Pozn. editora: Tento příspěvek polemizuje s přednáškou prof. Heřta a nepřímo i s článkem Hermana de Tollenaere. Jeho autorem je jednoznačný zástance Waldorfského školství, učící na Waldorfské ZŠ.
Technická poznámka editora: Tento příspěvek se mi nepodařilo z technických důvodů celkem přesně konvertovat z RTF do HTML. Nepřesně se zobrazila první tabulka a hlavně - zmizely číslované poznámky pod čarou, které jsou v onom RTF souboru vidět tak jako tak pouze v některých textových editorech (doporučuji verze 97 a výše). Autor zřejmě použil nějakou ne plně standardní verzi, definici RTF. Také s češtinou jsem měl při konverzi velké problémy. Proto původní zaslaná verze RTF souboru tohoto příspěvku JE ZDE.
WALDORFSKÁ PEDAGOGIKA A „SISYFOS“
reakce na přednášku Jiřího Heřta „Waldorfské školství - anthroposofie“
17. prosince minulého roku si mohl zájemce o waldorfskou pedagogiku vyslechnout dvě
pozoruhodně kontrastní přednášky. Na půdě Akademie věd představoval pedagog Karel
Rýdl a hned po něm anatom Jiří Heřt svůj pohled na pedagogiku waldorfských škol a
její ideové kořeny. Byl to zážitek. Pozorný posluchač nevycházel z údivu a muselo
se mu zdát, jako by oba pánové akademici mluvili o dvou naprosto různých a
protikladných věcech.
Referát doc. Rýdla svědčil o tom, že chce podat základní informace o situaci
waldorfských škol u nás a v zahraničí, vystihnout ideové zdroje a hlavní principy
jejich pedagogiky a v neposlední řadě vylíčit i vlastní osobní zkušenost s
waldorfskými školami, učiteli a žáky. Zkrátka a dobře myšlenky, které zde byly
předneseny, nevybočovaly z rámce odborného referátu, jakkoliv se o tomto
netradičním pedagogickém proudu vyjadřoval pozitivně. Většina názorů dr. Rýdla
pocházela ze zahraničních pramenů a jsou známé tomu, kdo se studiem tohoto
pedagogického proudu více zabýval. Některé názory by jistě bylo možné doplnit,
polemizovat s nimi nebo s nimi i nesouhlasit, avšak každý bylo možné respektovat jako
jeden z možných a svým způsobem oprávněných. Nebylo to nic neočekáváného, dr.
Rýdl je také v otázkách zahraničních školských systémů a alternativních
reformních pedagogických proudů jedním z nejkompetentnějších odborníků u nás, o
čemž svědčí i jeho publikační a přednášková činnost.
Jinak tomu bylo u MUDr. Heřta. Profesor Heřt je známý bojovník proti alternativním
léčebným přístupům a v současnosti zastává funkci předsedy Českého klubu
skeptiků Sisyfos, jenž byl, nutno dodat, v tomto případě také pořadatelem
zmíněných přednášek. „Sisyfos“ s profesorem Heřtem v čele se podle svých
stanov a prohlášení hlásí „k šíření nezkreslených informací“, k boji s
„neověřenými domněnkami“, ke „kritickému myšlení“ a k „vědeckým
metodám“ vůbec. S těmito ušlechtilými cíli uvádí „Sisyfos“ „na pravou
míru“ leccos, co považuje pro společnost za zhoubné a nebezpečné, tedy všechno,
co podle jeho názoru stojí na vědecky pochybných anebo dokonce úplně iracionálních
základech: od homeopatie a léčitelství přes ufologii a astrologii až po postmoderní
vědu. Tentokrát se „Sisyfos“ ústy pana Heřta pokusil podat „nezkreslené“
informace o negativních společenských jevech v oblasti školství, o waldorfských
školách. Šlo ale skutečně o věcnou kritiku waldorfských škol? Nehodlám zdaleka
rozebírat celý Heřtův referát, který obsahuje obdivuhodnou spoustu témat, podanou
jednoduchým a sugestivním způsobem. Chci se soustředit jen na celkovou metodu a
nejzásadnější aspekty Heřtova referátu. Svou reakci člením do sedmi kapitol, jež
uvádím vždy citáty z Heřtovy přednášky.
Na začátek ale ještě několik naprosto základních informací. V celém světě
existuje dnes více než 700 waldorfských škol. Základy jejich pedagogické koncepce
byly položeny, jak známo, ve škole pro děti dělníků „Cigaretové továrny Waldorf
Astoria a. s.“ ve Stuttgartu z iniciativy jejího majitele Emila Molta. Jeho myšlenkou
bylo, umožnit dětem bez ohledu na sociální původ a majetek rodičů stejné
vzdělání, které by co do obsahu bylo nezávislé na ideologických zájmech státu. O
pedagogické vedení této školy nepožádal žádného z tehdejších renomovaných
reformních pedagogů, nýbrž člověka, který tehdy v pedagogice neznamenal vůbec nic,
Rudolfa Steinera. Odkud vzal jistotu, že zvolil správně? Přimělo ho k tomu jednak
tehdejší Steinerovo odhodlané nasazení o maximální autonomii škol a nezávislost
všech kulturních zařízení na vrchnostenském státu, ale dále také Steinerovy
antropologické ideje, které Steiner v této době zvlášť často přednášel a
dopracovával do pedagogických důsledků. Steiner sám sice ve waldorfských školách
nikdy nevyučoval, ovšem působil jako poradce ve všech podstatných otázkách
týkajících se pedagogiky, organizace i personálního složení školy a ve svých
přednáškách s jejími základy a praktickými postupy seznamoval veřejnost. Často
referoval o rozvoji pedagogiky waldorfské školy nejen v Německu, ale i na různých
jiných místech v Evropě: ve Švýcarsku, Velké Británii, Holandsku, Francii, Norsku a
v neposlední řadě také v Československu. Myšlenky waldorfské pedagogiky
nenacházely zdaleka ohlas pouze v Německu, za svého života (do roku 1925) se Steiner
dočkal ještě založení waldorfské školy v Hamburku, Den Haagu a Londýně, brzy po
jeho smrti vznikla škola v Basileji, Lisabonu, Budapešti a Curychu (všechny v roce
1926), v Berlíně a New Yorku (obě 1928) a v následujících letech například v
norském Bergenu, holandském Zeistu a Amsterodamu, či anglickém Gloucestru a
Edinburghu. Nacistický režim vývoj waldorfských škol na několik let přerušil, pro
ideologii fašistických (a stejně tak později komunistických) států byly svobodné
školy nepřijatelné.
Rudolf Steiner
aneb „projevy vysoce chorobné, patologické osobnosti“
Pozastavme se však více u osoby zakladatele pedagogické koncepce waldorfských škol.
Svým vzděláním, jak už bylo řečeno, nešlo o pedagoga. Steiner, který vyrůstal v
rakouské části habsburského mocnářství, vystudoval přírodní vědy a matematiku
na Technické vysoké škole ve Vídni. Brzy po začátku studia se začal zabývat
přírodovědným dílem J. W. Goetha a stal se jeho dobrým znalcem: ve velkém
komentovaném vydání souborného Goethova díla bylo jedenadvacetiletému Steinerovi
svěřeno vydávání Goethových přírodovědných spisů a od roku 1890 se stal dokonce
pracovníkem Goethova a Schillerova archivu ve Výmaru.
Steinera zajímaly u Goetha především gnoseologické otázky, jimž se věnoval už od
útlého mládí. Teorií poznání se Steiner zabýval systematicky a výsledkem jeho
gnoseologické práce je několik spisů: „Základní linie teorie poznání Goethova
světového názoru“, „Goethův světový názor“, „Pravda a věda“ a
„Filosofie svobody“. Steiner se zde snažil jednak o pochopení procesu poznávání
obecně i konkrétně pro různé oblasti vědeckého poznávání: pro přírodovědu
anorganické i organické přírody a dále také pro psychologii a filozofii. Šlo mu ale
také o empirický důkaz možnosti svobodného lidského jednání, což je tématem
především druhé poloviny jeho „Filosofie svobody“. Sám nazýval svou filozofickou
koncepci „etickým individualismem“.
