řeknu, že to jejich podmínky nejsou slučitelné s mým názorem a musí
        hledat teda pomoc u někoho jiného. Já sám si myslím, že celá věc vychází i z
        toho, zda člověk považuje za větší hodnotu život a nebo svobodu. Moje filosofie je,
        že svoboda je víc než život. Během historie jsme si velmi považovali a stavěli
        pomníky lidem, kteří obětovali život ve jménu svobody. Obdivovali jsme lidi, kteří
        přes Berlínskou zeď lezli za svobodou a skončili na popravišti nebo byli zastřeleni
        atd. To bude otázka euthanasie a všeho ostatního. Já si myslím, že společnost
        dřív nebo později dospěje k tomu, že bude upřednostňovat svobodné rozhodnutí
        člověka. Samozřejmě tu svobodu chápu tak, že svoboda jednotlivce nesmí ovlivňovat
        svobodu ostatních lidí. To jistě ne. Tak svobodní nejsme, ale pokud se člověk
        rozhodne a má prostředky, aby jel na Filipíny a nechal si tam vybírat z těla
        chorobná ložiska. Je to jeho naprosté rozhodnutí a já mu mohu říct svůj názor,
        pokud o něj bude stát, ale pokud on sedne do letadla, poletí na ty Filipíny nebo k
        nějakým šamanům do Jižní Ameriky, je to jeho naprosto svobodné rozhodnutí a já ho
        budu respektovat. 
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Chtělo by se mnohé dopovědět. Pokud
        jste nás tento týden poslouchali, uděláte si názor sami. Téma proti tak zvaným
        pavědám je i pro vás nadále otevřené. Vracím se na začátek týdne a závěrečná
        slova svěřuju dr. Miloši Rýcovi. Těším se někdy na shledanou. 
        XXX MUDr. M. Rýc: Za nejhrůznější a nejvíc poučný zážitek ze
        svýho života mám to, když jsem pracoval kdysi dávno v nemocnici na jednom oddělení,
        kde hodně umírali starý lidi a umírali tam také staří profesoři a staří
        vzdělaní lidi v tom zevním slova smyslu, a oni když umírali, tak voni nepovídali vo
        vědě. Voni se najednou dožadovali věcí, který jsou velice imateriální, jako je
        cit, jako je láska těch bližních a tak jako poplakávali a taková ta vědecká
        pýcha, která je provázela celý život, se tam úplně ztratila. Přišli mi v tom
        homeopatickým pojetí slova smyslu jako by byli vodpojeni ze zdi vod tý životní síly,
        vo který mluvil Hahnemann a kterou my se snažíme porád stimulovat. Prostě vypojila
        jste počítače, najednou ten počítač zhasl a pánové jako jsou Grygar a podobní ten
        počítač pořád jako rozřezávají a porád tam hledají tu molekulu a říkají: ta
        informace tam není. Vona tam samozřejmě není, protože ten počítač je vypojenej ze
        zdi a takže vlastně povídáme vo něčem. Jeden povídá vo složení počítače a my
        povídáme vo tý informaci, která v něm cirkuluje. Čili v mym pohledu světa se to
        potkává a neni to kompatibilní, jako duše a tělo nemohou bejt inkompatibilní. To
        jsou dvě součásti jednoho a já v tom tu jednotu vidim nebo cejtim a snažím se k ní
        blížit. Pokavaď to tito moji pacienti vidí taky tak a ještě jim to pomáhá, tak
        mám radost, pokavaď to tak není, mám taky radost a pokavaď naši vodpůrci řeknou,
        že homeopati jsou blázni, tak mám taky radost, protože konečným cílem našeho
        snažení je jakási harmonizace všeho. 
        Znělka 
        XXX Hlasatelka: Vážení posluchači skončil 5. a poslední díl
        našeho tématu s názvem Hledání na konci tisíciletí aneb Věda kontra pavědy. V
        dnešní půlhodině jste slyšeli diskusi prof. Zdeňka Neubauera, doktora přírodních
        věd a astronoma dr. Jiřího Grygara. V závěru pak chirurga prof. Pavla Pafka a dr.
        Miloše Rýce. Pokud vás pořad zaujal, adresujte, prosím, své názory, přání a
        připomínky na známou adresu Českého rozhlasu, redakci kultury stanice Vltava. Ještě
        jednou prosíme, abyste omluvili nepatřičný hluk ve studiu, způsobený stavebními
        pracemi v okolí rozhlasu. Děkujeme. V pondělním tématu navštívíme výstavu
        Poslední obraz a s moderátorem Karlem Oujezdským budeme klást otázku, zda má ještě
        smysl malovat obrazy. Posloucháte stanici Vltava, 3. program Českého rozhlasu.
        
        
                        