|
|
|
|
|
Hry NT
[6/6]
Jiří Brossmann
|
|
kdo se směje naposled?
|
Kdo na celé situaci zaručeně vydělá, bude herní průmysl. Lze předpokládat, že ještě dříve, než budou existovat hry, které jsem popsal výše, skoupí producenti her velká filmová studia, aby měli zázemí v scénaristech, režiseréch, reklamních agentech a celém arzenálu hvězd, které bude chtít mít ve své hře každý. Určitý počátek prolínání počítačové a filmové branže můžeme vidět už dnes (viz. America On-Line a Time Warner), navíc už dnes jsou zisky některých herních titulů mnohonásobně větší než zisky filmů. Z tohoto spojení -- herního a filmového průmyslu -- postupně vzejde nový průmysl, který využije dramatických schopností filmu a technologických a interaktivních schopností her a spojí oboje do něčeho, co později bude základem nové generace her.
Některé současné hry (či spíše interaktivní filmy) se o něco podobného již snaží. Hlavní rozdíl, mezi těmito pokusy a hrami, o kterých jsem mluvil je v tom, že zatímco současné interaktivní filmy, mají velmi omezený počet scénářů, podle kterých je možné hru projít, hry, budou disponovat téměř neomezeným množstvím různých postupů jak dosáhnout cíle (pokud tedy vůbec nějaký bude). Hry budou rovněž umožňovat komunikaci mezi hráči, kteří budou v jednom prostředí prožívat několik na sobě nezávislých dobrodružství, budou moci se spojovat do skupin, navzájem budou své příběhy ovlivňovat a komunikovat způsobem, jaký by jim okolní svět jinak neumožnil.
Hrozby současných sociologů a psychologů o zhoubném vlivu her, se nezdají být opodstatněné. Hry, místo aby osobní kontakty lidí omezily, ho umožní a rozvinou. Nedomnívám se, že princip více identit -- pro každou hru jedna -- bude nějakým ohrožujícím prvkem. Jde jen o to, že se zásadně změní podmínky kontaktu mezi lidmi. Zatímco v současné době požadujeme, aby se jednotlivci chovali určitým způsobem, nejlépe stále stejně, ve hrách se bude každý chovat podle svého uvážení, nelimitován nějakými obecnými pravidly (resp. budou jej omezovat jen pravidla hry, a tu lze vždy vyměnit za jinou, a nalézt takovou, která hráči nejlépe vyhovuje).
Zdá se tedy, že ať už bude budoucnost jakákoliv, určitě se v ní nebudeme nudit. A jak se říká -- kdo si hraje, nezlobí...
|
|
|
|
|
|
|
|