Date: Tue, 20 Jan 1998
15:16:32 +0000 From: Filip Tvrdy tvrdy@risc.upol.cz
To: motl@physics.rutgers.edu
Subject: Postmodernismus, promin, ale mylis se
Mily Lumo!
Jsem pevne presvedceny, ze podobnych emajlu musis denne dostavat
spoustu, ale nemohu si pomoct. Jsem podobne jako Ty "skeptik", ale ja jsem
skepticky hlavne v tom smeru, ze lidem se jejich nazory nedaji vyvratit, at se snazis
jakkoli. To, ze Ti pisu, prameni opravdu ze _zoufalstvi_ (nevim, jak jinak to pojmenovat).
Nemam vubec nic proti vede, ale militantni dogmatismus Tveho
razeni me vzdy trochu rozesmutni. Naposledy to je clanek v Occamove britve nazvany
"Popularita racionality". Chapej muj emajl jako poznamku technickeho typu, ktera
nechce nic vysvetlovat, ale jen opravit nekolik nepresnosti, nerkuli (chran buh) chyb. ;-(
Pokud to chapu spravne, jsi
profesionalni fyzik (ve smyslu: vystudoval jsi/studujes tento obor). Nikdy jsem nechapal,
proc se _profesionalni fyzikove_ pousteji do sporu, ktere patri do filosofie nebo dokonce
teologie (ne, toto religionistika opravdu neni). Typickym prikladem je doslov prof. Bicaka
k Weinbergove "Sneni..." - zatimco Weinberg sam sebe povazuje za pouceneho
amatera a nekterym filosofickym dilum (Wittgenstein, Feyerabend)
pripisuje alespon ctivost a zabavnost, i kdyz mu v jeho oboru nejsou k nicemu, Bicak
smahem odsoudi celou "tu postmodernu", aniz by presne vedel, co se za timto
oznacenim skryva. Obavam se, ze podobne chyby ses dopustil i ty.
"Postmodernismus" je
filosoficky termin, ktery oznacuje urcitou filosofickou tradici pocinajici (dejme tomu)
Lyotardem a pokracujici az do soucasnosti. Jedna se predevsim o francouzsky smer, vyjimkou
jsou nekteri nemecti autori (predevsim Welsch a Sloterdijk). Pokud bych chtel byt hodne
radikalni, definoval bych postmodernismus jen vyctem techto autoru a nesnazil bych se o
hledani nejakych spolecnych prvku, i kdyz zrejme nektere existuji. (Pro podrobnejsi
informace odkazuji na nektere vybrane kapitoly Welschovy knihy "Nase postmoderni
moderna" nebo jeste lepe na predmluvu docenta Horyny a doktora Brazdy k jine
Welschove knize "Postmoderna - pluralita jako eticka a politicka hodnota".)
Podle meho nazoru - a to zduraznuji - je hlavnim znakem postmoderny "neduvera ve
velka metavypraveni". Vedci si z toho obvekle odnesou to, ze metavypravenim je mimo
jine i veda. Nebudu s timto nazorem polemizovat, ale "klasici" postmoderny toto
nikde neuvadeji. Metavypraveni jsou chapana predevsim politicky, mimochodem politicka
filosofie byla vzdy to, oc slo postmodernistum predevsim. Takze sem patri (Lyotardovymi
slovy) - emancipace lidstva v osvicenstvi, teleologie ducha v idealismu a hermeneutika
smyslu v historismu, atd. Nic o skodlivosti vedy, vid?
Vodou na mlyn kritiku postmoderny
z pozic vedy byva casto prace Paula Feyerabenda, predevsim jeho ponekud nestastny spis
"Against Method". Feyerabend tvrdi, ze veda je jen jednim z jazyku popisujicih
svet a jako takova ma stejny "kredit" jako kazdy jiny jazyk (tedy napr. i cinska
astrologie). Toto tvrzeni lze velice snadno interpretovat dvojim zpusobem, mam ale
neprijemny pocit, ze typ interpretace zavisi do jiste miry na sympatiich vuci autorovi.
Feyerabenduv principialni nepritel by rekl: "Co je to za nesmysl, vzdyt veda nam
prinesla spoustu skvelych vynalezu a poznatku, ktere nam cini zivot ve svete prijemnejsim,
zatimco cinska astrologie ani p*d." Naopak ja jako Feyerabenduv sympatizant budu
tvrdit: "Ale vzdyt je to pravda, veda opravdu nema nejake vysadni pravo na popis
sveta, aspon v nekterych oblastech je prakticky nepouzitelna (zkuste vykladat detem
'vedeckou' pohadku bez kouzel, zazraku a statisticky nepravdepodobnych udalosti."