Steiner z vlastní zkušenosti popisoval, že člověk, který se věnuje této
intenzívní prohloubené myšlenkové práci a současně usilovnému školení
duševních schopností, dospívá k vyšším (duchovním, nadsmyslovým) poznatkům. Byl
přesvědčen, že se tím v poznání dostává za hranice, které moderní
přírodověda označuje za dané a nepřekonatelné. Cestu k vyšším poznatkům
naznačil již v podtitulu „Filosofie svobody“: „Výsledky pozorování duševního
života podle přírodovědecké metody“.
Své názory a poznatky publikoval v článcích i knihách a především je přednášel
v různých sdruženích, která o ně měla zájem. Bylo to převážně v Berlíně, kam
jako vydavatel časopisu „Magazín pro literaturu“ v roce 1897 přesídlil. V
intelektuálně- uměleckém kroužku „Die Kommenden“, jehož členy byli i známí
spisovatelé Peter Hille, Else Lasker-Schüler či Stefan Zweig, přednesl roku 1900 dva
cykly přednášek, v nichž shrnoval výsledky svého „duchovního výzkumu“
(Geistesforschung, R. Steiner): „Od Buddhy ke Kristu“ a „Od Zarathustry k
Nietzschemu. Historický vývoj lidstva od nejstarších orientálních dob po
současnost, čili anthroposofie“. Stal se známým přednášejícím a koncem roku
1900 byl rovněž také pozván do kruhu theosofů, aby promluvil o Friedrichu Nietzschem.
Od této přednášky si Steiner zřejmě mnoho nesliboval, neboť jeho vztah k theosofům
byl v této době vcelku negativní. Steiner se krátce seznámil s theosofy již v 80.
letech ve Vídni a v roce 1897 napsal do svého Magazínu recenzi na jednu theosofickou
publikaci: „Radím spíš každému, kdo se setká s nějakým theosofem, aby se
vydával za věřícího a pokusil se vyslechnout něco ze zjevení, která „ve svém
nitru“ prožívá tento osvícenec východní moudrosti. Neuslyšíte totiž nic, nic
než řečnické obraty, které jsou vypůjčené z východních spisů, beze stopy
obsahu. Vnitřní zážitky nejsou nic než pokrytectví.“
Steiner byl ale velmi překvapen, když si všiml, že mezi theosofy byla řada
osobností, které měly o jeho myšlenky zájem. Další přednášky, které si u něho
theosofové objednali, se týkaly Goetha, středověké mystiky a podstaty křesťanství.
Nabídku theosofů, aby vykonával funkci generálního tajemníka Německé sekce
Theosofické společnosti přijal s rozpaky. Věděl, že se tím může diskreditovat v
kruzích, v nichž se doposud pohyboval, přesto ovšem nabídku theosofů přijal. Od
počátku ale „nikdo nezůstal na pochybách, že budu v Theosofické společnosti
přednášet pouze výsledky vlastních výzkumů a náhledů...“ Až do roku 1912
pak Steiner přednášel jako generální tajemník Německé sekce Theosofické
společnosti“, přičemž ve svých přednáškách, článcích a spisech zpočátku
používal tehdy běžnou theosofickou terminologii, ovšem převzatým termínům dával
svůj nový obsah.
Jeho samostatnost byla ale na překážku vedení Theosofické společnosti v indickém
Adyaru, a tak byl roku 1912 z této společnosti vyloučen. S ním opustili Theosofickou
společnost i jeho příznivci a založili na Steinerův návrh Anthroposofickou
společnost. Steiner se však nestal jejím členem. Pokračoval ve své přednáškové a
spisovatelské činnosti a stále více se věnoval umění. Centrem jeho uměleckých
aktivit se stala budova „Goetheanum“ v Dornachu u Basileje, kde se pěstovalo
především drama a eurytmie jako pohybové umění.
Po první světové válce Steiner okruh svých iniciativ ještě rozšířil. Navrhoval
reformu sociálního života, pořádal pedagogické, lékařské a zemědělské
semináře. Na žádost skupiny evangelických duchovních měl také několik kurzů
teologického charakteru. Členové této skupiny pak založili, na Anthroposofické
společnosti nezávislé, Hnutí za náboženskou obnovu - Obec křesťanů, která má
vlastní kult, ale v níž už Steiner osobně nehrál žádnou roli. Steiner
zdůrazňoval, že „se musí přísně rozlišovat mezi tím, co je anthroposofické
hnutí, a co je také Anthroposofická společnost, a tím, co je Hnutí za náboženskou
obnovu. A je důležité, abychom nepovažovali anthroposofii za zakladatelku tohoto
hnutí.“
Roku 1924 považoval Steiner za nutné postavit se do čela Anthroposofické společnosti,
neboť celé anthroposofické hnutí bylo v krizi tím, že jeho vedoucí osobnosti
věnovaly tolik sil aktivitám mimo Anthroposofickou společnost (např. waldorfská
škola, anthroposofická medicína, různá odvětví vědy apod.). Dal jí naprosto novou
otevřenou podobu, která měla odstranit také poslední zbytky tajnůstkářství,
dochovaných ještě z Theosofické společnosti. Členství v Anthroposofické
společnosti nevázal na určité zásady, principy nebo obsahy, člen musí pouze „vidět
něco oprávněného v existenci takové instituce, jakou je Goetheanum v Dornachu jako
Svobodná vysoká škola pro duchovní vědu“. V přepracovaných statutech jsou
obsaženy také následující věty: „společnost odmítá jakékoliv sektářské
snahy“ nebo „dogmatika na jakémkoli poli má být z Anthroposofické
společnosti vyloučena“.
Považoval jsem za nutné podat tento velmi stručný, zato ale ucelený obraz Steinerova
života doplněný těmi citáty, které jsou podstatné pro pochopení některých
podstatných rysů Steinerovy biografie a historických okolností vzniku anthroposofie.
Heřtův omyl, že Steiner je „maďarského původu“ pomíjím jako naprosto
okrajový. Ne zcela bezvýznamná je však další faktická chyba, že se Steiner „v
80. letech přimkl k theosofickému hnutí“. Heřt vychází ze skutečnosti, že
Steiner byl v 80. letech ve Vídni s theosofy v kontaktu. To však neznamená, že se
Steiner už tehdy stal theosofem. Steinera však, podle jeho vlastních slov, nezaujala
theosofie H. P. Blavatské jako taková, nýbrž několik konkrétních osobností, jako
byla Marie Lang nebo Friedrich Eckstein. Jeho přednášky v theosofických kruzích
začaly až roku 1900, teprve roku 1902 se stal členem a generálním sekretářem
Německé a nikoliv „evropské“ sekce, jak Heřt píše. Roku 1913 ne že by
Steiner „opustil theosofy“, nýbrž byl i s celou sekcí z Theosofické
společnosti vyloučen a také není pravdou, že by teprve v této době „vypracoval
vlastní filozofii“. Steiner přednášel a psal před rokem 1913 i po něm
naprosto totéž a sice to, co sám považoval za nutné napsat či vyslovit. Charakter
jeho „filozofie“ se v roce 1913 nezměnil ani v nejmenším.
Již jsem zmínil, že Steiner do Anthroposofické společnosti, která roku 1913 vznikla,
ani sám nevstoupil, natož aby ji „formálně založil“, jak Heřt fabuluje.
Naprostý výmysl také je, že „v r. 1922 založili anthroposofové církev s R.
