Po získání prvních dvou-tří stabilních spolupracovníků se věci pohnou 
radikálně dopředu. Každému z redaktorů mohou být svěřeny samostatné rubriky, 
stroj redakce je spuštěn a fanzin se úspěšně rozjíždí.
Jenže - co rubrika, to 
redaktor a vlastní pohled na koncepční práci - viz AmberZine, jehož jednotlivé 
rubriky vznikají a zanikají tak, jak vzniká a zaniká zájem o některá témata. 
Míra autonomie redaktorů je nezbytná - aby se udržela nekomerční motivace 
spolupracovníků, je nezbytné aby každý měl volnost ve výběru témat a shoda musí 
být opravdu jen v zásadních otázkách. 
Z toho vyplývá, že kolektivní koníček 
- a vydávání fanzinu ničím jiným není - dokáže vytvářet formu jen neobyčejně 
volnou, flexibilní a kreativní, narozdíl od modelu komerčních magazínů, řízených 
hierarchicky. Jednotlivá vydání nejsou ani tak organizovaným činem, jako spíš 
synergickým efektem spolupráce nezávislých tvůrců.
Samotná redakce fanzinu je 
potom neformální sdružení jedinců, jejich příslušnost k redakci je potom měřena 
spíše množstvím příspěvků ve vydáních a tím, jak se ten který redaktor projevuje 
při redakčních poradách, ať už se konají online, nebo offline.
Takto 
formovaný tým redaktorů, grafiků, autorů a spolupracovníků také prochází 
složitým vývojem, jednotliví jedinci se na celkovém výsledku samozřejmě podílejí 
různou měrou. Z některých čtenářů se časem stávají pravidelní kritici, 
dopisovatelé a nakonec i redaktoři, někdo naopak po čase o projekt ztrácí zájem. 
Postupně, jak roste čtenářská obec, zlepšuje se komunikace a zpětná vazba 
mezi čtenáři a tvůrci fanzinu, zvětšuje se počet dobrých nápadů a rozšiřuje se 
výběr směrů, kterými se fanzin může dát. Čtenářská odezva je opravdu 
neocenitelná a pokud jsou nápady čtenářů rozumným způsobem rozvíjeny, mohou 
výrazně prospět zkvalitnění formy a obsahu - čtenáři se stávají nedílnou 
součástí fanzinu. 
Vzniká subkultura. 
"Klasická" periodika, zejména ta, která mají podobné zaměření jako fanzin, 
občas sahají po jeho příspěvcích, přizpůsobují je a vydávají - motivací autorů 
fanzinu pak je mimo jiné i to, že se jejich článek může objevit v "pořádném 
papírovém časopisu". Například články AmberZinu byly publikovány v časopisech 
Živel, Ikarie, Softwarové noviny a Internet a jeho redaktoři často s redakcemi 
těchto časopisů spolupracují i jiným způsobem. 
To vše by měl šéfredaktor - spíše než šéfredaktor však opravdu koordinátor a 
motivátor - na mysli (to ovšem nemění nic na tom, že se nepřestává divit tomu, 
že to funguje). 
Fanziny a volně šířěný software
Velmi zajímavou analogií k nekomerčním 
fanzinům, psaným čistě pro pobavení autorů a čtenářů je hnutí volného software, 
představované - prakticky již od počátku Internetu - aktivitami Free Software 
Foundation, nebo nověji též hnutím Open Source Software. Ti z vás, kteří se 
alespoň rámcově orientují ve světě softwarového průmyslu, vědí, o co jde, 
ostatním se to pokusím stručně přiblížit. 
Program kategorie Open Source je šířen zdarma, a to včetně zdrojového kódu 
tak, aby každý měl možnost do díla zasahovat. Každý může programy O.S. 
upravovat, využívat a dál kopírovat dle libosti, ovšem pod podmínkou, že nezmění 
licenční ujednání - tzv. CopyLeft (opak CopyRight) Je to, jako kdyby spisovatel 
svůj román vystavil na webu, každý měl možnost v něm škrtat, nebo do něj připsat 
svoji kapitolu či odstavec.