-  ČRoz3-Vltava, 29. ledna 1998, 9.00 
        
Naše téma: Věda proti pavědám 
        RNDr.Jiří Grygar vs. prof. Zdeněk Neubauer(1) (přepis
        dr.S.Libovický, zasláno dr. J. Grygarem CSc.) 
        XXX Hlasatelka  
        Dámy a pánové, je krátce po 9. hodině a to znamená, že nastal
        čas pro pravidelné téma. Od začátku týdne jsme slibovali k tématu Věda proti
        pavědám setkání dvou vědců s poněkud rozdílným pohledem na tento spor. A jde tu
        vůbec o boj v jedné aréně? Odpověď i na tuto otázku hledáme v našem cyklu, ke
        kterému jsme vybídli zástupce vědy i alternativních disciplín. K dnešnímu
        uvažování pozvala autorka Helena Tyburcová dr. Marii Svobodovou, prof. Zdeňka
        Neubauera a dr. Jiřího Grygara. ----------  
        V odpolední repríze hlasatelka ohlásila pořad takto: Sledujete
        odpolední studio Vltava. Programový cyklus naše téma uvádíme tento týden pod
        názvem Hledání na konci tisíciletí aneb Věda kontra pavědy. V repríze z
        dopoledního vysílání uslyšíte 4. část, v níž autorka pořady Helena Tyburcová
        pozvala astroložku dr. Marii Svobodovou, astronoma dr. Jiřího Grygara a prof. Zdeňka
        Neubauera. Pěkný poslech.  
        Znělka  
        XXX Redaktorka H. Tyburcová Znovu se setkáváme u tématu Věda kontra
        nevědy. Takový slovo český jazyk nezná, ale zdá se mi slušnější než slovo
        pavěda. Snad budete souhlasit, že astrologie je nejvíce spornou disciplínou uprostřed
        těchto dvou světů. Co do vyrovnání sil nechám promluvit před dvěma muži-vědci
        ženu-astroložku Mášu Svobodovou. Odhlížím od nedůvěryhodných horoskopů kdekoho,
        kdo exhibuje a staví na odiv astrologii jako něco, co lidi láká. Dr. Marie Svobodová
        je vzděláním sociolog. Mimo jiné se věnovala léta tělesně postiženým, má
        zkušenosti s jógou, která je dnes konečně i u nás uznávanou léčebnou metodou.
        Znalost astrologie je u ní vysoko nad předchozím vzděláním a osobně lidskou
        zkušeností.  
        SSS Astrologie je oblast poznání. Já nechci říkat věda, protože
        nesplňuje parametry současných vědeckých požadavků, ale každopádně je to oblast
        poznání, která je stará tisíce let. My známe Chetitský horoskop. Takových
        poznatků není zase tak mnoho v oblastech vědy třeba. To, co přetrvalo tisíciletí,
        ta tradice, to opakování v lidských životech, může sloužit jako vědecké
        kritérium.  
        XXX Redaktorka H. Tyburcová Dalo by se co nejkratším způsobem
        říci, co může, co dokáže a co umí astrologie?  
        SSS Astrologie umí říct základní charakteristiku osobnosti. Má tu
        schopnost vystihnout základní dění v životě, který už máme za sebou a je schopna
        mluvit i o tom, co bude. A tam jsou ale takové úrovně -- abychom si neříkali, že je
        všechno determinovaný, že všechno přesně stanovený. Záleží na nás! jak žijem a
        jak ty situace, které jsou nám dány, využijem, jestli uděláme něco špatného, tak
        se posuneme do horších důsledků. Jestli to využijem k lepšímu a zvedáme jakoby tu
        úroveň našeho života k lepšímu, tak i ty situace, který jsou nám dány, my pak
        využijem jinak. Čili nelze! přesně! říct! stane se vám to a to a budou z toho
        takové! a takovéhle důsledky. To je ta svobodná vůle člověka.  
        XXX Redaktorka H. Tyburcová Laik by vám řekl ale, jestli to není
        částečně alibi, že trošku si ta astrologie ty zadní vrátka nechává.  
        SSS Já si myslím, že lidský život nejde naplánovat přesně do
        detailu. I když podle astrologie můžete třeba určit, že v úterý odpoledne ve 4
        hodiny na Václaváku vám někdo ukradne zelenou kabelku.  
        XXX Redaktorka H. Tyburcová (není zřetelné, zda i následující
        větu snad nepronesla astroložka) Až do takovýchhle detailů se může podle astrologie
        jít.  