Podle me je neodiskutovatelnym faktem, ze veda a jedine veda nam umoznila zit ve svete,
ktery je nejlepsi a nejdemokratictejsi, jaky kdy byl. Ale to si myslel i Frazer a stejne
cely zivot zasvetil studiu mytu primitivnich narodu.
Kamen urazu (na ktery vedec
zareaguje jako byk na cerveny hadr) je udajny F. vyrok "anything goes". Zde se
ale jedna o typicky "novinarske" vytrhavani z kontextu. F. ve skutecnosti rekl,
ze postmoderna NENI (chapas to, NENI!!!) "anything goes". I v anarchii existuji
pravidla, aspon ta neodiskutovatelna na urovni axiomu (tim myslim napr. pravidlo, ktere
tvrdi, ze zadna pravidla nejsou). Takze "anything goes" NENI heslem postmoderny
a lidi, zacnete si to uz konecne uvedomovat! (Achich ouvej.)
Doslo zrejme ke
smiseni pojmu. Docela to chapu, protoze teto chyby se dopousteji nejen laici a novinari,
ale i myslitele orientovani proti postmoderne (ti berou vse, co jim padne pod ruku). To, o
cem mluvis, je Nova spiritualita, nazyvana i u nas New Age. To ale neni filosoficky smer a
vlastne nema s filosofii nic spolecneho: jedna se o religionisticky fenomen, ktery se
projevuje zvysenou spiritualni mobilitou. Odklon od tradicni zapadni racionality se nemusi
projevovat jen konverzi k nekteremu z novych nabozenskych hnuti (sekty), ale i
sympatizovanim s nekterym neorganizovanym svetonazorem (jako je napriklad teorie
"Gaia" nebo parapsychologie, tim ale nechci stavet tyto dva nazory na stejnou
uroven!). Doporucuji zcela novou publikaci doktora Luzneho z brnenskeho religionistickeho
ustavu, ktera vysla pod nazvem "Nova nabozenska hnuti". Chci samozrejme
podotknout, ze mam na tyto aktivity obdobny nazor jako Ty.
Nakonec bych
rad vyjadril nazor, ze postmoderna je v soucasnosti zcela "proflaknuty" pojem (a
mozna je to skoda). Je to pojem bez obsahu, protoze si pod nim kazdy predstavi neco
jineho. Je to neco na urovni slova "ruze", ktere je tak zahlcene symboly, ze si
je Eco schvalne vybral do nazvu sve romanove prvotiny, aby interpretum vytrel zrak. Vsimni
si, ze se terminu "postmoderna" vzdali i samotni filosofove, kteri byvaji do
postmodernismu razeni. Lyotard se odmlcel (asi navzdy), Welsch se zabyva transverzalitou
(a jeste spis ruznymi typy rozumu), Sloterdijk pise politicke eseje. A uplne nakonec:
fyzikove si obvykle vazi z filosofu aspon Sira K.R. Poppera a ten v jednom ze svych
poslednich rozhovoru prohlasil, ze s postmodernismem v podstate sympatizuje (protoze
stejne hovori o nemoznosti nerevidovatelneho poznani), ale jeho odveka neduvera k
filosofickym smerum a modam mu zabranuje se k tomuto smeru verejne prihlasit. (Presne si
nepamatuji cislo, ale bylo to v nektere Reflexi z let '92 nebo '93 - pokud bys chtel,
najdu to presne.) A jeste na uplnejsi konec: do postmodernismu byva zarazovan i Richard
Rorty, ktery se sam prohlasuje za pragmatika (resp. novopragmatika) a je VELICE skepticky
ke vsem pseudovedam. (Mimochodem, Popper prece povazoval za pseudovedu i marxismus,
psychoanalyzu a metafyziku, nejenom nejake to proutkareni.)
Byl bych
rad, kdyby sis tento emajl precetl a napsal mi, jestli jsi zmenil nazor. Pokud ano, mozna
bys z toho mohl vyvodit i sirsi dusledky (serioznim resenim by byla oprava v Occamove
britve). Pokud si myslis, ze jsem uplne vedle, napis mi to taky. Dekuji a omlouvam se
za tento dlouhy a (aspon pro mne) vycerpavajici mejl.
Filip
Tvrdy
PS:
No a nutna biograficka poznamka, abys vedel, kdo Te to vlastne sekyruje. Studuji filosofii
a sociologii na olomoucke katedre, bakalarku jsem psal prave o Popperovi a jinak mam vedu
fakt hrozne rad (ale to mi pripada tak na urovni banalni tautologie).
