amber.zine futura sci-tech
sci-fi kultura mimo
amber.zine
futura
sci-tech
sci-fi
kultura
mimo
amber
interakce
historie
crew
ego
BTW

Magazíny na Internetu
[2/3]
[1] [2] [3] [tisk]

Pavel Šuchmann

Po získání prvních dvou-tří stabilních spolupracovníků se věci pohnou radikálně dopředu. Každému z redaktorů mohou být svěřeny samostatné rubriky, stroj redakce je spuštěn a fanzin se úspěšně rozjíždí.
Jenže - co rubrika, to redaktor a vlastní pohled na koncepční práci - viz AmberZine, jehož jednotlivé rubriky vznikají a zanikají tak, jak vzniká a zaniká zájem o některá témata.

Míra autonomie redaktorů je nezbytná - aby se udržela nekomerční motivace spolupracovníků, je nezbytné aby každý měl volnost ve výběru témat a shoda musí být opravdu jen v zásadních otázkách.
Z toho vyplývá, že kolektivní koníček - a vydávání fanzinu ničím jiným není - dokáže vytvářet formu jen neobyčejně volnou, flexibilní a kreativní, narozdíl od modelu komerčních magazínů, řízených hierarchicky. Jednotlivá vydání nejsou ani tak organizovaným činem, jako spíš synergickým efektem spolupráce nezávislých tvůrců.
Samotná redakce fanzinu je potom neformální sdružení jedinců, jejich příslušnost k redakci je potom měřena spíše množstvím příspěvků ve vydáních a tím, jak se ten který redaktor projevuje při redakčních poradách, ať už se konají online, nebo offline.
Takto formovaný tým redaktorů, grafiků, autorů a spolupracovníků také prochází složitým vývojem, jednotliví jedinci se na celkovém výsledku samozřejmě podílejí různou měrou. Z některých čtenářů se časem stávají pravidelní kritici, dopisovatelé a nakonec i redaktoři, někdo naopak po čase o projekt ztrácí zájem.

Postupně, jak roste čtenářská obec, zlepšuje se komunikace a zpětná vazba mezi čtenáři a tvůrci fanzinu, zvětšuje se počet dobrých nápadů a rozšiřuje se výběr směrů, kterými se fanzin může dát. Čtenářská odezva je opravdu neocenitelná a pokud jsou nápady čtenářů rozumným způsobem rozvíjeny, mohou výrazně prospět zkvalitnění formy a obsahu - čtenáři se stávají nedílnou součástí fanzinu.

Vzniká subkultura.

"Klasická" periodika, zejména ta, která mají podobné zaměření jako fanzin, občas sahají po jeho příspěvcích, přizpůsobují je a vydávají - motivací autorů fanzinu pak je mimo jiné i to, že se jejich článek může objevit v "pořádném papírovém časopisu". Například články AmberZinu byly publikovány v časopisech Živel, Ikarie, Softwarové noviny a Internet a jeho redaktoři často s redakcemi těchto časopisů spolupracují i jiným způsobem.

To vše by měl šéfredaktor - spíše než šéfredaktor však opravdu koordinátor a motivátor - na mysli (to ovšem nemění nic na tom, že se nepřestává divit tomu, že to funguje).

Fanziny a volně šířěný software

Velmi zajímavou analogií k nekomerčním fanzinům, psaným čistě pro pobavení autorů a čtenářů je hnutí volného software, představované - prakticky již od počátku Internetu - aktivitami Free Software Foundation, nebo nověji též hnutím Open Source Software. Ti z vás, kteří se alespoň rámcově orientují ve světě softwarového průmyslu, vědí, o co jde, ostatním se to pokusím stručně přiblížit.

Program kategorie Open Source je šířen zdarma, a to včetně zdrojového kódu tak, aby každý měl možnost do díla zasahovat. Každý může programy O.S. upravovat, využívat a dál kopírovat dle libosti, ovšem pod podmínkou, že nezmění licenční ujednání - tzv. CopyLeft (opak CopyRight) Je to, jako kdyby spisovatel svůj román vystavil na webu, každý měl možnost v něm škrtat, nebo do něj připsat svoji kapitolu či odstavec.

amber.zine futura sci-tech sci-fi kultura mimo

Amber Crew