Je homeopatie opravdu pavěda?
Pavel Šiman
(Pozn. editora : Pan Šiman je přesvědčeným zastáncem homeopatie. Jeho literární činnost je zachycena např. v pěti příspěvcích na polemické stránce pana Kňourka . Pan Šiman vede již delší dobu spor s kritiky homeopatie - doc. Pláškem, doc. Mornsteinem a prof. Heřtem. Když jsem dostal tyto jeho 2 příspěvky, nabyl jsem dojmu, že v nich víceméně opakuje, permutuje a variuje pasáže z minulých článků. Jeho argumenty pro homeopatii v podstatě sestávají ze dvou druhů tvrzení: jednak, že kritici homeopatie si údajně nepočínají seriózně při analýze a komentářích homeopatických pramenů, jednak, že homeopatické prameny (uvedené na konci v seznamu literatury) prý obsahují přesvědčivá data o účinnosti homeopatické metody a jejích preparátů. Sám bohužel neuvádí, jaké preparáty byly úspěšně použity, na jaké nemoci, s jakým statistickým výsledkem, na jakém vzorku pacientů, kterými experimentátory a na které klinice. Na mou výzvu, aby tyto konkrétní údaje zpracoval formou zkráceného výtahu, odpověděl negativně, že prý by tato práce byla značně rozsáhlejší než články, které poslal. Čili čtenář se bohužel opět nedozví nic o údajných kladných testech homeopatik a je panem Šimanem pouze znovu a znovu přesvědčován o údajně bohaté "empirii" homeopatů, kterou prý ti "dogmatici, kteří se vydávají za skeptiky", nehodlají připustit a uznat. PAVEL VACHTL )
Tento příspěvek je vyprovokován obsahem článku doc. Jaromíra Pláška uvedeným
na této www-stránce a nazvaným „O homeopatii, pavědách a
paradigmatech“ [1], na který mne sám autor upozornil. Zmíněný článek vykazuje
řadu rysů, se kterými se pravidelně setkávám v různých „vědeckých
kritikách“ homeopatie, v nichž nějaký homeopatický laik bez základních
vědomostí o tomto oboru (navíc obvykle nelékař; např. doc. Plášek je biofyzik)
zcela suverénně označí homeopatii za pavědu či šarlatánství.
Nejprve je nutno říci, že homeopatie je především (dosud) empirická léčebná
metoda. Zdůrazňuji ono slovo „empirická“ a jsem hluboce přesvědčen, že mi
těžko může někdo znalejší věci odporovat. Pokud tedy vezmu onu empirii jako
základ současné homeopatie, očekával bych v kritice této metody především
dokazatelné zpochybnění jejích praktických výsledků. To ovšem předpokládá
rozsáhlou znalost homeopatické kasuistiky a značně hluboké medicínské znalosti.
Teprve takto vyzbrojený kritik by mohl dokazovat, že se homeopaté a jejich pacienti ve
většině případů mýlí, považují-li subjektivní i objektivní zlepšování
zdravotního stavu za pozorovatelné a za důsledek příslušné léčby. A,
samozřejmě, tyto důkazy neobjektivnosti homeopatických úspěchů by musely být
podepřeny statisticky dostatečným počtem konkrétních případů. Dosud jsem však
nenarazil ani na jedinou kritiku takovéhoto typu, příspěvky doc. Pláška nevyjímaje.
Čtenáři, který dosud není slušně orientován ve věci dosavadní úrovně kritiky
homeopatie, odkazuji na www-diskusní stránku
o alternativní medicíně [9]. Zájemcům velice doporučuji prostudovat všechny
příspěvky na této stránce (ty pro i ty proti, nejlépe i s originálními citovanými
zdroji pro ověření pravdivosti), neboť si tak mohou udělat určitou představu o
objektivitě a vědeckosti dosavadních „kritik“ homeopatie.
Nyní však k příspěvku doc. Pláška. Článek začíná typicky „skeptickým“
úvodem - homeopatii je apriori přisouzeno šarlatánské pozadí, je víceméně
vyjádřen podiv, že i lidé s univerzitním diplomem ji občas berou vážně a
automaticky se ona „víra v homeopatii“ staví do opozice vůči vědě. To vše je
podáno v podstatě jako axiom - netřeba tedy žádných důkazů.