PPS:
Pokud bych mel v Tvem clanku s necim nesouhlasit (nebot chapu svuj emajl jen jako opravu
chyby), tak je to Tebou nadhozena myslenka o predpokladanem spojeni veda-komunismus.
Neznam nikoho, kdo by si to myslel. A pujdu jeste dal: v byvalem sovetskem bloku zadna
veda neexistovala. (Dokonce i komunisty protezovany Pavlov prisel na vetsinu svych objevu
pred vznikem SSSR a komunismus cely zivot _hlasite_ odmital.) |
REDAKTOROVA
"DOUŠKA" :
Dovolil bych si jen podotknout, že účelem většiny článků v
"Occamově břitvě", které kritizují činnost některých
"postmodernistů" na poli filosofie vědy, není všeobecná kritika jevu,
zvaného "postmodernismus", protože tento jev je natolik mnohotvarý, že jej
vlastně nelze rozumně definovat, ale jmenovitě těch konkrétních výroků a činů,
které směřují k nevyváženému relativizování a obviňování exaktně-vědeckého
myšlenkového proudu ze znásilňování a zjednodušování reality.
Ukazuje se, že inspirátoři "postmoderny" jako Lyotard či Welsch snad ani
neměli v úmyslu konat podobné výpady proti vědě či racionalismu. Proč však toto v
posledních letech pozorujeme?
Radikální relativismus a pluralismus postmodernistů se nepochybně původně
formovaly na ryze estetické či socio-filosofické bázi. Také typická
postmoderní umělecká technika - citace je uvnitř vědecké domény evidentně
nepoužitelná. Výpočet dráhy nebeských těles či náboje elektronu dá vždy jeden,
jediný, singulární výsledek, který nezávisí na subjektivním chtění kohokoliv.
Věda sama během 20. století prokázala neuvěřitelnou flexibilitu a schopnost změny a
byla to právě ona, kdo mnohem častěji inspirovala filosofii než tomu bylo naopak. O
dalších aspektech střetu vědy s postmodernismem hovoří v jiném výkladu docent Otakar Jelínek. (Pasáže, týkající se kvantové mechaniky)
Pavel Vachtl
|
|
Pokud se Vám tato stránka nezobrazuje dobře, otevřte si ji, prosím, v
novém okně (bez rámečků) a zmenšete písmo na 12 (Netscape)
Date: Tue, 20 Jan 1998 14:39:34 -0500 (EST)
From: Lubos Motl motl@baobab.rutgers.edu
To: Filip Tvrdy tvrdy@risc.upol.cz
Subject: Re: Postmodernismus, promin, ale
mylis se
Ahoj Filipe!
Dekuji Ti za opravu a mozna inspirativni
myslenky, ktere jsi mne napsal.
Tvuj mail je prvni mail, ktery jsem dostal na
obhajobu postmodernismu ;-), tak se na nej podivejme. Doufam, ze nemas nic proti tomu, ze
odeslu Tvoji reakci do redakce Occamovy britvy. Myslim, ze bych jim mel hlasit i negativni
reakci, pokud se objevi. ;-)
> _profesionalni fyzikove_ pousteji do
sporu, ktere patri do filosofie > nebo dokonce teologie (ne, toto religionistika
opravdu neni).
Myslim si, ze to, o cem mluvi Bicak nebo ja, je
v zasade parketa fyziku ci obecne vedcu a nemyslim si, ze by o pozici fyziky ve strukture
sveta a poznani meli mluvit teologove, religioniste nebo filosofove, kteri fyziku realne
nedelaji. Oni to tedy casto delaji, ale podle toho to casto vypada.
> "Postmodernismus" je filosoficky
termin, ktery oznacuje urcitou > filosofickou tradici pocinajici (dejme tomu) Lyotardem
a pokracujici
Dekuji za vyklad, verim ale, ze mne odpustis,
ze nejsouc historik filosofickych smeru se nebudu probirat autobiografii vsech, kteri jsou
s historii pojmu "postmodernismus" nejak spjati. Nicmene ocenuji Tve vysoke
vzdelani v historii filosofie. Predmluva prof.Bicaka k Weinbergove knize (ale ani muj
clanek) si nekladly za cil vypravet o nejakych konkretnich filosofech z historie, kteri
nemaji s vedou prakticky zadnou souvislost, ale o zcela realnych dnesnich problemech
intelektualnich vrstev, ktere ziskaly klamny dojem o povaze a vyznamu prirodnich ved a do
otazek, ktere prisluseji vedcum, se radi pousteji.