        SSS To, proč je to pro člověka důležitý, to okradení, aby on se
        něco naučil. To je význam života. A to ta astrologie vidí, jakej význam, kudy ten
        člověk má jít, jak se má rozvíjet, na co má, na co nemá. A na to si myslím, že
        ta astrologie je, aby pomohla člověku poznat sama sebe a pomohla i vstoupit do takových
        hlubších rovin toho sebepoznání a sebeutváření. U astrologie je velmi důležité
        si uvědomit, co člověk říká, protože tím vlastně ovlivňuje.  
        XXX Redaktorka H. Tyburcová Co se týče horoskopů, asi nejvíc kvůli
        takové té přitažlivosti k tajuplnostem jsou osočovány ženy. Dokonce jsem slyšela
        od jednoho vědce takovou výtku, že ženy-redaktorky nejraději naslouchají
        astrologům, biotronikům, psychotronikům, homeopatům. Prostě pejorativně to bylo
        naznačeno, že všechny ty tzv. nevědy jsou ty, kterým ženy velmi rády naslouchají.
        Je to teda tak, podle vás?  
        SSS Ano. Já jsem taky žena -- che -- a můžu vám říct, že jsem
        sváděla už mnoho diskusí s muži včetně mého muže, který je vědecký pracovník
        a samozřejmě jsme si vyjasňovali v čem ta astrologie je platná a v čem není. A on
        to sám vidí, jak -- jak se to ověřuje u mnoha případů. Ale ženy jsou mnohem
        intuitivnější. Ženy vnímají situaci, do který s dostávají, ale i svět kolem nás
        jinak než muži. Muži jsou mnohem racionálnější. Čili potřebují tu logiku, to
        rozumové vysvětlení. Ženy skutečně mají tu vnímavost -- zaplať Pán Bůh, že ji
        mají, protože když se starají o děti, tak potřebují být vnímavější, aby
        slyšeli jejich potřeby a jejich citový projevy a samy to v tom citu uměly taky dát. A
        přesto, co cítí, vnímají i toho astrologa pole mýho názoru, jestli je to pravda,
        jestli to sedí, to co jim říká, nebo ne.  
        XXX Redaktorka H. Tyburcová Prostřednictvím vědeckých poznání je
        nám předkládána jakási skutečnost. Jaká je podle vás skutečnost podle astrologa.  
        SSS Věda vlastně vyšla z fyziky, z matematiky. To znamená, že bere
        v úvahu, že všechno se dá spočítat, exaktně ověřit. A to můžem ale jedině,
        když se to přesně opakuje. U astrologie nemůžete brát nic, co se přesně opakuje,
        ale spočítá se tam přesný moment narození, situace, která je právě v té
        sluneční soustavě, kde jsou které planety postavené. A potom, když se zabýváte
        tím dalším děním v životě -- říká se tomu transity a probíhají dál planety --
        ve vztahu k tomu, jak byl ten stav při momentu narození, tak právě tím porovnáním
        té situace můžete potom říci, co se tomu člověku bude v té současnosti
        odehrávat.  
        XXX Redaktorka H. Tyburcová Čili vy vlastně jakoby odečítáte
        situaci té planetární soustavy, aplikujete to do toho dění na Zemi.  
        SSS Věda patří jenom do určité oblasti, třeba té fyziky, kde
        opravdu můžeme vypovídat o tom, co ta věda chce, o jakémsi objektivním opakování o
        zákonitostech, které vycházejí jenom z toho přesného požadavku, který ta věda na
        to má. Ale tady jsou ještě jakoby jiné zákonitosti. Třeba v lidském životě se
        objevují určité zákonitosti a na to ale nemůžem napasovat parametry fyziky. To jsou
        jiné parametry a těžko je objevuje i psychologie, která například se snaží
        vyhovět pořád tomu opakování, té opakovatelnosti, exaktnosti, a vlastně jí to
        dělá obtíž v tom proniknout do zákonitostí života člověka.  
        XXX Redaktorka H. Tyburcová Proč myslíte, že vědci jsou tak
        neochotní přijímat jakoukoliv alternativu?  