Steinerem v čele“. Steiner pouze jako „soukromá osoba“ pomohl svou
radou skupině evangelických duchovních založit „Obec křesťanů“, měl jen roli „poradce“,
nikdy neměl v „Obci křesťanů“ žádnou funkci, nikdy zde nepůsobil jako kněz a
podobně. „Obec křesťanů“ vznikla podle vyjádření Steinera i vedoucích
představitelů „Obce“ pro neanthroposofy a skutečně nevím, co tím má být
míněno, když Heřt o „Anthroposofické společnosti“ a „Obci křesťanů“
píše, že „v praxi vystupují jako jedno těleso“. Podobný nonsens je
například také věta o tom, že „měla anthroposofická společnost určitou
hierarchii, existoval tzv. „vnitřní kroužek“, nepřístupný běžným
členům...“ Také zde lze snadno zjistit, kde se Heřt z neznalosti této
složité problematiky dopustil pokroucení faktů: „vnitřní kroužek“
založila Blavatská v Theosofické, nikoliv Steiner v Anthroposofické společnosti.
Jak vidíme, dopustil se MUDr. Heřt v tomto jediném odstavci minimálně osmi
prokazatelných faktických nepřesností a omylů. Pokud by šlo pouze o nepřesnosti
dané nedostatkem pramenů a vědomostí, bylo by spíš možno přivřít oko. Avšak v
případě, že se vědomě pokřivují skutečnosti s úmyslem vytvořit lživý obraz
Steinera, jak se o to ve skutečnosti Heřt snaží, musí být jasné, že nejde o nic
jiného než o pomluvy. „Steiner“: černokněžník a blázen, který si vytvořil
obskurní pseudonábožensko-okultní doktrínu a „Anthroposofická společnost“:
něco mezi církví a sektou, která se šíří prostřednictvím waldorfských škol -
to je naprosto falešný dojem, který si neinformovaný čtenář nutně z Heřtova
popisu odnáší. A to zdaleka není vše.
Anthroposofie
aneb jak „se zbavit kritických postojů, tlumit sklony k
analýze a kritice a plně se odevzdat svému učiteli“
Termín „anthroposofie“ se v dějinách myšlení objevuje od počátku novověku.
Nejranější doklad termínu „anthroposofie“ máme z anonymního spisu „Arbatel“,
který vyšel roku 1575 v Basileji, kde označoval jednotu přírodních věd (scientia
rerum naturalium) a „věd o člověku“ (prudentia rerum humanorum). Známý německý
idealistický filozof F. W. J. Schelling mluví roku 1804 o „věci samostatné
vědy, která ještě neexistuje a která by se vlastně měla jmenovat anthroposofie,
něco zcela jiného, než co se doposud nazývalo antropologií“. Vedle
švýcarského lékaře I. P. V. Troxlera a dánského pedagoga P. Hjorta se
„anthroposofie“ objevuje zvláště často u německého filozofa I. H. Fichta, který
dochází k přesvědčení, že nejvyšším poznatkem antropologie by nutně měla být
skutečnost, že „člověk pravou povahou své bytosti náleží ... nadsmyslovému
světu“. Důsledek, který z toho vyvozuje, formuloval takto: „Důkladné
uchopení lidské bytosti tím pozvedá antropologii na anthroposofii.“ V
neposlední řadě použil pojem „anthroposofie“ pro název jednoho ze svých děl
filozof R. Zimmermann, nejnadějnější žák pražského B. Bolzana.
Přestože zdaleka nelze tvrdit, že by obsah tohoto pojmu byl ve všech případech
totožný, a už vůbec ne, že by se kryl se Steinerovým pojmem „anthroposofie“,
naznačuje určitou linii ideové příbuznosti mezi Steinerem a uvedenými mysliteli.
Velký význam hrálo při vzniku anthroposofie dílo J. W. Goetha, především jeho
způsob poznávání organické přírody, na něhož navazovala i řada jeho
současníků (nejen Carus, Heinroth, či Voigt, ale také např. Purkyně). Steiner se
také při jedné příležitosti zmínil, že „kdyby to záleželo na mně, nazval
bych duchovní vědu, kterou zastupuji, goethismem“.
O co šlo Steinerovi v anthroposofii ve skutečnosti? Nešlo mu o vytvoření uzavřeného
filozofického systému, o učení, které by se omezovalo na odpovědi, poznatky a
výroky. Pokusil se v anthroposofii především vytvořit něco, co lze obecně nazvat
cesta či metoda poznání, která lidské vědění doplňuje a rozšiřuje. Jak už jsem
zmínil, zabýval se Steiner prameny poznání, myšlením a vjemy, a zkoumá, jak mohou
tyto lidské schopnosti vést ke zkušenosti reality. Z toho mu vyplynulo, že vedle
smyslových vjemů existují i skutečnosti duchovní povahy, za což považuje např.
činnost myšlení, která se vnitřně zabývá zákonitostmi matematiky, geometrie nebo
také oblastí mravního jednání. Steiner dál hledal, rozvíjel a systematicky
popisoval tyto metody s cílem vědecky uchopit působení duchovní skutečnosti ve
světě. V tomto smyslu mluvil o „duchovní vědě“. Anthroposofii tedy tvoří
zčásti metody a cesty k uchopení duchovní skutečnosti, zčásti také popisy a
zkušenosti, které lze prostřednictvím těchto metod získat a které se týkají
sebepoznání člověka i poznání přírody a kosmu. Pouze její malá část se týká
pedagogiky a vývoje člověka v období dětství a mládí.
Když člověk dospívá k duchovnímu poznání, neznamená to ještě zdaleka, že není
vystaven nebezpečí omylu. Právě v oblasti poznání duchovní skutečnosti je člověk
ohrožen větší možností se mýlit, protože nemá korekturu vnějšího světa. Proto
je třeba dbát na naprostou nepředpojatost v myšlení a nutnost vše důkladně
ověřovat. Steiner samozřejmě ani u sebe nevylučoval možnost omylu jako v každém
jiném vědním odvětví: „A tak může každý myslící člověk přezkoumat to,
co na základě duchovní vědy říkám, píšu a co jsem napsal. Jistě se v tom objeví
i lecjaký omyl, samozřejmě, ale to je stejné jako v jiných výzkumech. Nejde ale
přeci o tyto jednotlivé omyly, nýbrž o základní charakter celku.“
Anthroposofickou cestu poznání nelze popsat několika větami a v této souvislosti mi
jde o charakteristiku některých jejích elementárních rysů, jako je především
individuální postup, rozvoj zdravého logického myšlení a nezávislost na učiteli.
V anthroposofii jde o systematické cvičení duševních schopností (vnitřních sil) s
cílem rozšířit, prohloubit či zesílit zkušenost vnímání a především
myšlení. „Nelze dost zdůrazňovat, jak je nutné, aby se do vážné myšlenkové
práce pustil ten, kdo chce vyvíjet své vyšší schopnosti poznání.“ Jde v
každém případě o cestu, jejíž postup a každý její krok člověk musí neustále
nezávislým a nepředpojatým myšlením přezkoumávat a ověřovat, k čemuž je třeba
zdravé logické myšlení. „Kandidát (člověk, který se anthroposofickými
metodami prakticky zabývá, pozn. TZ) musí být ochoten vzdát se ihned myšlenky,
názoru, náklonnosti, jestliže si to žádá logické myšlení... Bylo by pro něho
zlé, kdyby jeho fantazie, jeho předsudky mohly ovládnout jeho rozum.“
„Právě kritice, sebevědomému lidskému úsudku, zásadě „všechno vyzkoušej
a nejlepšího se drž“ vděčíme za velikost naší dnešní kultury. Nikdy by
člověk nedospěl k průmyslu, dopravě, právním poměrům naší doby, kdyby nebyl na
všech stranách kritizoval, všude přikládal měřítko svého úsudku.“
Steiner již v Theosofické společnosti, kde to nebylo zcela samozřejmé, prosazoval
princip nezávislosti na učiteli. V tom je jeden z dalších podstatných rozdílů k
jiným (např. orientálním) stezkám k duchovním poznatkům: „Učitel zde není
vůdcem, ale rádcem... Zároveň pečuje o to, aby souběžně s okultním školením
pokračoval rozhodující vývoj myšlení, bez kterého nelze vůbec okultní vývoj
prodělat... Pak je učitel už jen žákovým přítelem, který mu uděluje rady,
protože nejlepšího učitele si člověk vychovává sám, ve svém vlastním rozumu.“
„Neměli byste nic přijímat na základě nějaké autority. Nejlepšími žáky
duchovního poznání jsou ti, kteří berou to, co se jim říká, zprvu pouze jako
podnět, kteří to pak postaví do služby životu, aby to v životě přezkoušeli...