> bych chtel byt hodne radikalni, definoval
bych postmodernismus jen > vyctem techto autoru a nesnazil bych se o hledani nejakych
spolecnych > prvku, i kdyz zrejme nektere existuji. (Pro podrobnejsi informace
Jestlize nemuzes vystihnout spolecne prvky,
ktere opravnuji spojeni techto autoru do jedne skupiny, potom tim ukazujes pouze prazdnost
slova "postmodernismus" v Tebou chapanem vyznamu. Mym osobnim dojmem je spise
to, ze i tito autori maji neco zasadniho opravdu spolecne, aniz by si to sami uvedomovali
nebo chteli priznat. ;-)
> mimochodem politicka filosofie byla vzdy
to, oc slo postmodernistum > predevsim. Takze sem patri (Lyotardovymi slovy) -
emancipace lidstva > v osvicenstvi, teleologie ducha v idealismu a hermeneutika smyslu
v > historismu, atd. Nic o skodlivosti vedy, vid?
Ja jsem uzil slovo "postmodernismus"
ke zcela konkretnimu ucelu jako mluvnickou zkratku (toto upozorneni je ucineno na pocatku
clanku), jejiz opravnenost je dana pouze jinymi jmeny, nez jsi rekl ty, uvedme treba
Zdenka Neubauera. Hovoril jsem predevsim o vztahu k vede, takze prilis nechapu, proc
prenasis debatu na historismus a politiku.
> napr. i cinska astrologie). Toto tvrzeni
lze velice snadno > interpretovat dvojim zpusobem, mam ale neprijemny pocit, ze typ
> interpretace zavisi do jiste miry na sympatiich vuci autorovi.
Ty "dve" interpretace jsou vlastne
jedna a tataz interpretace. Rozdil je pouze ve vztahu k teto interpretaci. ;-) Pouze prvni
recnik si uvedomuje (nebo mysli si, ze si to uvedomuje, abych mluvil demokraticky), proc
Feyerabend nema pravdu, zatimco druhy je presvedcen, ze Feyerabend pravdu ma.
> Kamen urazu (na ktery vedec zareaguje jako
byk na cerveny hadr) je > udajny F. vyrok "anything goes". Zde se ale jedna o
typicky > "novinarske" vytrhavani z kontextu. F. ve skutecnosti rekl, ze >
postmoderna NENI (chapas to, NENI!!!) "anything goes". I v anarchii
Jestli je tohle pravda, je to jiste zajimave
zjisteni o jedne osobe pana Feyerabenda. Ale po pravde receno, mne je v podstate jedno,
kdo to z postmodernistu rekl jako prvni. Postmodernim nazorem minim nazor desitek dalsich
lidi, kteri se k obsahu vyroku "anything goes" hrde hlasi, stejne jako se hlasi
ke slovu "postmodernismus". A Tvuj text (davajici na roven vedu s cinskou
astrologii) me zcela ujistuje v tom, ze se hlasis k podobnemu smeru uvazovani a k
podobnemu intelektualniho relativismu, takze mne pripada nesrozumitelne, proc stavis tyto
dva stejne nazory na svet proti sobe.
> existuji pravidla, aspon ta
neodiskutovatelna na urovni axiomu (tim > myslim napr. pravidlo, ktere tvrdi, ze zadna
pravidla nejsou). Takze > "anything goes" NENI heslem postmoderny a lidi,
zacnete si to uz > konecne uvedomovat! (Achich ouvej.)
Dokazal bys pozitivne rici ci alespon
nacrtnout, jaky ma byt vyznam slova "postmodernismus", pokud tohle slovo se ma
uchazet o prostor v lidskem mozku a ve slovniku?
> je Nova spiritualita, nazyvana i u nas New
Age. To ale neni > filosoficky smer a vlastne nema s filosofii nic spolecneho: jedna se
> o religionisticky fenomen, ktery se projevuje zvysenou spiritualni
Sam a osobne ses mnohonasobne k relativismu
vseho poznani a k rovnosti napriklad vedy a cinske astrologie prihlasil, takze me
fascinuje, ze citis vnitrni vuli se nad tento smer povysovat. Tvuj popis spise naznacuje,
ze se lisis od Nove spirituality nikoliv v nazorech, ale ve zpusobu jejich vyjadrovani,
ktery mne pripada v danem kontextu vedlejsi.