        SSS Jednak proto, že kdyby například astronom se zabýval
        astrologií, což takoví jsou, ale nedaj to najevo na veřejnosti, protože by se
        zdiskreditovali, protože astrologie sice je matkou astronomie, ale ta astronomie se
        posunula dál. Teď už přece se zabýváme jinými věcmi. Ale jestliže tady nahlédnu
        něco, co má ještě jiné dimenze -- já nevím, proč se za to stydět? Já se
        domníván, že to je důsledek toho materialistického přístupu, který jsem zažili za
        poslední léta. To nás natolik ovlivnilo, že všichni se snaží teďko exaktně
        uvažovat, ale vidíme to v běžným životě. Žijete ten život úplně normálním
        způsobem. Tam věda tam má svou část. Má nám co říct, může nás poučit o
        věcech, které jsou důležité, ale nepasuje do všeho, co žijeme. 
       
      - ********************************************************
XXX Redaktorka
        H. Tyburcová  
        Oč tu vlastně jde? Co se to odehrává ve světě -- nevím jestli
        říci kolem vědy v souvislosti s nazíráním světa nebo obráceně. Slovo mají prof.
        Zdeněk Neubauer -- nejen mezi studenty uznávaný biolog a filosof -- a snad
        nejznámější představitel vědy astrofyzik dr. Jiří Grygar.  
        XXX Prof. Z. Neubauer: Domnívám se, že toto něco je celosvětová
        ztráta prestiže vědy u laiků ve společnosti. Prestiže, které se těšila po celá
        staletí jako jediný, výlučný nebo přinejmenším prvotní zdroj pravdy,
        spolehlivého poznání, informace o povaze světa, nás, života a všeho toho, co lid
        zajímalo od nepaměti.  
        XXX Redaktorka H. Tyburcová: Z vašeho pohledu, pane doktore Grygare
        jde i o co?  
        XXX RNDr. J. Grygar: Mně připadá, že přírodní věda se rozvíjí
        harmonicky už několik století a že vlastně nějaká speciální situace v této
        chvíli nenastala. To, co nastalo speciálně, je, že existuje jakási deziluze
        veřejnosti, protože od vědy něco očekávala, co se zřejmě nesplnilo, a z toho
        vyvozuje jakési názory o tom, že věda se přežila, a že by ten vědecký způsob
        nazírání měl být nahrazen něčím jiným. A v tom je, myslím, asi ten problém.
        Proč se to stalo a co si o tom vědci myslí. Věda je to, co používá vědeckou
        metodu, která vznikla historickým způsobem. Všechno ostatní, co se tváří jako
        věda, co si vypůjčuje -- řekl bych -- vědeckou terminologii, ale nepoužívá
        vědecké metody, je pavěda nebo pseudověda. Já bych ty termíny nerozlišoval. Pokud
        jde o totalitní společnost, tam je to samozřejmě jiné, tam -- jak jsem si sami
        vyzkoušeli -- bohužel -- na vlastní zkušenosti, existovala oficiální věda, která
        byla povolená a dokonce hýčkána, a pak byla neoficiální věda, která byla ve
        skutečnosti daleko lepší než ta oficiální, ale která byla pronásledována. A pak
        se ještě hovořilo o tzv. buržoazních pavědách, a to už byl takový ten typický
        způsob new-speaku, tedy novořeči, který vlastně do toho jednoho pytle dával věci,
        jako je kybernetika nebo teorie relativity nebo kvantová fyzika a podobně. Čili to bylo
        naprosté zmatení pojmů a bohužel my z toho ještě stále nejsme schopni jaksi úplně
        vybřednout. Nicméně to by nás vlastně nemělo příliš vzrušovat. TO, co je
        důležité, je, že žijeme ve svobodné společnosti. Existuje věda, která se řídí
        vědeckou metodou a pak něco, co předstírá vědu, ale vědeckou metodou se neřídí a
        tím se dostává na úroveň pavědy. Čili může se to stát i -- řekl bych --
        odborníkovi. Může se stát -- znám takové případy --, že je to třeba renomovaný
        fyzik, který si vybudoval svou dráhu na tom, že používal vědecké metody a dosáhl
        vědeckých výsledků a v určitém okamžiku svého života z nejrůznějších
        důvodů, které mohou být velmi osobní prostě najednou tu vědeckou metodu začal
        opouštět. Třeba se mu nedařilo dokázat to, co si přál, pomocí vědecké metody --
        tak to začne dokazovat tím iracionálním způsobem -- a v tu chvíli se stává i on
        pavědcem přesto, že má formálně vědecké vzdělání.  
        XXX Prof. Z. Neubauer: Pojmově souhlasím. Kdybych to měl jenom to, co
        jste řekl, komentovat, tak mi tam překvapila jedna věc. Jakmile opustí věd-věckou
        metodu, eo ipso dostává se do iracionality. Tedy iracionální je každé konání,
        přemýšlení a chování, které se neřídí vědeckou metodou, pane doktore?  