První kapitola nadepsaná „Homeopatické minimum“ (- velmi sebevědomě nazváno -
má to snad být úvodní text pro studium homeopatie?) začíná naprosto nepřípustným
zjednodušením a zdeformováním historie vzniku homeopatie. Já osobně v tom vidím
pokus o zesměšnění již i počátků homeopatie a tedy pokus o velmi nečestné
ovlivňování názorů laiků. Že by tedy námi zažité čtyřicetileté poupravování
historie neslo plody ve vědě i po r. 1989?
Třetí odstavec zmíněné kapitoly obsahuje „exaktní“ zdůvodnění absurdnosti
používání homeopatik. Především naznačuje výpočet výsledných koncentrací
původní látky v hom. léku. To co zde doc. Plášek předvedl (především pak ony
miliony průměrů jádra Galaxie), však zcela odporuje současnému pohledu fyzikální
chemie a fyziky na roztoky i na hmotu vůbec (to je blíže diskutováno v mých již
přes rok starých a doc. Pláškovi známých příspěvcích v [9]). Je to o to
pozoruhodnější, že autorem takové vědecké absurdity je biofyzik, který se zde
dokonce explicitně odvolává na chemii. Mám tedy autora důvodně podezřívat
z diletantismu i v oborech velmi blízkých jeho specializaci? Jsem přesvědčen, že
nikoli. Osobně se přikláním k názoru, že všichni autoři podobných
„nepřesností“ v jejich vlastním oboru či v disciplíně blízké spíše
podléhají přesvědčení, že čtenáři či posluchači jsou natolik nevzdělaní, že
jejich zřejmě úmyslné (navenek však pro laiky velice efektní) úlety neprohlédnou.
V témže odstavci nalezneme další poučný výrok. V posledních dvou větách autor
upozorňuje na podivnost přípravy roztoku např. oxidu křemičitého. Pro laika je to
opravdu zdánlivě nesmyslné. Chci-li však na něco veřejně upozornit, měl bych se
s tím nejprve sám seznámit. Kdyby se ovšem doc. Plášek alespoň zběžně
informoval na tuto „podivnost“ (tedy jak se takové léky opravdu prakticky
připravují) a kdyby se jen trochu zajímal o homeopatickou praxi a metody provingu,
patrně by onu poznámku neuvedl. I když - po zkušenostech s praktikami „kritiků“
homeopatie - těžko říci.
Dále v kapitole narazíme na výroky, které by spíše patřili do úst lékaře -
navíc patrně vševědoucího. Klasicky medicínská tvrzení, některá z nich nikdy a
nikde seriózně nedokázaná, na mne působí od biofyzika poněkud sebevědomě.
Zvláště, když je tu i vyložená a homeopatickou kasuistikou snadno vyvratitelná
naprostá nepravda (nebo alespoň zcela zavádějící tvrzení) o tom, že se homeopatie
vůbec neorientuje na léčbu zásadních funkčních poruch orgánů. Kolik asi
pozitivních příkladů např. homeopaticky úspěšně (vy)léčené cukrovky by nám
mohli homeopaté předložit (stačí jen sledovat homeopatická periodika!)? Patrně by
se doc. Plášek velice divil - zvláště pak při srovnání s úspěchy medicíny
klasické. To by ho to ale muselo nejdříve opravdu zajímat a musel by být schopen to
lékařsky posoudit.
V posledním odstavci kapitoly „Homeopatické minimum“ se setkáme s odkazem na
jiný článek doc. Pláška [2], který si činí nárok býti vědeckou a velice
exaktní kritikou dvou klinických homeopatických experimentů a homeopatie vůbec. Sám
autor mne na tento svůj příspěvek (navíc značně ironicky) upozornil. Nedávno jsem
se konečně dostal k prostudování onoho článku a byl jsem opravdu velmi nemile
překvapen úrovní jeho vědeckosti a exaktnosti a především mírou poctivosti a
nezaujatosti autora. Vedlo mne to k napsání poměrně dlouhého a dosti ostrého dopisu
autorovi, jehož podstatná část snad bude uveřejněna na stránce [9], nejspíše pod
souhrnným názvem „Dopisy“. Zájemcům doporučuji nejen přečtení příslušné
části onoho dopisu, ale i prostudování originálů hlavních odkazů ([5], [6]), aby
mohli posoudit, kdo z nás je patrně blíže pravdě.