> Nakonec bych rad vyjadril nazor, ze
postmoderna je v soucasnosti > zcela "proflaknuty" pojem (a mozna je to
skoda). Je to pojem bez > obsahu, protoze si pod nim kazdy predstavi neco jineho. Je to
neco na
Ja jsem pojem "postmoderna" pro ucely
textu vicemene definoval. Tudiz v tom textu to nebyl prazdny pojem a definice neni
off-topic, protoze obdobnou definici pouziva i prof.Bicak apod. Muzes se pokusit dat v
nasich vrstvach tomuto slovu jiny vyznam, ovsem Tvuj mail zatim k tomuto zaklady
nepolozil. Zaroven my citime, ze existuje neco velmi vyrazneho mezi filosofy, co je vede i
k pokladani cinske astrologie a vedy na stejnou uroven. A my tomu rikame
"postmodernismus" a Tvuj mail, v nemz se hlasis zaroven ke slovu
"postmodernismus" a zaroven k prirovnani vedy a cinske astrologie, pouze
ukazuje, jak je toto slovni oznaceni stastne a trefne.
> v podstate sympatizuje (protoze stejne
hovori o nemoznosti > nerevidovatelneho poznani), ale jeho odveka neduvera k
filosofickym > smerum a modam mu zabranuje se k tomuto smeru verejne prihlasit.
V nasem zpusobu mysleni nehraje az tak zasadni
ulohu, k cemu se prihlasi jeden konkretni filosof (Popper) v dobe sveho stari. :-) Tato
autobiograficka drobnost muze sotva ovlivnit nas vztah ke zcela konkretnimu jevu, ktery
nazyvame postmodernismem. ;-) V jednom konkretnim prihlaseni se jednoho filosofa hraje
roli mnoho aspektu: stari mozkovych bunek ;-), dynamika vyznamu slova
"postmodernismus" a mnoho dalsich pomijivych vlivu.
> prohlasuje za pragmatika (resp.
novopragmatika) a je VELICE skepticky > ke vsem pseudovedam. (Mimochodem, Popper prece
povazoval za > pseudovedu i marxismus, psychoanalyzu a metafyziku, nejenom nejake to
> proutkareni.)
Mne ze zda, ze typicky postmodernista je jaksi
zprumerovane skepticky ke vsem myslenkam (tedy krome tech jeho) a hlasi se ke vsem
tradicim eklekticismu, intelektualniho relativismu a ideoveho "liberalismu".
Zaverem chci rici, ze jsi mne prinesl dostatek evidenci pro to, ze jini lide nazyvaji
postmodernismem nikoliv to, co nazyvame postmodernismem (coz byl asi hlavni smysl Tveho
mailu), nybrz neco, co je zcela nedefinovaneho. Dusledkem toho bych ponechal nase uzivani
slova "postmodernismus" ve stejne pozici, v jake se nachazi, misto abych ho
nahradil necim, co nema absolutne zadny vyznam, jak jsi me v Tvem mailu uspesne
presvedcil.
> PPS: Pokud bych mel v Tvem clanku s necim
nesouhlasit (nebot chapu > svuj emajl jen jako opravu chyby), tak je to Tebou nadhozena
myslenka > o predpokladanem spojeni veda-komunismus. Neznam nikoho, kdo by si > to
myslel. A pujdu jeste dal: v byvalem sovetskem bloku zadna veda
Nevim, mezi jakymi filosofy se pohybujes, ale
nazor o spojeni vedeckeho pohledu na svet s komunismem je velmi oblibenou hrickou velmi
vlivnych filosofu. Abych nemusel chodit daleko, jako priklad Ti reknu pana prezidenta
Havla. ;-)
> neexistovala. (Dokonce i komunisty
protezovany Pavlov prisel na > vetsinu svych objevu pred vznikem SSSR a komunismus cely
zivot > _hlasite_ odmital.)
Tohle take obecne neni pravda. SSSR mohlo byt
zaostale za USA v mnohych oblastech vedy, ovsem veda se tam rozhodne pestovala a hodne se
do ni investovalo. Veda je totiz z velke casti nezavisla na statnim zrizeni. ;-) I
objevitele velkych teoretickych veci meli casto spojeni s vyrobou ruske vodikove pumy - a
to je mimochodem dost slozita veda (a take technika).
S pozdravy a pranim postmodernich zitrku pro
Tvoji dusi Lubos Motl
Pokud se Vám tato stránka
nezobrazuje dobře, otevřte si ji, prosím, v novém okně (bez rámečků) a zmenšete písmo
na 12 (Netscape). Připomínky na univers@comp.cz
|