Smýšlení, z něhož vznikly tyto názory, je velmi vzdáleno tomu, aby se něco
přijímalo jako dogma a říkalo se: tomu či onomu se tak a tak musí věřit...
Neexistuje nic, co by vyzývalo k víře v autoritu, a to je něco jako základní
vnitřní postoj, který by měl jako červená nit doprovázet vše, co duchovně
přijímáme.“
„Myslím, že jsem poukázal dostatečně jasně na to, že autorita učitele a
víra v něho by při duchovním školení neměly hrát žádnou jinou úlohu než v
jakémkoli jiném oboru vědění a života.“
Heřtova tvrzení o tom, že se anthroposof musí „zbavit kritických postojů,
tlumit sklony k analýze a kritice a plně se odevzdat svému učiteli“, nejsou
ničím jiným než směšnými pomluvami, kterými ilustruje svůj pamflet o
anthroposofii a waldorfské pedagogice.
Pro Heřta je anthroposofie „relativně konsistentní, do značné míry
originální filozofie“, kde se mísí „theosofie,... prvky pohanské,...
ohlasy alexandrijských filozofů a gnosticizmu,... alchymie,... astrologie,...
spiritizmus,... buddhizmus,... hinduizmus,... důraz na křesťanskou tradici,...
rosenkruciánství,... poznatky z moderní vědy a z díla Goethova.“ Pokud Heřt
skutečně považuje Steinerovu anthroposofii za tento pozoruhodný slepenec, je
pochopitelnější, proč jí tak málo rozumí a proč z ní má takovou fóbii. Heřt se
opět neobtěžuje doložit svou zábavnou charakteristiku anthroposofie jediným odkazem.
Těžko by se takové odkazy také hledaly. S naprostou většinou hesel anthroposofie
samozřejmě nemá nic společného. Znovu si plete theosofii Blavatské, která
skutečně inklinovala k buddhizmu i spiritizmu, se Steinerovou anthroposofií. Např. na
gnosticizmus, hinduistické představy nebo alexandrijské filozofy se Steiner ve svých
přednáškách a spisech, pokud vím, nikdy neodvolával. Mnoho zmínek ve Steinerově
díle ale najdeme ke Goethovi, Schillerovi, Fichtemu, či Hegelovi. To ale Heřtovi
evidentně nevadí. Nejde mu totiž o to „podat objektivní, nestranný rozbor celé
problematiky“. Pokouší se jen vše pořádně zamlžit, a co se dá, to
důkladně očernit.
Anthroposofie a waldorfské školy
aneb jak „vychovávat dorost pro anthroposofické myšlenky“
Každá pedagogická koncepce, veškeré pedagogické jednání obsahuje - otevřeně nebo
skrytě - určité pojetí člověka. To samozřejmě platí i pro koncepci waldorfských
škol, která má skutečně základ v anthroposofii. Učitelé waldorfských škol
vycházejí z toho, že pedagogika se musí orientovat podle tělesných, ale také
duševně-duchovních vývojových potřeb a zákonitostí vyrůstajícího člověka.
Chápání těchto potřeb a zákonitostí je snahou anthroposofické antropologie, která
je tím východiskem waldorfské (a v tomto, ale pouze v tomto smyslu také
anthroposofické) pedagogiky. Ovšem to ještě zdaleka neznamená, že se anthroposofie
(„anthroposofická dogmata“) objevuje ve výuce. Anthroposofie má učiteli pomoci v
hlubším chápání dítěte, ale nesmí se přednášet a také se nepřednáší
dětem. Učitelé by tím hřešili proti tomu, že anthroposofii je možno posoudit a
přijmout nebo odmítnout pouze na základě plně rozvinuté schopnosti úsudku a
samostatného myšlení. To totiž dítěti ve školním věku ještě schází.
V dnešní pluralitní společnost dochází stále více k uznávání rozmanitosti a
autonomie v pedagogice a školství. Úloha státu v tomto pojetí „otevřené
občanské společnosti“ spočívá jednak v zabezpečení rovného práva na
vzdělání pro každého a v dohledu na dodržování dalších práv a zákonů, na
druhé straně ale musí také respektovat právo rodičů na takové vzdělání jejich
dětí, které si přejí, a musí podporovat pestrost vzdělávacích nabídek. V
moderní demokratické společnosti vedle sebe existují různé pedagogické koncepce a
školy, které z nich vycházejí. Tak by bylo myslitelné, aby např. psychoanalýza nebo
jiná vědecká škola obdobným způsobem ovlivnila pedagogiku tak, že zaměří její
pozornost na určité aspekty dětského vývoje a tím poznamenala i její metody.
Heřt dokazuje skutečnost, že se z žáků waldorfských škol vychovávají
anthroposofové, dvěma větami z jedné učitelské konference. Za to, že uvádí
konkrétní citáty, o něž je možné se v posouzení jeho argumentů opřít, zasluhuje
velkou pochvalu. Konečně je tu v jeho referátu náznak vědeckosti, který ale bohužel
hned zmizí, když se podíváme na kontext, z něhož Steinerův citát vytrhl.
V konferencích, které byly stenograficky zaznamenávány, hovořili učitelé první
waldorfské školy se Steinerem o nejrůznějších (zdaleka nejen úzce pedagogických)
tématech. Protože jich většina byla anthroposofy, mluvilo se často i o
„anthroposofickém hnutí“. Steiner se brzy po první světové válce intenzívně
zapojil do propagace tzv. trojčlennosti sociálního organismu. Stručně a
zjednodušeně řečeno, šlo o to, oddělit hospodářské, kulturně-pedagogické a
politicko-právní instituce tak, aby se každá z těchto tří společenských sfér
spravovala sama. Především zdůrazňoval nutnost principu svobody v kulturní sféře,
neboli „svobodný duchovní život“. Všechny kulturní a vzdělávací instituce
měly být podle Steinera především nezávislé na státu, např. školy měly mít
naprostou hospodářskou, pedagogickou i právní autonomii. Když se v roce 1919 v
jižním Německu nepodařilo prosadit „sociální trojčlennost“ jako celkový
koncept společenského uspořádání, šlo o to ukázat, jak se principy trojčlennosti
mohou osvědčit i v jednotlivých hospodářských, výzkumných a hlavně pedagogických
zařízeních. Zjišťovalo se ale, jak chronický je mezi anthroposofy nedostatek
schopných lidí, kteří by byli s to úspěšně tyto nestátní instituce vést.
Jednalo se o to, zda se „anthroposofické hnutí“ (tedy zdaleka ne zařízení
Anthroposofické společnosti, nýbrž zařízení, která vznikla na základě
anthroposofických iniciativ v oblasti hospodářství, medicíny, školství atd.)
prokáže jako schopné tato zařízení udržet nebo zda bude nutné s jejich činností
přestat. Steiner spoléhal zvlášť na osobnosti, které pracovaly ve waldorfské
škole, že prokáží možnost existence nestátních (svobodných) škol, a proto řekl
na učitelské konferenci v hospodářsky tak obtížném roce 1922 (15. 3.): „Waldorfské
škole připadá velká úloha, protože v jiných oblastech jsme právě nenašli takové
průkopníky... Proto ti, kteří pracují ve waldorfské škole, musí být určitou
oporou pro celé hnutí. Waldorfská škola může být oporou..., protože v podstatě
splnila vše, co slíbila, může být oporou pro celé anthroposofické hnutí...“
Steiner se snažil, aby lidé cítili zodpovědnost za to, co započali. Byl nešťastný,
když viděl, že se anthroposofické iniciativy rozvíjejí diletantsky. Proto
pokračoval: „Zodpovědnost roste velmi silně. Nemáme sebemenší důvod těšit
se, když se množí počet našich příznivců.“ Pokud by Heřt uvedl ze Steinera
tyto dvě věty navíc, rozpadla by se jeho interpretace. Každý, kdo si přečte
kontext, v němž věty stojí, musí pochopit, o co Steinerovi jde, když o waldorfské
škole mluví jako o „opoře antroposofického hnutí“. Vůbec ne tak, že by
měli učitelé indoktrinovat děti anthroposofií. O tom není nikde nejmenší zmínka.