V příspěvku [1] s také setkáme s termínem „víra v homeopatii“. Je pravdou,
že řada pacientů a laiků věří v homeopatii a některé z nich může občas
vyléčit i jen ona víra (a, tudíž, vlastně pouhý placebo-efekt). Rozhodně však
v homeopatii a její účinky „nevěří“ zkušení homeopaté. Ty totiž jejich
dlouholetá praxe již přesvědčila a tak se jejich možná počáteční víra změnila
v jistotu. V jistotu stejného druhu, s jakou přistupuje k léčení chorob svých
pacientů jakýkoli dobrý klasický lékař. Zde též již nejde o víru (např.
v účinky antibiotik). Přesto, že ona jistota je relativní a občas se může ukázat
klamnou až nesprávnou, není to pouhá slepá víra. Ostatně dobrý fyzik v tomto
smyslu také slepě nevěří třeba v teorii relativity a chemik např. v periodickou
soustavu prvků.
Podstatnou část příspěvku [1] tvoří víceméně filosofické úvahy. Jelikož
nejsem filosof ani historik filosofie, nemohu nijak konkrétně s mnoha tvrzeními autora
polemizovat. Uniká mi ale, jakou přímou souvislost má podle doc. Pláška homeopatie
s postmodernismem. Vždyť v této věci i on sám tam pouze uvádí, že „někteří
z příznivců homeopatie celkem přirozeně podlehli pokušení vysvětlovat
postmodernistickým relativismem i rozpor mezi názorem vědců a homeopatů na princip
homeopatického léčení“. Mám tomu rozumět tak, že homeopatii jako celek
tvoří jen „někteří z příznivců homeopatie“ a určují tak i její
filosofickou příslušnost? A jaký rozpor to měl autor na mysli, když názor na
princip homeopatického léčení není jednoznačně vyhraněn (natož nějak prokázán)
ani mezi vědci, ani mezi homeopaty?
Přesto však i v této filosoficky laděné části článku nalezneme tvrzení
zasluhující si konkrétnější pozornost. Tato tvrzení se nalézají
v předposledním odstavci kritizovaného příspěvku doc. Pláška a já je zde před
svými námitkami budu citovat.
„Jakých zkušeností by se měli přidržovat homeopaté? Především by neměli
ignorovat poznatek, že lidské tělo se skládá z buněk, které spolu interagují
prostřednictvím molekul.“
Uvedený poznatek zatím homeopaté pro svou praxi nikterak nepotřebují. Nepotřebují
jej tedy ani ignorovat nebo dokonce odmítat. Citovaný fakt o buňkách je bezpochyby
pravdivý, je však třeba si uvědomit, že nic neříká o nemožnosti mezibuněčné
komunikace ještě i jiným, možná i dosud zcela neznámým, způsobem. Zde třeba
homeopatie bude mít ještě co říci. Dovolím si však tvrzení doc. Pláška
parafrázovat: Jakých zkušeností by se měli přidržovat kritici homeopatie?
Především by neměli ignorovat homeopatickou praxi a tím i prokazatelnou skutečnost.
„Dále je to efekt placeba, o němž Hahneman neměl ponětí. Teprve až se
homeopatům podaří ukázat, že existuje homeopatický lék, jehož působení nelze
placebem vysvětlit, mohou začít snít o změně paradigmatu.“
Toto je výmluvná ukázka míry kompetentnosti doc. Pláška a jeho snahy o zjištění
objektivní pravdy. Homeopatická kasuistika (včetně té veterinární) poskytuje
dostatek jasných příkladů vyvracejících představu placebo-efektu jako podstaty
homeopatické léčby. Podobný závěr naznačuje i většina vědeckých studií
zabývajících se klinickým testováním homeopatik (viz např. [4], [5], [6], [7], ...
a tam uvedených dalších odkazů). Pokud ovšem „kritici“ homeopatie budou praxi
stále ignorovat a případně výsledky některých experimentů a studií dokonce
falzifikovat, diskuse nebude možná i nadále. A, samozřejmě, napořád se budeme
setkávat s obdobně dogmatickými a do omrzení se opakujícími „argumenty“ a
požadavky na „vědecký důkaz“ objektivní účinnosti homeopatie. Podobně by
např. nějaký nepřítel léčby antibiotiky mohl říkat: „Teprve až se lékařům
podaří ukázat, že existuje antibiotikum, jehož působení nelze placebem vysvětlit,
mohou začít snít o léčbě bakteriálních infekcí“. Nikdo ho přece nemůže
nutit, aby bral na vědomí všechny ty spousty experimentů a klinických případů,
které v této otázce již dávno udělaly jasno! Doc. Plášek má však proti tomuto
hypotetickému „antibiotikovému skeptikovi“ navenek velkou výhodu - zatímco o
výsledcích potvrzujících účinnost homeopatik ví jen malé procento čtenářů, o
účinnosti antibiotik dnes snad již nepochybuje nikdo.
