amber.zine futura sci-tech

Novinky z astronomie
[3/6]

Pavel Koten

Obrazy galaktických srážek pořízené HST

Pomocí HST astronomové objevili řadu útvarů podivných tvarů a identifikovali je též jako výsledky vícenásobných srážek galaxií. Takové srážky způsobily vznik složitých shluků hmoty, ve kterých se poté spustila intenzívní tvorba hvězd. Intenzívní infračervené záření z "ohňostroje" vzniku nových hvězd způsobuje, že tyto galaxie jsou extrémně jasné právě v IR oboru spektra. Zde viditelné obrázky jsou výsledkem tříleté studie 123 galaxií ležících kolem 3 miliard světelných let daleko. Například na obrázku vpravo nahoře vidíme shluk několika galaktických jader, uprostřed dole je výsledek kolize tří galaxií. Barvy na všech snímcích jsou falešné, aby se zdůraznily jemné detaily splývajících galaxií.

Dětství vesmíru
Část oblohy v mikrovlném oboru spektra

Zatímco v předchozí části jsme se věnovali budoucnosti naší Galaxie, nyní se podíváme do úplně nejrannějších stádií vývoje celého vesmíru. Mezinárodnímu týmu kosmologů se v rámci projektu BOOMERANG (Balloon Observations of Millimetric Extragalactic Radiation and Geophysics) podařilo získat první detailní snímky vesmíru v době jeho "dětství". Jsou na nich pozorovatelné struktury, které zde existovaly v době, kdy byl vesmír 1000x menší a teplejší než je nyní. Výsledky pozorování vrhají nové světlo na základní kosmologické záhady jimiž jsou původ energie a hmoty a zda je vesmír "plochý" či "zakřivený".

Srovnání výsledků experimentu s teoretickými modely

Dnes je vesmír vyplněný galaxiemi a jejich kupami, ale v době těsně po Velkém třesku byl velmi hladký a neuvěřitelně horký a hustý. Intenzívní tepelné záření, které vyplňovalo velmi mladý vesmír je dnes detekovatelné jako velmi slabé mikrovlné záření viditelné ve všech směrech, tzv. kosmické mikrovlné pozadí. To bylo objeveno poprvé pozemskými rádiovými teleskopy v roce 1965, ale až družice COBE (Cosmic Background Explorer) objevila v roce 1991, že toto záření není izotropní, tedy ve všech směrech stejné, ale že jsou zde jakési struktury. To je ostatně v souladu s inflační teorií vzniku a vývoje vesmíru. Šlo o to zjistit, jaké tyto struktury, odpovídající rozložení hmoty ve velmi ranném vesmíru, jsou. Snímky z COBE ještě neměly dostatečné úhlové rozlišení. Až teprve snímky z Boomerangu odhalily složité oblasti projevující se jako jemné variace teploty - typicky se jedná o milióntiny stupně - v kosmickém pozadí. Tyto oblasti jsou výsledkem průchodu zvukových vln ranným vesmírem, díky nímž vznikly struktury, které se vyvinuly do dnešních obřích kup a superkup galaxií. Struktury na snímcích jsou z doby, kdy ještě ve vesmíru neexistovaly ani galaxie ani hvězdy.

Balón se přípravuje ke startu, na pozadí hora Mt. Erebus.

Astronomové na základě dat pokrývajících 3% oblohy usoudili, že se vesmír chová podle předpovědi tzv. inflační teorie vzniku a vývoje a že jeho geometrie je velmi blízká plochému vesmíru. Tedy vesmíru, na který můžeme aplikovat standardní středoškolskou geometrii. Simulace předpověděly, že kdyby byl vesmír plochý, na snímcích by byly pozorovatelné horké a chladné skvrny o rozměru kolem 1 úhlového stupně, zatímco v případě zakřiveného vesmíru by byly snímky pokřiveny. Pro uzavřený vesmír, kde se rovnoběžky sbíhají a obrazy jsou zakřivením zvětšeny, by se tyto skvrny jevily větší. Naopak pro otevřený vesmír, ve kterém se rovnoběžky rozbíhají a obrazy jsou zmenšeny, by tyto skvrny byly menší. A právě srovnání těchto tří možností s výsledky experimentu ukazuje, že vesmír je velmi blízký plochému.

Experiment proběhl na přelomu roku 1998 a 1999 a trval 10 dnů. Dalekohled citlivý v mikrovlném oboru byl nesen na palubě héliového balónu. Balón o objemu 800 000 m3 s ním uletěl 8 000 km ve výšce 35 km, tedy nad 99% veškeré atmosféry. Nepřetržitý sluneční svit a stabilní větrné proudy nad Antarktidou byly podmínkou pro uskutečnění tak dlouhého letu.

Hubble Space Telescope se opět činí

O úspěšné opravě Hubbleova kosmického dalekohledu posádkou raketoplánu Discovery v samotném závěru loňského roku jste jistě slyšeli či četli. Dalekohled, který 24. dubna oslavil desetiletí na oběžné dráze, byl do opětovného provozu uveden hned po opravě, na začátku ledna letošního roku, a v současné době pracuje opět na plný výkon. Astronomové si pochvalují, že je to vlastně lepší přístroj než před opravou. Podívejme se tedy, jak si dalekohled vede.

První snímek po opravě - mlhovina Eskymák

Planetární mlhovina Eskymák

Při prvním pohledu na oblohu krátce po opravě se dalekohled ve dnech 10. a 11. ledna zaměřil na planetární mlhovinu známou jako Eskymák. Tato planetární mlhovina, pozůstatek umírající hvězdy, byla objevena Williamem Herschelem v roce 1787 a pojmenována Eskymák, protože svým tvarem připomíná tvář obklopenou kožešinovou kapucí. "Kapuce" je ve skutečnosti disk odvrženého materiálu ozdobený objekty kometárního tvaru s ohony mířícími pryč od centrální hvězdy. I "tvář" Eskymáka má na snímku HST fascinující detaily. Ačkoliv připomíná klubíčko provázku, je to ve skutečnosti bublina, která byla vytvarována "větrem" vysokorychlostního materiálu. Tato mlhovina vznikla asi před 10 000 roky, kdy umírající hvězda začala do okolního prostoru odvrhovat materiál. Je tvořena dvěma eliptickými laloky, které jsou ovšem položeny tak, že jeden z nich nám zakrývá ten druhý. Hustá hmota rozložená podél rovníku hvězdy brání větru o rychlosti 1,5 miliónu km/hod. odfouknout materiál v rovině rovníku, ten může proudit pouze do oblastí nad a pod rovníkem, čímž vznikají právě takové bubliny. Dosud není zřejmé, co tvoří jakoby kometární objekty v "kapuce". Mlhovina Eskymák se nalézá 5 000 sv. r. daleko v souhvězdí Blíženců. Barvy na snímku odpovídají elementárnímu složení - dusík je červeně, vodík zeleně, kyslík modře a hélium fialově.

amber.zine futura sci-tech sci-fi kultura mimo