Steinerovi nešlo jednoduše o rozšiřování kruhu příznivců antroposofie. Šlo mu o
to, aby se zařízení, která vznikla z antroposofických iniciativ, udržela a
prokázala se jako plodná a užitečná.
Uvedu nyní několik citátů zakladatele waldorfské pedagogiky, které Heřt nezmiňuje,
z nichž je ale právě patrné, že mu ani v nejmenším nešlo o zřízení školy pro
anthroposofický „dorost“:
„Nebudeme tady ve Waldorfské škole zařizovat školu světonázorovou. Waldorfská
škola nemá být světonázorová, kde bychom pak pokud možno cpali do dětí
anthroposofická dogmata. Nebudeme učit anthroposofickou dogmatiku, anthroposofie nebude
žádným naukovým obsahem, nýbrž budeme usilovat o aplikaci anthroposofie v
učitelské praxi. To, co je možné získat v oblasti anthroposofie, to se pokusíme
přenést do skutečné vyučovací praxe.“(1919)
„Že ano, anthroposofie je světonázor, a ten naprosto nebudeme vnášet do naší
školy.“(1919)
„Waldorfská škola není, to bych chtěl výslovně zdůraznit, světonázorovou
školou. Nejde nám o výchovu mladých anthroposofů, nýbrž jde o to použít
anthroposofii k tomu, aby byla waldorfská škola v pravém smyslu slova metodická
škola. Tou také je. Jde nám o to, abychom získali správnou výchovnou metodu díky
anthroposofii. Je to pomluva, pokud někdo říká: ve waldorfské škole se vyučuje
anthroposofie.“ (1923)
„Protože mluvím o všem stále z praktického hlediska, musím říci, že metoda
waldorfské školy je výchovná metoda a ne něco, co by do školy mělo vnášet
nějaký světonázor nebo něco sektářského.“(1924)
„Tím, že si anthroposofové myslí, že mají nejlepší pedagogiku, tím se
ještě nevtiskuje škole anthroposofický charakter.“(1924)
Waldorfské školy byly koncipované jako školy se značnou pedagogickou, právní a
hospodářskou autonomií, v nichž instance, která určuje obsah výuky, není stát,
nýbrž především učitel. Ani Steiner neměl ve waldorfské škole jinou funkci než
funkci poradce. Nic z toho, co říkal, žádnému učiteli nevnucoval, nic není ve
waldorfské škole závazné:
„Každý učitel má plnou svobodu. Vůbec nejde o to, abychom stanovovali nějaká
dogmata, nýbrž jde o to, abychom uvedli učitele do ducha anthroposofické pedagogiky a
didaktiky.“
„Ve waldorfské škole je všechno absolutně svobodné. Pedagogika je absolutně
svobodné umění. Jde stále o totéž, ale každý učitel má možnost vychovávat
podle své individuality a podle individuality svých žáků.“(1921)
V otázce, jakou roli hraje ve waldorfských školách anthroposofie, Heřt zamlčuje
mnoho výše uvedených výroků Steinera o tom, že se anthroposofie ve školách
objevovat nesmí. Tím se dopouští závažného prohřešku proti zásadám vědecké
práce. Buď se s problematikou důkladně neseznámil, a potom by se k ní neměl
vyjadřovat, nebo vědomě vypouští určité skutečnosti, které se nehodí do jeho
jednoduché interpretace, a tím pádem nezasluhuje, abychom ho brali vážně. Která z
těchto dvou možností platí, nechť posoudí profesor Heřt sám.
Pokud by anthroposofie pronikala do výuky waldorfských učitelů, jistě by na to
rodiče, kteří většinou nemají s anthroposofií nic společného, upozornili
inspekci, protože ta má povinnost dohlížet i na waldorfské školy (přinejmenším to
vím bezpečně o všech skandinávských zemích, Holandsku, Rakousku, Švýcarsku a
samozřejmě Německu). Nic takového se nikdy nekonalo.
Heřt neustále volá po objektivních pedagogických výzkumech a lituje, že žádné
neexistují. Není to pravda. Následující údaje jsou o tom, kolik absolventů
waldorfských škol se v dalším životě hlásí k anthroposofii, tudíž nakolik se
waldorfským školám daří naplňovat tento údajný cíl, který jim Heřt podsouvá:
Do německých waldorfských škol posílá své děti 20% rodičů, kteří mají blízko
k anthroposofii, Obci křesťanů nebo waldorfské pedagogice (např. waldorfští
učitelé), ovšem v pozdějším životě se k anthroposofii hlásí pouze 17%
absolventů těchto škol. To znamená, že i kdyby se anthroposofové snažili ve
waldorfských školách „vychovávat dorost pro anthroposofické myšlenky“,
prokazovali by tímto naprostou neschopnost.
Náboženskost waldorfské pedagogiky
aneb „jak obsah, tak i pedagogika waldorfských škol vycházejí
z určité, specifické náboženské ideologie“
Již jsem řekl, že anthroposofie se charakterizuje jako cesta poznání, která je
vědecká v tom smyslu, že je to cesta myšlenková, že reflektuje svá východiska,
svůj postup i metody. V žádném případě nechce být náboženstvím, nechce být
předmětem víry. Steiner byl ale přesvědčen, že anthroposofie vede také k určité
„zbožnosti“ ve smyslu úcty vůči světu a duchovním kvalitám, které se v něm
vyjadřují.
Pro waldorfské školy považoval Steiner vedle intelektuální, umělecké, praktické a
pohybové výchovy také mravně-náboženskou výchovu za důležitou, ovšem nikoliv ve
smyslu indoktrinace dětí dogmaty, nýbrž pedagogického vedení dětí k zážitku
úcty ke světu a k mravnímu jednání. Bez těchto kvalit je lidské bytí nutně
zploštěno. Pokud Heřt rozumí pod pojmem úcta ke světu a bytostem, které v něm
žijí, „ideologickou indoktrinaci“, pak prosím. Ovšem není „ideologickou
indoktrinací“ výchova dětí k ateismu a materialistickému světonázoru? Domnívám
se, že ano.
Steiner původně zamýšlel svěřit konfesní náboženskou výchovu pouze
odpovídajícím církvím a náboženským společenstvím. Tak se na první waldorfské
škole vyučovalo katolické, evangelické a židovské náboženství.
„Vyučování náboženství bude svěřeno náboženským denominacím.
Anthroposofie budeme používat jenom v metodice vyučování. Děti tedy přidělíme
podle vyznání jednotlivým učitelům náboženství.“
Pouze na výslovnou žádost rodičů-dělníků, kteří sice nepatřili k žádné
církvi, kteří ale přesto chtěli, aby jejich děti měly nekonfesijní vyučování
náboženství, zařídil Steiner anthroposofické tzv. „svobodné křesťanské
náboženské výučování“, které vyučovali jím určení učitelé-anthroposofové
a které navštěvovaly pouze děti rodičů, jež si to výslovně přáli. Ovšem s tím
Steiner na počátku waldorfské školy nepočítal, on nebyl tím, který „svobodné
křesťanské náboženské vyučování“ podnítil! Tento předmět stejně jako
konfesijní náboženská výuka do učebního plánu waldorfské školy nepatří. To
nebrání Heřtovi, aby napsal, že „přímo do učebních osnov bylo včleněno
tzv. „svobodné křesťanské vyučování náboženství“ na anthroposofické bázi,
které zajišťují učitelé delegovaní Obcí křesťanů.“ Osnovami zřejmě
myslí učební plán waldorfské školy. Když se podíváme na dva takové učební
plány, které v poslední době v Německu vyšly, nenajdeme tam o náboženském
vyučování ani zmínku. Už vůbec nemůže být řeč o tom, že by tento předmět
vyučovali „učitelé delegovaní Obcí křesťanů“. Ti si učí svou konfesijní
náboženskou výuku jako katolická, evangelická, či jiná církev.