„Zatím jsme se omezili se na úvahy o působení molekul a léků na buňky
lidského těla a na efekt placeba. Na řadě nyní pohled z druhé strany. Zkusme si
položit otázku, zda jsou falsifikovatelné například informační teorie homeopatů.
Snadno zjistíme, že toto základní kriterium kritického racionalismu na ně nelze
použít a že je tudíž nelze považovat za vědecké poznatky.“
Co já vím, nikdo z homeopatů netvrdí, že tyto „informační teorie“ je nutné
považovat za vědecké poznatky. Smysl uvedení tohoto argumentu mi uniká mj. i proto,
že chceme-li vědecky ověřit či vyvrátit nějakou myšlenku (třeba i změnu
paradigmatu) a učinit tak z ní plnohodnotnou teorii, musíme onu myšlenku nejprve
formulovat. A to bez ohledu na to, zda je za současného stavu poznání vyvratitelná
či nikoli. To je ve vědě, myslím, běžné. Jak jinak by tedy měli homeopaté
postupovat v počátcích budování vysvětlující teorie, zvláště když pokusy o
vysvětlení účinků homeopatik pomocí dosavadních vědeckých poznatků jsou
neúspěšné a mnohdy i absurdní?
„Problém tkví v komunikaci, zejména v chatrném vymezení pojmů, které se v
homeopatických "teoriích" vyskytují“.
Tuto větu poněkud vytrhávám z kontextu (jinak by následovala rozsáhlá polemika, do
značné míry subjektivního charakteru) a používám ji jen jako úvod k mé další
výtce „kritikům“. Ti jsou totiž značně citliví na používání dosud nejasných
a nepřesně vymezených pojmů. Ve vědě je však normální, když se na počátku
výzkumu nových jevů používají termíny, které se teprve později blíže
specifikují a zjednoznačňují - v závislosti na stupni poznání. Co např. znamenal
pojem „atom“ ve starověku a jak byl později použit fyzikou a jak exaktně
v různých obdobích byl specifikován? Co když něco podobného čeká např. onu
vysmívanou „životní sílu“ také? Nicméně v homeopatii jsou pojmy, kterým lze
těžko vyčítat nekonkrétní obsah, zbytečnost a odbornou nesrozumitelnost. Je velice
pozoruhodné, že řada „kritiků“ navenek přísně dbajících na exaktnost
vyjadřování a používání termínů používá při své argumentaci tyto pojmy,
aniž by se s jejich odborným obsahem vůbec seznámila (viz např. pojem „psora“ v
AM-MRA v [9]). Toto je pak skutečným problémem komunikace a znemožňuje to primárně
jakoukoli smysluplnou diskusi. Je to ovšem jen další z projevů diletantismu.
„Zkuste nahlédnout do některého pojednání o homeopatii a posuďte sami, nakolik
lze z hlediska jasnosti výrazů považovat za smysluplné věty o morfogenetických
polích či o abstraktní informaci, která se přepisuje a množí při dynamisaci
homeopactikýh roztoků.“
K tomu, abychom mohli posuzovat smysluplnost nám neznámých termínů používaných
nějakým „cizím“ oborem, nestačí jen „nahlédnout do nějakého pojednání“
z onoho oboru.
Na závěr svého příspěvku uvedu ještě dvě své dodatečné myšlenky. Doc.
Pláškovi se nelíbí postmodernismus a vyjadřuje své názory na příčiny
přiklonění se řady lidí k tomuto filosofickému směru. Já sám bych viděl jako
potenciální příčinu zavrhnutí vědy některými lidmi i třeba „vědeckou
kritiku“ něčeho méně známého prováděnou způsobem, jaký předvádí např.
právě on. Myslím, že suverenita až arogance, s jakými své diletantské názory
předkládají různí „kritici“ homeopatie a dalších „iracionalit“ veřejnosti
a tváří se přitom jako oprávnění mluvčí skutečné a naprosto jednotné (a
v podstatě asi již úplné) vědy (viz např. i doc. Pláškem citovaný rozhovor prof.