        XXX RNDr. J. Grygar: Ne, ne, takhle jsem to nemyslel. To je samozřejmě
        myšleno jenom v tom smyslu, že ve vědecké metodě se používá racionálních
        postupů. Když je opustím, tak se stávám iracionální.  
        XXX Prof. Z. Neubauer: Přesně tak. Čili vypadalo by to, že jsme se
        báječně shodli a proč jsme se tady vůbec setkali? Takže ten kámen úrazu bude
        patrně zakopán jinde. Bude to souviset s tím, co to je vědecká metoda, a jestli
        existuje jedna jediná. Co je to racionalita, a je-li to něco monolitního a priori
        daného, určeného, deklarovaného -- (chachacha) ať už oficielně de jure nebo
        oficielně de facto. A tam asi bude ta nesou-- důvod vzpou-- ne?  
        XXX RNDr. J. Grygar: Ano, já si myslím, že přesně v tom to je,
        protože vědecká metoda přirozeně není jedna, ta vědecká metoda má velice mnoho
        výhonků, ale všechny patří pod ten hlavní -- řekl bych -- deštník. A jakmile se z
        toho obalu toho deštníku dostaneme pryč, tak tam začíná ten problém, protože
        každý z nás má asi jinou představu o tom, kam až ten deštník sahá.  
        XXX Prof. Z. Neubauer: Musí být ten deštník jenom jeden? Musí ta
        věda vytvářet jednotný obraz světa, bezrozporný světový názor, vecpat všechno do
        rámce jediného popisu a jediného pohledu?  
        XXX RNDr. J. Grygar: Tak to je asi otázka, jak to vypadá v které
        přírodní vědě. Pokud jdeme -- protože nemohu mluvit o jiné zkušenosti, tak mohu
        mluvit o své zkušenosti fyzikální. Tak tam mně připadá, že zejména v tomto
        století existuje jednotný popis svět, který je dán dvěma základními fyzikálními
        teoriemi a v rámci těchto teorií jsme zatím schopni mnoho věcí vysvětlit a mnoho
        věcí nám samozřejmě zůstává dosud nejasných. Ale zatím pokusy vyjít za hranice
        těchto dvou základních teorií nebyly úspěšné, spíše naopak vedly ke slepým
        uličkám a možná, že bych měl připomenout, že -- (cheche) to je vlastně taková
        téměř cimrmanovština -- že musíme velmi rychle couvat ze slepých uliček. V tom je
        vlastně úkol vědy.  
        XXX Prof. Z. Neubauer: Vy jste použil fyziku jako příklad. Fyzikou
        mohu myslet buď silozpyt -- to je staré české slovo pro fyziku -- a nebo tvářit se
        naivně a chápat to v tradičním slova smyslu -- a tím míním různé nauky o fýsis
        -- přírodě, přirozenosti. Ten deštník, o kterém mluvíte, jest deštníkem na
        určitém pojetí fýsis -- přirozenosti. To jest tím objektivním -- rozumí se
        tradičně -- do geometrického prostoru promítnutým, ale tím se nauka o přírodě a
        přirozenosti nevyčerpává, týká se jenom jednoho typu přirozenosti, to jest toho
        časoprostorového výskytu, a například biologie tímto zúžením -- nauka o životě
        -- tímto zúžením trpí díky tomu primátu nebo vzoru nebo v rámci té fyziky se
        vlastně ještě vědou o životě, která zkoumá jinou přirozenost -- to jest
        přirozenost živou, nikoli výskytovou vlastně -- možno říct -- dosud nestala.  
        XXX RNDr. J. Grygar: Kdybych se tedy zamyslel nad biologií, tak z mého
        pohledu je to tak, že biologie dosahuje dneska fantastických úspěchů -- myslím
        vědeckých -- a dosahuje v té chvíli, kdy se pod ten deštník vejde. Biologie má
        problémy ve chvíli, kdy pod tím deštníkem není a kdy skutečně z něho jaksi
        vystrkuje růžky ven, což je asi legitimní, to já rozhodně bych nechtěl omezovat,
        ale prostě, když se podíváme, co dneska hýbe biologií, tak je to molekulární
        biologie, je to genetika. Tak tam všechny ty výsledky, které byly dosaženy a které
        skutečně už významně zasahují do našeho života laického, tak ty byly dosaženy
        přesně tou stejnou vědeckou metodou, která se používá ve fyzice.  