V českých waldorfských školách se výuka náboženství řeší stejně jako na
všech ostatních státních školách.
Za velmi špatný vtip nebo spíš další Heřtovu nestydatost považuji tvrzení, že „sám
Steiner už doporučoval, aby se podstata WŠ takticky zamlčovala“. To je už
opravdu „silné kafe“. Marně si lámu hlavu nad tím, kam (na které webové
stránky) na takové nesmysly pan Heřt chodí.
Opět je tedy třeba uvést, že Heřtovy věty typu „o náboženském charakteru
wš se v západních zemích nepochybuje...“ nebo „wš jsou totiž v USA
považovány za školy náboženského charakteru...“ jsou všechno ostatní, než
pravda. Ano, například v USA jsou waldorfské školy soukromými školami, to ještě
ale zdaleka neznamená, že by to byly školy náboženské. Rozdíly mezi pojmy
„náboženská“ a „soukromá škola“ Heřt stírá a měl by si v této věci
udělat jasno. Existuje mnoho druhů soukromých škol, které s náboženstvím nemají
nic společného. V řadě zemí s progresívní školskou soustavou už zmizelo striktní
dělení mezi státními a soukromými školami, jak se vytvořilo v 19. století. Pro
západní země lze s jistotou říci, že waldorfské školy náboženský charakter
nemají. V USA mi není znám jediný soudní proces, který by označil waldorfskou
školu za školu náboženskou. Zná snad pan Heřt takový případ?
Waldorfská pedagogika a rasismus
aneb „rasistické představy jsou součástí výuky na
waldorfských školách“
V době, kdy v Jižní Africe ještě naplno vládl apartheid, to byla
poprvé waldorfská škola, která začala s integrací dětí světlé a tmavé pleti a
razila tím cestu, jež se v dalších letech ukázala nejen pro ostatní školy, ale pro
celou zemi jako jedině správná. Stejně tak waldorfské školy v Izraeli začaly s
výukou arabštiny podstatně dříve než ostatní školy. Přijímaly také arabské
učitele, což nebylo do té doby zvykem.
V těchto příkladech by bylo možno pokračovat. Proč se tedy objevují hlasy, které
mluví o „rasistických představách“ na waldorfských školách?
Jedním z důvodů může být interpretace několika výroků zakladatele waldorfské
pedagogiky. Steinerovo souborné dílo, obsahující přibližně stotisíc potištěných
stránek, zahrnuje zhruba jen z jedné desetiny Steinerovy spisy (knihy a články) a
devět desetin tvoří stenografické záznamy jeho přednášek, jejichž autenticita
není zaručená zvláště proto, že je Steiner nikdy neautorizoval. Jednotlivé výroky
ze Steinerových přednášek lze správně ohodnotit teprve tehdy, známe-li jejich
místo v celém jeho díle a hlavně také kontext, v němž stojí. Steiner se vývojem
lidstva ve svých přednáškách zabýval a vyjadřoval se samozřejmě i o lidských
rasách. Existuje několik výroků o rasách, které na dnešního člověka, pokud se
vytrhnou z kontextu, působí problematicky.
Anthroposofická společnost v Nizozemí, která byla právě kvůli těmto výrokům
Steinera veřejně kritizována, zadala nezávislé komisi rozbor celého Steinerova díla
s ohledem na právní hodnocení výroků, které se týkají ras. Komise před několika
měsíci ukončila svou činnost a došla k závěru, že Steinerovo dílo neobsahuje
žádnou rasovou nauku a neobsahuje žádné výroky s rasistickým obsahem. Steinerovo
pojetí člověka se zakládá na zásadní rovnosti všech individuí a právě tak
naprosté rovnosti všech ras. Komise ve Steinerově díle objevila 145 zmínek o rasách.
Z nich by z dnešního pohledu bylo možné 12 označit za pochybné a určitým způsobem
diskriminující.
Rasismus v dnešním chápání Steinerovi tedy skutečně podsouvat nelze. Steiner sice
nepopíral rozdíly v tělesné konstituci mezi určitými skupinami lidí (rasami),
zároveň ale poukazoval na to, jak je třeba na tyto rozdíly pohlížet: „To jsou
věci, které se týkají těla člověka. Duše a duch jsou na tom více nebo méně
nezávislé.“ Vedle toho Steiner vždy zdůrazňoval, „že pojem ras
přestane mít jakýkoliv význam, právě v dnešní době“.
Vedle těchto Steinerových výroků o rasách existuje ještě jeden problém, který se
týká speciálně holandských waldorfských škol: 4. 2. 1995 vyšel v holandském
deníku „Volkskrant“ článek s titulkem „Ve waldorfské škole mají černoši
tlusté rty a cit pro rytmus“. Jednalo se tu o citát z jednoho zeměpisného
sešitu žáka 7. třídy waldorfské školy. Byl to jen začátek vlny článků, které
se v holandském tisku objevily a které obviňovaly waldorfské školy z rasismu. Pro
ministra školství T. Netelbose to byl podnět k tomu, aby okamžitě pověřil
inspekční komisi přezkoumáním výuky na waldorfských školách. Inspekce důkladně
prověřila výuku waldorfských škol a došla k závěru, který zveřejnila v tiskovém
prohlášení, že „o rasismu na waldorfských školách nemůže být řeč.“
Pro Svaz holandských waldorfských škol to byl ale důvod k hlubší analýze této
problematiky. Došlo se k tomu, že se na holandských waldorfských školách ve výuce
zeměpisu 7. a 8. třídy objevují některé stereotypní charakteristiky jiných
národů a ras, které pocházejí z publikací jednoho z waldorfských učitelů M.
Stibbe. Tyto publikace byly v holandském hnutí waldorfských škol od poloviny 80. let
předmětem kritiky a jsou dnes z výuky již zcela odstraněny.
Důležité je, že tyto tendence v žádném případě nelze spojovat s Rudolfem
Steinerem, že něco obdobného neobsahuje ani základní publikace k učebnímu plánu
waldorfských škol, kde jsou shromážděny všechny výroky Steinera k učebnímu
plánu.
V Heřtově referátu se problém rasismu objevuje dvojím způsobem: jednak se týká
anthroposofie, za druhé waldorfských škol:
Věta, že se v anthroposofii „často objevují i rasistické prvky...“ je
nepravdivá, vyvrátil ji závěr nezávislé holandské komise. V celém Steinerově
díle existuje pouze 12 výroků, které by bylo možné z dnešního hlediska považovat
za rasově diskriminující. Tento výsledek je naprosto nicotný s ohledem na 360
tlustých svazků Steinerova díla. Jak by asi dopadli významní současníci Steinera,
kdyby došlo k tak detailní analýze jejich díla? (Pomysleme jen na to, jak se na
základě tragických zkušeností 20. století změnila citlivost ohledně rasově
diskriminujících výroků.) Dále také není pravda, že by anthroposofie obsahovala „teorii
o rasách a jejich různé mentální úrovni“. I kdyby si pan Heřt dal tu práci
a opravdu hledal, nic takového by ve Steinerově díle neobjevil. (Právě tuto práci si
v minulém roce dala nezávislá komise právníků a historiků. Nic takového nenašla.)
Snadno se potom odhalí Heřtovy věty jako např. „Kristus... přišel pomoci
lidské rase...“ a „z původních Semitů byli ti nejnadanější
selektováni a vznikla bílá rasa...“ jako snaha vyvolat dojem, že se to u
Steinera slovem rasa jen hemží. Heřtovi nevadí, že Steiner nic takového neříká.
