1.Prof.
J.Heřt: Současný, poněkud zdeformovaný VESMÍR
2.Doc.V.Hořejší: Slovo do
vlastních řad
3.Dr. J.Zrzavý: Přituhuje
4. Prof.J.Heřt: Replika na
"Slovo do vlastních řad" V. Hořejšího
5. Doc.V.Hořejší: odpověď
na dr.Zrzavého
6. Prof. J. Heřt: odpověď na
dr.Zrzavého
|
|
6.
Odpověď dr. Heřta na článek RNDr. J.Zrzavého
"Přituhuje"
Mou odpovědí na článek dr. Zrzavého, určený údajně pro zveřejnění ve
Vesmíru, ale který už dnes volně cirkuluje mezi biology, je "otevření"
mého dopisu, adresovaného původně redakci Vesmíru. Nechť si čtenáři jeho obsah
porovnají s kritikou dr. Zrzavého. V dopise jsem citoval několik desítek různých
tvrzení, podle mého názoru zcela mylných, která jsem vybral z článků ve Vesmíru z
posledních let. Musím jen litovat, že dr. Zrzavý nechce se "zvídavým,
prostoduchým a bigotním laikem" věcně diskutovat. Nebudu proto prostoduše
vyvracet názory pisatelů ve Vesmíru, že vědecká hypotéza, testováním úspěšně
falzifikovaná a vyvrácená, zůstává nadále pravdivou, že pravdu poznáváme
zjevením, že proutkem chorobu zjistíme a dotykem vyléčíme, že genetický kód k
ničemu není a že o tom, co ze zárodku vznikne, rozhoduje kosmická paměť a morfické
rezonance. Kritika takových názorů, s jejichž šířením na stránkách vědeckého
časopisu zřejmě dr. Zrzavý souhlasí, byla jádrem mého dopisu redakci. Je dobře si
dopis přečíst, než jej začneme kritizovat.
Dr. Zrzavý se v článku "Přituhuje" zabývá otázkami obecnějšími.
Především odmítá, zřejmě principiálně, v rámci postmoderní plurality a svobody,
jakoukoli kritiku. Kritika, v mém případě dokonce původně neveřejná, je podle dr.
Zrzavého cenzurou. Inu, ne každý chápe smysl slova cenzura, zřejmě ji nikdy
nezažil. Já jsem si dovolil analyzovat některé články ve Vesmíru a ukázat, že
některá tvrzení neodpovídají vědeckým poznatkům. Vytkl jsem to redakci a
současně poslal na vědomí nadřízeným orgánům. Je to zločin? Vesmír je přece
časopisem, který se tituluje jako Přírodovědecký časopis AV ČR. V tom případě
je vedení Akademie věd ČR odpovědné za vědeckou úroveň časopisu, a já se
domnívám, že jsem v demokratickém a svobodném státě oprávněn, jako člen
vědecké obce i jako dlouholetý čtenář Vesmíru, upozornit na zkreslování
informací. A můj návrh, aby redakční rada byla vybírána podle demokratických
pravidel, třeba pravidelnými konkurzy, je podle mého názoru také návrhem
legitimním, pokud je Vesmír časopisem Akademie věd.
Zajímavý je názor dr. Zrzavého, že čeští skeptici jsou nebezpeční proto, že se
"věda prezentuje žebráním a fízlováním". Nerozumím. Je to formulace,
která skutečně převyšuje můj nízký intelekt, ale snad nějak souvisí s tvrzením
dr. Zrzavého, že jsme (čeští skeptici) "politováníhodní, když se cítíme
být ohroženi existencí osob věřících na mimozemšťany". Neodpustím si
použít další větu z úvodu článku dr. Zrzavého, že tu totiž někdo
"některé otázky nechápe jaksi v celé šíři". Čeští skeptici totiž
nejsou skupinou bigotně umanutých pochybovačů, ale hlásíme se k celosvětovému
proudu skeptiků (mimochodem, slovo skepticizmus je všude na světě chápáno jako
racionální kriticizmus), kteří si uvědomují obrovská rizika současného vzedmutí
iracionality, zasahující celou spoolečnost včetně vědy a také medicíny. Jsme
členy světové organizace CSICOP, sdružující tisíce vědců, kteří se snaží na
tato rizika upozorňovat. V oficiálním časopise CSICOPu Skeptical Inquirer lze snadno
zjistit, že mezi členy této organizace jsou vědci světového významu včetně mnoha
nositelů Nobelových cen. Ti všichni se staví negativně k šíření pavědy.
Dr. Zrzavý zřejmě netuší, že názory strukturalistů, které jsem kritizoval, jsou
totožné s hlavními argumenty, kterými podpírají a prosazují své discipliny
homeopati, biotronici nebo rezonanční terapeuti. Ti všichni, řadící se k tzv.
alternativní, resp. holistické nebo také kvantové medicině, vycházejí z módních,
ale mylných představ o morfických polích a rezonancích, z kvantového indeterminizmu,
chybně chápaného chaosu a na hlavu postaveného holizmu.
Dr. Zrzavý, jako nelékař, laik, pochopitelně neví, že rozšiřování takových
metod znamená vážné ohrožení mnoha našich svedených pacientů, kteří zanedbají
řádnou léčbu a umírají zbytečně. My jsme proto přesvědčeni, že je povinností
vědecké obce hájit a šířit vědecké principy a poznatky a poukazovat na
iracionální, pseudo- a pavědecké názory, čelit tlaku všemožných podvodníků a
šarlatánů a dnešní masivní propagaci iracionality ve všch médiích.
Sisyfové samozřejmě respektují (v rámci postmoderní plurality) názory vědců,
bohémsky povznesených nad naivní víru lidí v homeopatii, biotroniku nebo v
mimozemšťany, ale snad by tato intelektuální elita nemusila (v rámci postmoderní
plurality a tolerance) považovat ty, kdo se snaží občanům vysvětlit, co je
pravdivým poznatkem a co omylem nebo podvodem, za politováníhodné primitivy. A je
smutné, když si tento bohém přeje, aby se i v časopise, který vždy míval vysokou
vědeckou úroveň, takové bludy volně šířily, a je nebezpečné, když hrubě
okřikuje toho, kdo se odvážil na takové nedostatky Vesmíru poukázat.
Dr. Zrzavý ostře kritizuje metody, kterými chce Sisyfos svých cílů dosáhnout.
Repliku ponechávám brněnským Sisyfům, kteří kritizované prohlášení publikovali,
ale na závěr bych rád uvedl, pro poučení nepoučených, jaké jsou základní cíle
Českého klubu skeptiků Sisyfos:
1. Šíření a obrana poznatků a výsledků současné vědy.
2. Podpora racionálního, kritického myšlení a seznamování veřejnosti s principy
vědecké metody.
3. Obrana společnosti před šířením pavěd, iracionality a propagováním
paranormálních jevů.
4. Usilovat, aby se vysoké školy, vědecké společnosti a instituce aktivně hlásily k
odpovědnosti za obhajobu vědy a kritického myšlení a k naplňování bodů 1-3.
5. Výzkum sporných jevů a tvrzení.
6. Ochrana občanů před podvodnými výrobky a před neúčinnými nebo nebezpečnými
metodami alternativní medicíny a léčitelů. |