amber.zine futura sci-tech
sci-fi kultura mimo
amber.zine
futura
sci-tech
sci-fi
kultura
mimo
amber
interakce
historie
crew
ego
BTW

Magazíny na Internetu
[3/3]
[1] [2] [3] [tisk]

Pavel Šuchmann

Software tako kolektivně napsaný má kupodivu vynikající vlastnosti - je často spolehlivější, rychlejší, obsahuje méně chyb - a v neposlední řadě je zadarmo. Jako příklad budu jmenovat pouze operační systém Linux, který dnes představuje pro produkty firmy Microsoft vážnou konkurenci.

A jak s tím souvisí fanziny? Jednoduše - projekt kategorie Open Source a tvorba fanzinu se silně podobají svojí organizací práce.

Eric Raymond, teoretik a apoštol hnutí Open Source, píše ve své práci Cathedral and the Bazaar, cituji:

"Pokud zahajujete budování komunity, to, co potřebujete, je přijatelný příslib (plausible promise). Váš program nemusí pracovat nějak zvlášť dobře. Může být nezralý, plný chyb, nedokončený a špatně dokumentovaný. Nesmí selhat v jednom - musí přesvědčit potenciální spoluvývojáře o tom, že se dokáže v dohledné budoucnosti vyvinout v něco opravdu elegantního.
Potřebuje mít vedoucí/koordinátor vyjímečný návrhářský talent, nebo ho získá zapřažením talenů ostatních?
Myslím si, že není důležité, aby koordinátor byl původcem vyjímečně brilantních návrhů, ale je absolutně kritické, aby byl schopen rozpoznat dobré myšlenky ostatních.
K tomu, aby vytvořil komunitu (subkulturu), potřebuje zaujmout lidi, nadchnout je pro to, co dělají a udržovat jejich nadšení pro to množství práce."

Domnívám se, že tato slova stojí nejen za každým úspěšným softwarovým projektem, ale že by se jimi měli řídit i lidé uvažující o založení jakéhokoliv nekomerčního magazínu, pokud chtějí, aby se jejich dítko úspěšně vyvíjelo a nabízelo kvalitní čtení svým příznivcům.

O této esenciální vlastnosti internetových projektů hovoří i Michael Goldhaber v článku "Attention Economy and the Net = Ekonomika pozornosti a Síť."
Stručně řečeno, tvůrce magazínu nemusí být geniální novinář či spisovatel, avšak naprosto nezbytně musí mít schopnost upoutat pozornost čtenářů a spolupracovníků.

Odkazy

[1] Eric Raymond: Cathedral and the Bazaar
[2] Goldhaber, Michael K.: The Attention Economy and the Net

amber.zine futura sci-tech sci-fi kultura mimo

Amber Crew