Zahradníka [8]), musí řadu inteligentních a svobodomyslných lidí silně znechutit.
Pokud tito lidé uvěří, že to, co oni „kritici“ hlásají, je opravdu ta
skutečná věda a že tato věda také běžně používá podobné způsoby argumentace,
těžko se lze divit, že u některých z nich dochází třeba i k zavržení
vědeckých poznatků a k zoufalému přiklonění se k jakýmkoli „filosofiím“ a
praktikám.
Co se týká snahy filosofického zařazení homeopatie do postmodernismu, cituji zde
část mého dopisu určeného dr. Vachtlovi, ve kterém reaguji na jeho kritické
připomínky k původní verzi tohoto příspěvku:
„...a jeho exkurzy do filosofie jsou spise vedeny snahou objasnit prevazne
filosoficke, nikoliv prirodovedecke pozadi homeopatie.“
„Nedomnívám se, že člověk postrádající základní vědomosti z homeopatie a
neznající a nechápající ani její empiricky objevené principy je kompetentní
objasňovat její filosofické pozadí. Ostatně do vymezování nějaké obecně
přijatelné homeopatické filosofie (přesahující tedy osobní názory) se nemohou
zatím hrnout ani homeopaté samotní. Vždyť ještě ani s jistotou neznají skutečné
příčiny a okolnosti působení homeopatik!“
Závěrem bych se chtěl pokusit o odpověď na otázku v názvu článku. Ti, kteří
homeopatii opravdu znají, ji rozhodně za pavědu nepovažují. Ti, kteří o homeopatii
nic moc nevědí (ale snaží se být objektivní), ji za pavědu zatím označit nemohou.
Věda totiž dosud neřekla rozhodující slovo. A tak budou homeopatii v této době
značkovat jako pavědu asi jen diletanti, tedy lidé s minimálními znalostmi a
velikým sebevědomím ohledně tohoto oboru.
Poznámka: Výše uvedené mé osobní názory
v žádném případě nemají být chápány jako obhajoba homeopatie či dokonce snaha
o přesvědčování čtenářů o její objektivní účinnosti. Na to nemám ani
vzdělání ani vlastní praktické zkušenosti. Navíc jsem toho názoru, že se o
účinnosti či neúčinnosti homeopatie musí (a může!) každý zájemce či oponent
přesvědčit sám. Má kritika má pouze poukázat na myšlenky a činy, které jsou,
podle mého, velice nebezpečné pro další vývoj vědy a poznávání vůbec - např.
na diletantismus, dogmatismus, přílišné sebevědomí a dokonce i nečestnost. K tomu
jsem na této stránce použil článek doc. Pláška, některé další konkrétní
odkazy a své (minimální) znalosti z oblasti homeopatie.
Odkazy:
[1] Plášek J.: O homeopatii, pavědách a paradigmatech, ... tato
www-stránka.
[2] Plášek J., Zvárová J.: Je homeopatické léčení účinnější než placebo?
Čas. lék. čes. 135 (1996) 575-579 nebo také [9].
[3] Heřt J. a kol.: Alternativní medicína - možnosti a rizika, Grada, 1995
[4] Kleijnen et al.: Clinical Trials of Homeopathy, Brit.Med.J. 302, 1991, 316-323
[5] Reilly et al., Is Homeopathy a Placebo Response?, Lancet, 1986, str. 881-886
[6] Reilly et al., Is Evidence for Homeopathy Reproducible?, Lancet, 334, 1994, str.
1601-1606
[7] Průchová J.: Cocculine - srovnání účinku a tolerance homeopatického léku
oproti placebu a alopatickému léku v terapii kinetóz, Folia Homeopathica 1, 1995, 24-26
[8] J.Bednářová/R.Zahradník: Triumf odborné negramotnosti, Mladý svět 46/1995, 18
[9] http://www.lfhk.cuni.cz/knourek/
[10] http://www.fce.vutbr.cz/sisyfos/sisyfos.htm
[11] http://www.med.muni.cz/~vmornst/index.htm