Na adresu waldorfských škol si Heřt dovoluje tvrdit, že se zde ve výuce „často
objevují rasistické prvky“. To už nelze nazvat jinak, než do nebe volající
nehoráznost. Pravdou je, že jednotliví učitelé holandských
waldorfských škol se dopustili „stereotypních charakteristik“ jiných
národů a ras, které jistě nebyly na místě a které oprávněně zasluhovaly kritiku.
To ovšem nevypovídá nic o waldorfských školách jako celku, což jsem již výše
rozvedl. Způsobem, jak to Heřt argumentuje, se waldorfským školám může podsunout
cokoliv. Pokud by někdo o waldorfských školách na anti-waldorfskou webovou stránku
napsal, že jejich učitelé jedí děti, pak by tomu Heřt určitě věřil, protože by
to považoval za kritický názor.
Nařčení z rasismu je ještě mnohem těžší než nařčení z toho, že waldorfská
škola nerozvíjí kritické myšlení. Pokud by něco takového byla pravda, muselo by to
pro waldorfské školy mít právní následky. Pokud by něco takového pravda nebyla,
muselo by mít toto nařčení právní následky pro toho, kdo je jeho původcem. Jde tu
o nejtěžší pokus o politickou a společenskou diskvalifikaci waldorfských škol.
Pokud by měl Heřt pravdu, pak by rodiče nesměli posílat své děti do těchto škol a
ministerstvo by nesmělo waldorfské školy tolerovat. A co se bude dít v případě, že
pan profesor Heřt pravdu nemá? Jaké následky z toho ponese?
Obecné námitky proti waldorfským školám
aneb jak „se opomíjí kritické myšlení, zodpovídání
otázek, hledání kauzality a výchova k vědeckému myšlení“
Je toho velmi mnoho, co Heřt waldorfským školám předhazuje,
většinou jde ale o takové námitky, kterými se můžeme dobře pobavit (např.
nedemokratická výchova dětí, strnulost pedagogiky, uniformita výchovy, pozdní výuka
čtení, rytmicita ve výchově). Tyto námitky nestojí vůbec za pozornost a mají
stejně mizivou odbornou úroveň jako naprostá většina ostatních námitek Heřtova
pamfletu. Chtěl bych se nyní soustředit na jeden aspekt Heřtovy kritiky, který je
sice stejně tak málo věcný jako ty ostatní, jenž ale úzce souvisí s celkovou
Heřtovou interpretací anthroposofie a waldorfské pedagogiky.
„Základní idea R. Steinera, vést děti k intuitivnímu, nikoli logickému,
kritickému uvažování...“, tvrdí Heřt. Kde Heřt tuto „základní ideu
Steinera“ vzal, zůstává záhadou, není totiž obsažena v žádné z jeho
pedagogických přednášek. Zřejmě má Heřt tajné (okultní) prameny poznání, a pak
by to měl přiznat, anebo opět fabuluje. Je to podivná metoda dokazování: vymyslím
si něco o Steinerovi a jeho pedagogice, a pak to zkritizuji a zesměšním.
Waldorfské školy se snaží ve svých žácích vychovávat samostatně myslící,
světu otevřené, aktivní osobnosti, které dokáží reflektovat a samostatně posoudit
názorovou pluralitu dnešní doby, které se v ní samostatně zorientují. Děti ve
waldorfských školách nesmějí být indoktrinovány ani anthroposofií, ale ani
státními ideologiemi. Jde o to, nenutit dítě přijímat dříve, než k tomu dozraje,
úsudky a „vědomosti“, kterým nerozumí. To je velký hřích tradiční školy.
Modelové představy redukcionistické vědy by neměly příliš brzy zabránit
nezaujatému „fenomenologickému“ vnímání a posuzování skutečnosti:
„Naším úkolem není předávat vyrůstající generaci naše přesvědčení.
Měli bychom ji přivést k tomu, aby si tvořila vlastní úsudky a používala své
vlastní chápání. Měla by se naučit dívat se do světa otevřenýma očima. Zda
pochybujeme nebo nepochybujeme o našem přesvědčení: o to nejde. Naše přesvědčení
platí jen pro nás. Sdělujeme je mládeži, abychom jí řekli: takto vidíme svět my,
podívejte se, jak se jeví vám. Měli bychom probouzet schopnosti, ne předávat naše
přesvědčení. Neměla by věřit našim „pravdám“, nýbrž naší osobnosti.
Mládež by měla zpozorovat, že sami hledáme. A měli bychom je také přivést na
cestu hledajících.“
Za pozornost stojí i Heřtovy myšlenky k evaluaci výsledků pedagogické práce
waldorfských škol. Všimněme si způsobu Heřtovy argumentace a jeho myšlenkového
postupu: Heřt vychází z toho, že rozhodující by mělo být objektivní hodnocení
znalostí, to prý ale není ve větší míře k dispozici. Podle Heřtových výzkumů
existují pouze ojedinělé zprávy v kritické literatuře a podle nich podávají
waldorfští žáci horší výkony, což prý přiznávají i zastánci waldorfské
pedagogiky. U nás Heřt zná jedinou studii, která údajně dosvědčuje, že schopnost
logického a kritického myšlení je zřetelně horší. Pak znovu zopakuje, že
dostatečné doklady o výkonech waldorfských žáků nejsou k dispozici a tím si
opatrně připravuje půdu pro další věty. Tvrdí, že zastánci waldorfské pedagogiky
se opírají o nepodložená tvrzení, že waldorfští žáci jsou v životě
úspěšnější, a pro jistotu dodává, že i kdyby prý náhodou nechyběly důkazy o
úspěšnosti, neměly by žádnou hodnotu, protože waldorfští žáci nejsou
reprezentativním vzorkem populace. A vůbec, uzavírá svou argumentaci Heřt: na
waldorfské školy posílá své děti společenská elita a na životní úspěch dětí
těchto rodin nemá škola vliv.
Heřtův styl vyvolává mnoho otázek. Vynechme, že se soustřeďuje pouze na
ověřování znalostí, přestože je dnes tato část evaluace, zaměřená pouze na
kognitivní a ještě spíše na memorativní schopnosti, pokud zůstává bez zachycení
jiných parametrů úspěšnosti práce školy, pod palbou pedagogické kritiky.
Paradoxně ovšem o několik řádek dál dochází k tvrzení, že právě v
memorativních disciplínách byly děti z waldorfských škol srovnatelné. Exaktní
zhodnocení sice podle Heřta není k dispozici, ale to mu nebrání, aby přesvědčoval,
že kritici a dokonce i zastánci vědí, že výsledky zkoušek jsou na waldorfských
školách horší. Čtenář se musí ptát, odkud že to mohou vědět, když neexistují
objektivní zhodnocení. Nejdřív uvede, že waldorfská škola ruinuje intelektuální
schopnosti dětí a zavádí je „k intuitivnímu, nikoli logickému, kritickému
uvažování“, hned nato ale přiznává, že do waldorfských škol posílá své
děti společenská elita. Tato společenská elita by si tímto způsobem musela
zákonitě kopat hrob. Pokud by tomu ale bylo tak, že waldorfská škola na děti beztak
nemá vliv, že úspěch dětí způsobuje rodina, proč se Heřt waldorfských škol tak
obává?
Zmiňuje také dále jakési zastánce waldorfské pedagogiky (marně se ptáme, koho
Heřt považuje za tyto zastánce), kteří jsou přesvědčeni, že waldorfští žáci
jsou úspěšnější v životě. Objektivní důkazy prý opět chybějí a i kdyby
nechyběly, tak nikdy nebude vzorek waldorfských žáků statisticky reprezentativní.
To, jinými slovy znamená, že objektivní metody hodnocení, po kterých na začátku
tak volal, nejsou možné. Opět dost nesmyslná argumentace, v níž přání je otcem
myšlenky.
