amber.zine futura sci-tech
sci-fi kultura mimo
amber.zine
futura
sci-tech
sci-fi
kultura
mimo
amber
interakce
historie
crew
ego
BTW

eXistenZ
[2/2]

Burning Fish

eXistenZ nenuceně nadhazuje otázku reality, a toho jak ji rozpoznat, a zda je vůbec nějaký důvod se do ní vracet, když existuje mnohem lepší a pestřejší svět, ať už mu říkáme hra, virtuální realita, nebo jakkoliv jinak. Když zůstanu u srovnání s Matrixem, tak tam, kde se v Matrixu bojuje za osvobození lidí z područí fikce, tam eXistenZ naopak ukazuje, proč se vyhnout realitě, která je méně barevná a nekonečně méně zábavná, než umělý svět. Tam kde poslední akční hrdina Neo a jeho černý poskok Morfeus okázale zachraňují spokojené stádo před slastným pocitem naplnění, tam Pikul za pomocí Allegry objevuje krásy umělé existence, kde má téměř neomezené možnosti zkoušet věci, které by tam venku nikdy nebyly možné, a zažívat dobrodružství, k nimž by se ve svém nudném životě nikdy nepřipletl.

Každá doba má své konektorování...
Ke hře vede postavy eXistenZ motivace společná všem hráčům - zažít dobrodružství, které zavání smrtí, a mít přitom druhý pokus. Pikul a Allegra jsou v podstatě stejní jako hráči akčních her, chtějí zkoušet věci, které jsou možná lepší než sex, ale zároveň nechtějí snášet riziko nezdaru, neuspokojení, smrti. eXistenZ ukazuje kam nakonec dojdeme s naším strachem z reality, která není řízena námi samotnými. A ukazuje i revolucionáře, kteří budou tu jedinou a pravou realitu bránit stejně jako Neo. Revolucionáři eXistenZ však nejsou oblečení v trenčkotech, neobouvají boty Martens, ani nenosí sluneční brýle uvnitř budov. Jsou to prostí a obyčejní fanatici, kteří nevedou dlouhé rozpravy o podstatě světa, ale rovnou mačkají spoušť. Jsou prostě až neskutečně reální - tak budou vypadat obránci reality za nějakých patnáct dvacet let, až vyvineme technologie nezbytné k tomu, aby prožitek z umělého světa byl nerozeznatelný od prožitků reálných, nebo ještě lepší.

... a svůj způsob opravování poškozených strojů.
Srovnával jsem eXistenZ s Matrixem. Dva odborníci na problematiku reality v literatuře - Philip Dick a Stanislaw Lem - řekli de facto vše co se o tomto problému dá říct dávno před tím, než současní vyznavači Matrixu (a ostatně i eXistenZ) vůbec tušili, že podobný problém existuje. A stejně jako Dick a Lem se liší v postupech jak situaci popsat, liší se i eXistenZ od Matrixu. eXistenZ je bližší Dickovi: je méně technický, více emocionální a místy neuvěřitelně špinavý. Oproti tomu Matrix je postaven na technologii, snaží se vše obhájit pomocí logiky (jakoliv pochybné) a i špína Matrixu vypadá, jako by jí někdo před použitím vypral. Možná proto se mi eXistenZ líbí víc než Matrix, protože dýchá podivnou fantaskní atmosférou, a ne menocničním chlórem. interakce

PS: Když jsem hledal o eXistenZ informace, našel jsem na zahraničních vyhledávačích desítky stránek o tomto filmu, celé thready na news serverech věnované jen návaznosti eXistenZ na postupy Philipa Dicka, skvěle provedenou oficiální stránku a spoustu dalších odkazů. Český Seznam mi vrátil jen tři linky s obsahem, který byl opravdu relevantní. Všechny tyto odkazy měly skóre pod 5%, ani jeden se o eXistenZ nezmiňoval více než 3 větami. Byly to tyto: FFFILM z 30.6.1999, Film namodro z 9.7.-23.7.1999 a jakási filmová příloha Práva.

Ale nezoufejme. eXistenZ by se snad už brzy měl objevit na videokazetách...

http://www.existenz.com
http://zappa.users.netlink.co.uk/exz-cron.html
http://www.3gcs.com/movies/1999/existenz.htm
http://www.pyramid.net/natesmovies/existenz.htm

predchozi zacatek
amber.zine futura sci-tech sci-fi kultura mimo

Amber Crew