        XXX Prof. Z. Neubauer: Jako biolog musím konstatovat, že se to, o čem
        mluvíte, se všemi těmi úspěchy a dopady, je jenom obrovský výkon redukce živého
        na neživé, ááááá přirozeného na formální a tomu životu -- ééé -- se velice
        vzdálila a přispěla velmi moc k zapomenutí celé té oblasti biologie minulého
        století, která dnes už je tak zasutá a cizí jako když zmizela před očima
        conquistadorů kultura Inků nebo Mayů. Mám pocit, že to, o čem mluvíte -- jako
        biolog nepovažuji to, co máte na mysli za biologii. Abych mohl mluvit o homeopatii a
        astrologii -- na to se necítím odborníkem, protože zejména na rozdíl od pana kolegy
        nejsem ani homeopat ani astrolog ááááá jako biolog -- ééé -- dokonce molekulární
        biolog -- abych plně splnil tady ten -- objektivní věc, která kritéria vejít se do
        deštníku -- bych asi těžko mohl k těmto oblastem něco říct. Ale kromě toho jsem
        se hodně zabýval také epistemologií, což je -- dejme tomu -- filosofie vědy nebo
        nauka o vědeckém poznání. A to, co mě opakovaně zaráží, je jaksi z jakého
        důvodu, z jakého racia, z jakého tedy -- v rámci jaké racionality může věda --
        objektivní věda o chování a složení jaksi těles se vyskytujících se v
        geometrickém prostoru -- činit výpovědi velmi často zcela bohorovné -- prakticky
        vždy neinformované óóóó naukách, disciplínách v oblastech zkušeností, které
        vůbec nespadají do jejich oboru jejího zájmu, chcete-li do jejich deštníku.  
        XXX RNDr. J. Grygar: Takže já bych se vyjádřil nejprve k té
        astrologii. Samozřejmě jako pan profesor Neubauer ani já nejsem astrolog -- a také
        bych to nikdy nechtěl dělat --, mohu ale z venčí posoudit to, co astrologové sami
        vypovídají, to znamená to, co říkají, to co píší. A tam je zcela jasné, že oni
        tvrdí, že jsou schopni na základě nějakého studia rozložení určitých objektů
        nebeských po obloze předvídat lidský osud nebo stanovit vlastnosti člověka. To si
        myslím, že se zcela spolehlivě podařilo dokázat, že není pravda, a z vědeckého
        hlediska je to nesmysl proto, protože naprosto nahodilé souvislosti kladou jako ty
        hlavní a naprosto podstatné souvislosti zanedbávají. Čili to je přesně to opačné
        než jak postupuje vědecká metoda. Ve vědecké metodě také zanedbáváme souvislosti,
        protože nejsme schopni postihnout všechny souvislosti mezi všemi jevy, ale vybíráme
        si ty důležité a v tom je to umění -- řekl bych -- dělat vědu, a potlačujeme ty
        méně důležité, a tím dospíváme aspoň k dílčím správným závěrům.. Čili to
        je naprosto zásadní metodologický spor mezi astrologií a přírodní vědou. Pokud jde
        o tu homeopatii, tam bych chtěl upozornit především na několik praktických
        záležitostí. Za 1. Homeopatické léky nejsou testovány způsobem, kterým jsou
        testovány léky alopatické, které tedy ty, které se používají v klasické
        medicíně, to znamená, že nejsou testovány preklinicky ani klinicky na specifické
        účinky. Jejich testy se týkají pouze neškodnosti, a to je daleko lehčí test --
        řekl bych -- a za 2. žádné renomované vědecké časopisy nikdy neotiskly články,
        ve kterých by bylo možné dokázat, že homeopatická metoda, léčení, vůbec vede k
        nějakým konkrétním výsledkům, jako je to možné prokázat pro klasickou medicínu.
        Čili já si myslím, že z tohoto hlediska je to rovněž pavěda.  
        XXX Prof. Z. Neubauer: Nemůžeme jít do podrobností, ale tak jaksi
        jste charakterizoval astrologii, tak to, co málo o ní vím -- a přece jenom vo ní vím
        tolik, jako třeba dejme tomu o kybernetice nebo astrofyzice -- tak jako to nedávalo
        žádný smysl, co jste říkal. Promiňte, pane doktore! Pokud se týče homeopatie --
        ééééééééé -- tak ten důvod, pro který tady dochází k neshodám, je proto, že
        homeopatie opravdu nevychází z molekulárně-atomárního pojetí skutečnosti. Je to
        tedy pojetí velice zvláštní a vnitřně velmi -- řečeno mírně -- jednostranné.