Objektivní výzkumy, které dokládají, že jsou waldorfští žáci v životě
úspěšní (nikoliv úspěšnější) totiž nechybějí. Tak například jsou v Německu
známy výsledky jednotně zadávaných a tím pádem „objektivních“
státních maturitních zkoušek:
Druh zkoušky (1994) | Absolventi všech státních a soukromých škol v SRN | Absolventi Svobodných waldorfských škol v SRN | ||
počet žáků | procentuální vyjádření (%) | počet žáků | procentuální vyjádření (%) | |
bez ukončení hlavní školy (ohne Haupt-schulabschluss) | 74048 | 9,1 | 96 | 2,9 |
s ukončením hlavní školy (mit Haupt-schulabschluss) | 221984 | 27,1 | 392 | 11,9 |
s ukončením reálné školy (mit Realschul-abschluss) | 324156 | 39,6 | 1053 | 32,0 |
s ukončením pro odborné vysoké školy (mit Fachhoch-schulreife) | 6263 | 0,8 | 188 | 5,7 |
s maturitou (mit Abitur) | 191581 | 23,4 | 1562 | 47,5 |
celkem | 818032 | 100,0 | 3291 | 100,0 |
(Údaje jsou z roku 1994.)
Zřetelně je z těchto statistických dat vidět, že waldorfské školy dosahují v
intelektuálně náročných zkouškách lepších výsledků než ostatní školy. Heřt
by zřejmě řekl, že úspěch ve zkouškách nemá se školou vůbec nic společného
nebo by tyto údaje považoval za neobjektivní, protože vypovídají v jasný prospěch
waldorfských škol.
Existují také např. data o tom, jaká část waldorfských žáků pokračuje po
absolvování waldorfské školy ve vysokoškolském nebo univerzitním vzdělání:
Německo 1982 (35%)
Dánsko 1992 (24,5%)
Švédsko 1995 - odborné vysoké školy a univerzity - (47%)
Norsko 1994 - odborné vysoké školy a univerzity - (60,8%)
Absolventi waldorfských škol podle těchto údajů ani trochu nezaostávají za
průměrem své země.
Absolventi waldorfských škol byli také dotazováni, jaké mají na waldorfskou školu
vzpomínku. U následujících tří vět volili waldorfští žáci jednu z
následujících pěti možností:
zcela správně | z velké čá-sti správně | ano a ne | z velké části špatně | zcela špatně | |
Mám dobré vzpo-mínky na waldorfskou školu | 58 | 18 | 18 | 3 | 3 |
Waldorfská škola je nejlepší | 25 | 24 | 31 | 12 | 8 |
Waldorfská pedago-gika neodpovídá moderní době | 2 | 5 | 17 | 19 | 57 |
(Německo, 1982, údaje v %.)
V Německu, kde je waldorfských škol nejvíc, existuje velmi rozsáhlá studie, která
byla dotována spolkovou vládou (Gessler 1987). Také tato studie potvrzuje nejen dobré
studijní úspěchy waldorfských žáků, nýbrž i spokojenost žáků s tím, co jim
waldorfská škola dala. Takových výzkumů by bylo ale jistě užitečné mít ještě
více a nezbývá jen doufat, že jich v budoucnu bude přibývat.
Heřt servíruje všechna svá tvrzení bez jediného odkazu na odbornou pedagogickou
literaturu, bez jediné citace zdroje svých informací. Je to příklad kritického a
věcného postoje? Je to evidentní příklad práce s neověřenými domněnkami.
Především na tomto místě ale opět odhaluje pravý záměr své argumentace: přání
waldorfské školy a jejich pedagogiku naprosto diskvalifikovat jako neschopnou, bludnou a
zhoubnou.
Jiří Heřt o waldorfských školách
aneb „sebevražedná odvaha“ a „produkt bujné fantazie“
Mám-li shrnout výsledek mé kritiky přednášky MUDr. Heřta o
waldorfském školství, musím zopakovat slova, která jsem musel vyřknout hned v
diskusi, která na přednášku navazovala: „Heřtův referát není nic jiného
než změť nesmyslů, které se při důkladnější analýze rozpadnou v nic.“
Heřt zásadně nečerpá z primární literatury, což je v tomto případě hlavně
Steinerovo dílo, a přesto, že neudává přesné zdroje svých informací a
znemožňuje tím možnost je přezkoumat, je jasné, že čerpá pouze z materiálů
přímých nepřátel waldorfských škol, jejichž argumentace nemá s věcností nic
společného a jejichž cílem je waldorfské školy jednoduše zničit. Tendenčnost
svého postupu brání hned v úvodu slovy: „Dokladování každého mého tvrzení
nepokládám za účelné, protože proti každému lze položit tvrzení opačné...“
(!?). Tady skutečně pan Heřt pověsil racionalitu na hřebík, když sám přiznává,
že lze každý jeho výrok zpochybnit! Jakou mají potom jeho výroky hodnotu? Právě u
tématu tak náročného, jakým je Steinerovo dílo včetně waldorfské pedagogiky, je
přece nutná důkladná kritika pramenů. Pokládám za úkol vědeckého racionálního
přístupu, jednotlivá tvrzení důkladně zvažovat a ověřovat, stavět do kontextu a
srovnávat. Tím se profesor Heřt neobtěžuje, zná waldorfské školství pouze z
nepřátelských webových stránek internetu a sám nekriticky přejímá to a pouze to,
co se mu hodí „do krámu“. Fakta, která mu neladí, hází přes palubu.
Kdyby skutečně čerpal z údajů v encyklopediích, jak píše, znal by např. to, co o
Steinerovi píše poslední vydání německého „Brockhausu“ nebo anglická
„Encyklopaedia Britanica“. Tam totiž nenajde ani slovo o anthroposofii jako „směsici“,
ani slovo o Steinerovi jako „chorobné, patologické osobnosti“. Proč Heřt
nezalistoval např. známým mnohosvazkovým dílem „Enzyklopädie
Erziehungswissenschaft“ a nenašel tady heslo „Waldorfpädagogik“ nebo americkou
příručkou „Handbook on contemporary Education“ s heslem „Rudolph Steiner
Education“? Rudolfu Steinerovi byla věnovaná jedna kapitola v standartním díle
pedagogické vědy „Klassiker der Pädagogik“ (Klasikové pedagogiky)! Ani zde
nenajdete nic, co by se jen zdálky podobalo Heřtově podání waldorfských škol.
Považuje snad Heřt i tyto práce za tendenční? Heřtovy myšlenky nejvíc
připomínají hesla socialistických encyklopedií a celkový styl jeho referátu
nepříjemně evokuje dobu, kdy celé společnosti vládl ten jeden jediný správný „materialistický,
vědecký způsob poznávání“ světa.
Heřt v celé své přednášce plně cituje jedinou knihu - M. a G. Grandt: „Waldorf-Connection“
(1998, Aschaffenburg) jako kritickou monografii o waldorfských školách a prozrazuje
nám tím zároveň, co je podle něj „kritický přístup“. Guido a Michael Grandt
jsou totiž bratři, jejichž předcházející kniha s názvem „Schwarzbuch
Anthroposophie“, která se svým stylem blíží stylu pana Heřta, musela být úplně
stažena z německého knižního trhu, protože obsahovala „právně neudržitelné
výroky a nepravdivá tvrzení“ o Rudolfu Steinerovi a waldorfských školách.
Nakladatelství se rozhodlo vést kvůli knize právní spor, ale prohrálo. Věru se zde
pan profesor Heřt neocitá v příliš dobré společnosti.
Je to neslýchané, že si tímto způsobem dovolí postupovat vědecký pracovník,
který navíc ještě předsedá sdružení, jež chce pečovat o kritické myšlení,
vědecké metody a informovanost. Musím říci, že to vrhá velmi špatné světlo na
tento spolek, který má ve svém středu jistě také lidi vážené a vzdělané. Snad
si už příště „Sisyfos“ neudělá takovou ostudu.
Tomáš Zdražil
učitel ZŠ waldorfské v Semilech