        Četl jsem nedávno výrok, že si někdo -- že když viděl někoho kupovat si
        homeopatický lék za 400Kč, tak si říkal -- bylo mu ho líto, protože věděl, že si
        domů donáší destilovanou vodu. Tak jsem si řekl, co by -- co by řekl výroku, když
        si někdo odnáší uhel od Zrzavého za 4.000Kč a netušil, že jaksi pouze odnáší
        asi desetinu gramu uhlíku. Je to asi stejná argumentace. Ale nechť si posluchači
        všimnou jedné věci, totiž toho trvání na renomovaných časopisech. Ta věda toho
        jednoho deštníku obsadila skutečně veřejná fóra, která je -- která je ochotna
        uznávat, a pokud něco nedostane -- ééé -- nihil obstat -- tedy církevní -- pardon
        -- vědecké schválení tohoto typu, tak ipso facto nemá nárok na pravdu a skutečnost.
        A to je hodně divné a velice výhrůžné...(?).  
        XXX RNDr. J. Grygar: Tohle je myslím, velmi významný moment, protože
        věda skutečně v tomto smyslu není demokratická. Na druhé straně třeba říci, že
        tato metoda, která na první pohled vypadá velmi jaksi nedemokraticky, se historicky
        osvědčila. Tím chci říci asi toto, že samozřejmě právě proto věda pokračuje
        kupředu, že trvá na tom ověření v renomovaných časopisech a že je při tom
        schopná takové sebereflexe, že v těchto renomovaných časopisech vycházejí naprosto
        neortodoxní a často doslova šílené myšlenky. Abych uvedl jeden příklad, který
        všichni známe: když přece přišel Albert Einstein s teorií relativity, tak z
        hlediska klasické fyziky toho silozpytu -- jak říká prof. Neubauer -- to byla naprosto
        šílená myšlenka. Přesto práce Alberta Einsteina prošla renomovaným vědeckým
        časopisem během několika málo týdnů, podobně jako třeba práce Konráda Roentgena
        nebo jiných lidí, kteří prostě změnili Fyziku 20. století. Čili jakkoli to vypadá
        na první pohled podivně, protože my se jako bytostní demokraté ježíme ve chvíli,
        kdy nám někdo dělá nějaké takovéhle oficium, tak ve vědě to takhle prostě
        bezpečně funguje a funguje to už velmi dlouhou dobu. Čili nevidím důvod, proč by se
        na tom mělo něco v této chvíli měnit.  
        XXX Prof. Z. Neubauer: Nikdo nechce nic měnit, ale chce právě
        možnost uznání jiných platforem a jiných kritérií. Příklad s Einsteinem je zcela
        nepřiměřený. Existovaly již tehdy Lorentzovy transformace .....(? Záznam
        nezřetelný) fyzice jehož řešení přinesl Einstein. Bylo ten problém fyziky s
        velkým P, byl přijat přesto, že byl mi sám Einstein, tehdy ještě relativně --
        relativně neznámý jako řešitel obecně uznaného, přiznaného problému. Pokud se
        týče toho osvědčení, víte, disciplína, která se osvědčuje svými pravidly
        nějakých 50 let, svých 50, ne těch 300 let, u nás se velmi omílá(?), když toto
        říká tváři v tvář astrologii, disciplíně která představuje thesaurus lidské
        zkušenosti bratru šest, 10.000 let staré, tak mě to jako historikovi věd tedy
        připadá přinejmenším komické.  
        Znělka  
        XXX Hlasatelka: Vážení posluchači, skončilo 4. pokračování cyklu
        Věda proti pavědám, ovšem řeč mezi filosofem, biologem prof. Zdeňkem Neubauerem a
        astrofyzikem dr. Jiřím Grygarem jsme pouze přerušili, abychom
        pokračovali zítra. O další názor požádala Helena Tyburcová chirurga prof. Pavla
        Pafka. Dnešní část našeho tématu Hledání na konci tisíciletí aneb věda
        kontra pavědy si můžete znovu poslechnout odpoledne v 16 hod a 30 minut v odpoledním
        studiu Vltava, 3. programu Českého rozhlasu. Ještě prosíme, abyste omluvili hluk,
        který doléhal do studia z nedalekého stavebního pracoviště. Děkujeme. 
         
         
                          
       
     
     |